Underlivprolaps (fremfall), vurderer et 3 barn. Erfaringer?

• Trådstarter Trådstarter Anonym17
  • Opprettet Opprettet
A

Anonym17

Guest
Hei. Jeg fikk fremfall av urinblære og endetarm etter min første fødsel. Det var en tøff fødsel, stort barn og lang trykketid som endet med tang. Dette førte til at jeg fikk smerter i underlivet ved samleie, kunne ikke bruke OB feks. Da jeg ble gravid på ny etter 4 år mente legene at dette ikke kom til å forverre seg, men det gjorde det. Fødselen denne gang var veldig rask men ukomplisert, men barnet var stort selv om det var født før termin. Problemene som har forverret seg er (beklager intime detaljer) at jeg må hjelpe til med en fing i skjeden for å få ut avføringen og jeg sliter med å tømme blæren ved dobesøk.. Jeg har lyst på et 3 barn men livredd for urininkontinens og problemer med luft/avføring! Noen som har erfaring ang dette, å ha fått flere barn med fremfall? Forverret det seg?
Jeg skal til samtale snart igjen for vurdering av operasjon. Er det mulig å få ks neste gang? Disse tankene gjorde at jeg var svært deprimert i forrige svangerskap av redsel for å få store problemer, men var ikke snakk om å få ks, eneste var at de konne sette igang fødselen på termin eventuelt.

Jeg har kun av blære og det ble verre etter neste fødsel. Mitt underliv tåler ikke ett tredje barn den veien ihvertfall. Hvis jeg var deg så vill jeg fikset på underlivet først med operasjon og opptrening, så blitt gravid og tatt ks. Men det er meg da ;)

Jeg har kun av blære og det ble verre etter neste fødsel. Mitt underliv tåler ikke ett tredje barn den veien ihvertfall. Hvis jeg var deg så vill jeg fikset på underlivet først med operasjon og opptrening, så blitt gravid og tatt ks. Men det er meg da ;)

Det er det jeg også tenker men legene her nekter(?) å opperere før en har fått alle barna en vil ha. Ks var helt utelukket i forrige graviditet, men kan jo høre med de hva de sier siden det ble verre etter fødsel nr 2.

De kan ikke nekte deg KS. Hvis du har fødselsangst, noe du kan bruke som argument, så kan ingen tvinge deg. Det fikk jeg hvertfall beskjed om på Bærum sykehus da jeg "ønsket" meg KS, og fikk det innvilget. Lykke til, stå på ditt :-)

uhm.. en liten digresjon men.. jeg fikk fremfall i stoooor grad da jeg fødte vesla mi... det er såpass ille at jeg må "hjelpe til manuelt" ved behov for nr 2 på toalettet... blir dette VÆRRE av en fødsel til??? :o :o :o

Jeg fikk fremfall av livmor og blære etter min første fødsel. Ble operert og fikk klar beskjed om at jeg ikke kunne født vaginalt etter operasjonen. Det ville ikke være mulig fordi man blant annet legger inn et bånd som hindrer at barnet vil kunne komme ut. Jeg ville ikke fått operasjonen dersom jeg tenkte å få flere barn. Operasjonen ville da blitt utsatt til etter at et eventuelt nytt svangerskap var gjennomført fordi sjansen for at sv.skapet skulle ødelegge på nytt var stor. Nå fjernet jeg uansett livmoren under operasjonen grunnet meget omfattende endometriose, men blærefremfallet ble operert samtidig.

Ville nok snakket med en gynekolog om problemene du har og hørt hva vedkommende anbefaler. De er spesialister på slike ting! Hvorvidt en vaginal fødsel er kontraindisert eller ei er umulig å si, men vil tro de problemene du nå har blir ytterligere forsterket også kun av svangerskapet i seg selv grunnet trykket som oppstår underveis. Lykke til uansett hva dere bestemmer dere for! :)

uhm.. en liten digresjon men.. jeg fikk fremfall i stoooor grad da jeg fødte vesla mi... det er såpass ille at jeg må "hjelpe til manuelt" ved behov for nr 2 på toalettet... blir dette VÆRRE av en fødsel til??? :eek: :eek: :eek:

Ja er samme problemet jeg hadde etter nr 1 som ble verre etter nr 2:(

Jeg fikk fremfall av livmor og blære etter min første fødsel. Ble operert og fikk klar beskjed om at jeg ikke kunne født vaginalt etter operasjonen. Det ville ikke være mulig fordi man blant annet legger inn et bånd som hindrer at barnet vil kunne komme ut. Jeg ville ikke fått operasjonen dersom jeg tenkte å få flere barn. Operasjonen ville da blitt utsatt til etter at et eventuelt nytt svangerskap var gjennomført fordi sjansen for at sv.skapet skulle ødelegge på nytt var stor. Nå fjernet jeg uansett livmoren under operasjonen grunnet meget omfattende endometriose, men blærefremfallet ble operert samtidig.

Ville nok snakket med en gynekolog om problemene du har og hørt hva vedkommende anbefaler. De er spesialister på slike ting! Hvorvidt en vaginal fødsel er kontraindisert eller ei er umulig å si, men vil tro de problemene du nå har blir ytterligere forsterket også kun av svangerskapet i seg selv grunnet trykket som oppstår underveis. Lykke til uansett hva dere bestemmer dere for! :)

Ble ikke verre under graviditeten (vet sannsynligheten er der) men pga jeg har født 2 store barn er jeg redd selve fødselen kan gi meg alvorlige problemer med en 3:( Skal snart snakke med en gynekolog så får jeg høre hva de sier.. Legen under sv.skap nr 2 sa at så lenge jeg ikke hadde så store problemer at jeg besjæt på meg så fikk jeg ikke ks(da er det jo allerede for sent!).

Ble ikke verre under graviditeten (vet sannsynligheten er der) men pga jeg har født 2 store barn er jeg redd selve fødselen kan gi meg alvorlige problemer med en 3:( Skal snart snakke med en gynekolog så får jeg høre hva de sier.. Legen under sv.skap nr 2 sa at så lenge jeg ikke hadde så store problemer at jeg besjæt på meg så fikk jeg ikke ks(da er det jo allerede for sent!).
Det er jo helt håpløst! :( Å bæsje på seg er selvsagt en kjempeproblem, men ut ifra det du skriver virker det jo som om du har mer enn store nok problemer allerede. Idiotisk at du skal måtte gjennomgå en ny, vaginal fødsel kun for at problemene skal bli enda større (og da MÅ du jo opereres....). Hm, ville ikke gitt meg på dette, gitt! En gynekolog vil trolig ha en noe annen tilnærming til dette, så ikke slå fra deg tanken på bakgrunn av hva legen din som du hadde under sv.skap nummer to har sagt. Håper du kan bli beroliget og få lagt en plan dersom du skal gjennomgå et nytt svangerskap og fødsel!

Jeg fikk fremfall av blære med nr 1. Dette ble ikke verre etter nr 2 (barnet var 3500g og hadde styrtfødsel). Håper det ikke blir verre med nr 3 heller...

Har aldri hatt sånne plager, men hørtes fælt ut for deg.. Ikke gi opp, stå på ditt! Hørt om mange som har fått innvilget ks med mye mindre grunn! Finn en flink jm, lege og et sykehus som hører deg. Masse lykke til :)

Det er jo helt håpløst! :( Å bæsje på seg er selvsagt en kjempeproblem, men ut ifra det du skriver virker det jo som om du har mer enn store nok problemer allerede. Idiotisk at du skal måtte gjennomgå en ny, vaginal fødsel kun for at problemene skal bli enda større (og da MÅ du jo opereres....). Hm, ville ikke gitt meg på dette, gitt! En gynekolog vil trolig ha en noe annen tilnærming til dette, så ikke slå fra deg tanken på bakgrunn av hva legen din som du hadde under sv.skap nummer to har sagt. Håper du kan bli beroliget og få lagt en plan dersom du skal gjennomgå et nytt svangerskap og fødsel!

Ja det er det jeg og synes:( Er spendt på hva de sier når jeg skal til lege/gyn nestegang (har avtale på sykehuset). Det virker som om de ikke tar så mye hensyn til mødrene, gir ikke ks uten ekstreme grunner (jeg synes dette er ekstremt nok men).
Tusen takk, det håper jeg også!

Jeg fikk fremfall av blære med nr 1. Dette ble ikke verre etter nr 2 (barnet var 3500g og hadde styrtfødsel). Håper det ikke blir verre med nr 3 heller...

Så bra det ikke ble verre hos deg!:)Betryggende for andre også å høre, at det ikke trenger å bli verre Jeg er redd siden jeg ble mye verre og fikk mer plager etter nr 2 at etter en eventuelt 3 kan bli katastrofalt.. Har så lyst på et til barn, men vet ikke om jeg vil hvis de ikke hører på meg denne gangen heller:(

Har aldri hatt sånne plager, men hørtes fælt ut for deg.. Ikke gi opp, stå på ditt! Hørt om mange som har fått innvilget ks med mye mindre grunn! Finn en flink jm, lege og et sykehus som hører deg. Masse lykke til :)

Ja har lest om mange jeg også, kommer vel kansje ann på hvor i landet en bor, selv om det ikke skal være slik. Håper jeg blir hørt denne gang!:)
Tusen takk:)

Bruker dere ringpessar? Det fjerner mine problemer i det daglige, og en operasjon kan utsettes til vi er ferdig med å få barn.
Mitt tips er å få prate med en gynekolog som jobber med urologi; de kan gjerne mye mer om temaet enn gynekologer som jobber primært med fødsel.

Jeg fikk kraftig fremfall etter fødsel nr 1. Ikke verre etter fødsel 2.

Bruker dere ringpessar? Det fjerner mine problemer i det daglige, og en operasjon kan utsettes til vi er ferdig med å få barn.
Mitt tips er å få prate med en gynekolog som jobber med urologi; de kan gjerne mye mer om temaet enn gynekologer som jobber primært med fødsel.

Jeg fikk kraftig fremfall etter fødsel nr 1. Ikke verre etter fødsel 2.

En sniker her. Jeg fødte for 2 mnd siden og har fått påvist fremfall av fremme skjedevegg. Fikk satt inn en ringpessar for et par dager siden. Men fikk ikke så mye info om denne fra gynekolog. Hvordan er din erfaring? Hvor lenge har du hatt den inne? Kan man ha sex med denne inne? Merker at sexlysten ikke akkurat er på topp av dette... Fikk beskjed om at jeg kan ta den ut selv, men er det da mulig å sette den inn igjen også eller må man til lege da?

Herlighet, så tåpelig! En skal da ha et liv etterpå barnefødsler en skal føle seg vel i.
Nei, ikke gi deg! Håper virkelig gynekolog taler din sak. Masse lykke til!

En sniker her. Jeg fødte for 2 mnd siden og har fått påvist fremfall av fremme skjedevegg. Fikk satt inn en ringpessar for et par dager siden. Men fikk ikke så mye info om denne fra gynekolog. Hvordan er din erfaring? Hvor lenge har du hatt den inne? Kan man ha sex med denne inne? Merker at sexlysten ikke akkurat er på topp av dette... Fikk beskjed om at jeg kan ta den ut selv, men er det da mulig å sette den inn igjen også eller må man til lege da?

Jeg har hatt min i 5 år. Må til årlig kontroll, men bortsett fra det merker jeg ingen verdens ting til den.
Sex er null problem. Jeg tar den ikke ut selv til vanlig - syns det er vondt. Har prøvd sex uten den et par ganger, men det er i mitt tilfelle veldig ubehagelig, så ringen er på plass hele tiden.

Men - vær obs på at ringen må passe akkurat deg! Jeg måtte prøve et par ringer (de kommer i ulike størrelser), før den satt godt. Og det er STOR forskjell på gynekologer altså. Jeg har vært på sykehusets urologi-gynekologavdeling. Der kan de sakene sine!
Men en vanlig gynekolog jeg var hos satte den inn feil vei, og det var noen uker med ubehag før jeg skjønte hva som var galt.

Om det bare er to måneder siden fødsel må du være obs på at ting fremdeles kan endre seg i skjeden din, så jeg ville insistert på etterkontroll, spesielt dersom du opplever den som ubehagelig. Jeg merker som sagt ingen, verdens ting til den i det daglige. Men det måtte som sagt litt prøving og feiling til først. (Hos meg ville de ikke sette inn så tidlig etter fødsel pga slimhinner og endringer, det gikk ca 4 mnd etter fødsel før jeg fikk min satt inn).

Back
Topp