under utdannelse ..

miss85

Flørter med forumet
Hei!
Er litt for mye spørsmål som svirrer i hodet mitt ..
Går på skolen nå, men har tenkt å ta et friår til året igjen .. å så etter det året gå det siste året jeg har igjen. Får man penger fra lånekassen da? 8000 eller noe? Er dette dersom man tar ut permisjon et helt år eller mindre?

Ok! Tusen takk for svar ..
Har vært der inne å lest litt, så nå er jeg litt klokere!
Men hvordan er det hvis man er ferdig med utdannelse, å får barn i f.eks. juli .. da har man fått støtte fra lånekassen de siste seks månedene (fra jul) .. Får man fødselspenger da eller faller man utenfor?

Gratulerer med graviditeten miss85! Når har du termin?

Jeg lurer også på dette med penger og rettigheter i forhold til fødsel, permisjon og utdannelse.

Vet du forresten noe om rettigheter i forhold til sykemeldinger fra skolen i svangerskapet, om man følger opp med hjemmearbeid? Jeg er så fryktelig sliten og sover sikkert 20 timer i døgnet snart, og det er umulig stå opp kl.05.00 hver morgen. har tross alt nesten 10 mil til skolen hver vei og dette kan bli umåtelig slitsomt, hvertfall den første tiden nå når det står på som verst. er redd jeg må slutte på skolen hvis jeg ikke får ta litt fri. Vil ikke stresse slik at jeg kan skade det lille livet i magen..

masse lykke til videre!

Hei Lilly86!
Jeg er nok ikke blitt gravid ennå, men prøver iherdig ..
Når har du termin forresten? [;)]
Vet ikke hvordan det er med hjemmearbeid og slikt, tror det er opp til hver enkelt skole egentlig. Du kan snakke litt med de om de kanskje kan gjøre en ordning til deg pga. situasjonen. Har også nesten 10 min i pendling til jobb så håper jeg ikke får noen problemer i det (forhåpentligvis) kommende svangerskapet, så jeg kan få på skolen omtrent helt til fødsel. Kan jeg spørre deg om hva du går? Hvor bor du og hvor går du på skolen?
klem

hei hei! har nå brukt dagen til å virkelig slappe av og få lufta litt følser og fortvilelse hos min kjære, og det hjalp.. med godt mot håper jeg på å komme meg på skolen. skal prøve å snakke med rådgiver og helsesøster om rettigheter og ordninger, dersom jeg skulle får videre problemer.

Jeg har termin 20 mai og håper jeg klarer skolen fram til da omtrent. jeg går på skole i asker og skal bli tannhelsesekretær. dette vil si at jeg har tre dager på skolen og to dager i praksiss hver uke. jeg har ikke vanligvis no problemer med blod og sånt, men akkurat nå tåler jeg ingenting før jeg blir kvalm.. ikke kult å stå der å holde spyttsuget fullt av blod når en begynner å bli grønn i trynet ... Jeg bor på eidsvoll jeg da, så det er litt pendling.

jobber du eller går du på skole? hvor kommer du fra?
Lenge til du venter mens og kan teste eller? dette er bare så spennende!
dette svangerskapet var ikke akkurat planlagt, men når jeg først fikk mistanker om det så var det jammen spennende å vente på dagen da en kan teste. og sannelig lyste de to blå strekene mot meg en tidlig lørdag morgen.. hehe[:D]

Bor på Kongsvinger å går på skole i Oslo jeg, så blir litt pendling på meg om dagen også .. men det går helt greit ennå ..
Har du praksis i nærheten av eidsvoll eller må du helt inn til asker da også?

Her ventes det fortsatt på to blå .. har ikke mensen før om to uker så må nok smøre meg med tålmodighet [:D]
gikk du på noen prevensjon da du var gravid? siden det egentlig ikke var helt planlagt ..

Hei! Fått praksiss på jessheim så det er ganske mye bedre dager:-)

gikk ikke på prevensjon så vi var begge klar over hva som kunne skje. tålte ikke p-piller og andre hormonpreparater, og er jo i et fast forhold, så vi har brukt litt sånn "sikre" perioder, som vi selvfølgelig visste ikke var helt sikre. Vel, ingen av oss er lei oss for det allikevel[:)]
hadde litt en sånn holdning at skjer det så skjer det, og skjer det ikke så er det greit det også, da tar vi det senere.

Så nå håper jeg bare alt går bra.. blir vettaskremt av endel av disse historiene om spontanabort her inne og andre komplikasjoner, komplikasjoner jeg ikke visste fantes en gang. grøss og gru...

Bor du sammen med samboer i kongsvinger da? hva går du for noe?
har du netopp begynt å prøve å bli gravid?

klem fra meg[:D]

ORIGINAL: miss85

Men hvordan er det hvis man er ferdig med utdannelse, å får barn i f.eks. juli .. da har man fått støtte fra lånekassen de siste seks månedene (fra jul) .. Får man fødselspenger da eller faller man utenfor?

Dersom du får barn i sommerferien, så har du fortsatt rett på fødselstipend. Fødselsstipendet utgjør ca 8000 i mnd i 10 mnd. Lykke til med prøvingen, og med utdanningen

jeg føder i mai om alt går som det skal, og er ferdig på skolen i juni, og da har jeg fullført treårig..har stipend nå, får jeg fødselsstipend da? isåfall får jeg det så lenge som 10 mnd?'

Hei Lilly86. Så lenge du har hatt rett på stipend i 6 måneder sammenhengende før termin, så har du rett på fødselsstipend i 10 måneder. Ta kontakt med rådgiveren på skolen din, hun kan hjelpe deg videre.

Hmm, jeg er ikke helt sikker... Men jeg mener absolutt, og dessverre, at når du er ferdig med utdannelsen din, får du ikke støtte fra Lånekassen lengre! Står litt i samme situasjon selv, kanskje... Jeg har ikke helt forstått det, men har prøvd å forhøre meg rundt, og folk sier at det er stopp fra lånekassen når utdannelsen er fullført! Så snakk med rådgiver eller noen, for å være helt sikker! Jeg tror nemlig bare du får fødselsstipend fra 3 uker før fødselen og frem til siste eksamen. Hvis du finner ut hvordan det henger sammen i virkeligheten, kan du ikke være så snill å skrive og fortelle???

Hei!
Jeg er også veldig usikker på dette .. men det må være mulig å høre med rådgiver eller noe slikt på skolen. Har ikke blitt gravid ennå, så har ikke så veldig lyst til å høre meg rundt på skolen hvordan dette er ..
Lurer også litt hvordan det er hvis man blir gravid desember/januar (kan jo alltids hende jeg blir det, hvis det tar litt tid her), å evt må ta et friår da .. om jeg får penger i 10 måneder da? Selv om jeg egentlig bare har 1/2 år igjen?

Hei igjen
Skjønner godt at du vil vente med å stille spørsmål rundt omkring... SÅnn som jeg har forstått det tror jeg faktisk at det vil være en fordel for deg å IKKE bli ferdig med utdannelsen din før du føder, for da får du HELT SIKKERT støtte fra lånekassen - i 3 uker før og 39 uker etter fødselen! Blir man ferdig utdannet rett før fødselen sitter man helt sikkert i saksa, da får man ingenting fra Lånekassen... Men jeg er som sagt i tvil om hvor mye man får hvis man føder, og så tar siste eksamen kort etter.
Lykke til!

Det virker nesten slikt at det er mest gunstig å få barn mens man er midt i en utdannelse .. egentlig litt rart, for det skulle jo vært best både for skole og oss selv at vi venter til vi er ferdig. Det står på lånekassen at man får støtte dersom man har fått støtte de siste 6 månedene før, men jeg er usikker på hva de mener med de siste 6 månedene .. mulig man faller utenfor dersom man føder i f.eks. mai, en måned før man tar eksamen ..
Når har du termin forresten ??

Heisann. Det går an å få fødselspeng etter endt utdannelse. Jeg fikk barn (tvillinger) i mai-05 og ble ferdig utdanna nå i august. Har søkt meg inn på nytt fulltids-studium og permisjon i fra det i ett år. Til våren gir jeg beskjed til lærestedet at jeg ikke ønsker å studere likevel. Dette er lov sier lånekassen, det eneste som betyr noe for dem er at jeg HAR tjent meg opp rett til fødselspeng og at jeg fortsetter å studere eller har permisjon fra et studium. De bryr seg ikke om hva jeg gjør etter permisjonen sier di. Så da er det i boks, jeg får fødselspeng!! Jippi [:D]

hei hei.. jeg er ny her.. jeg er gravid i 11 uke og venter en liten i slutten av april:) går siste året som helsesekretær. men forstår ikke helt dette her. hva mener dere med at man må ha hatt rett på stipend de siste 6 mnd før fødsel?

Back
Topp