Under 35 - NIPT

Ntb

Første møte med forumet
Hei! :)
Er det noen av dere under 35 som vurderer å ta NIPT? Jeg er så usikker, så skulle gjerne hørt andres tanker rundt dette. Jordmor mener at det ikke er nødvendig, men alt for å slippe bekymringer

Ja, jeg har bestilt tid, men mulig jeg avbestiller. Jeg skal også ha doubletest, så det beste er vel nok å vente til jeg har fått resultatet på den. Men jeg klarer virkelig ikke å bestemme meg..

Er det noen av dere under 35 som vurderer å ta NIPT? Jeg er så usikker, så skulle gjerne hørt andres tanker rundt dette. Jordmor mener at det ikke er nødvendig, men alt for å slippe bekymringer

Er 33, vi kommer nok ikke til å ta NIPT, men skal ha organrettet UL uke 13 hvor de også sjekker nakkefold. Hvis alt ser bra ut der, satser vi på at alt er fint :happy:

Er 33, ikke NIPT test her heller, men organrettet ultralyd i uke 13, ser alt bra ut der, går vi ikke videre med det.

Jeg skal ta, og tok det forrige gang også. Det er jo ingen garanti for at alt er bra (tester jo kun for trisomier), men gir et sikrere svar (på det den tester for) enn kun ultralyd. Men når man er under 35 år så er jo risikoen lav i utgangspunktet, og NIPT kan også gi falsk positiv, som vil medføre flere bekymringer og ytterligere tester. For min/vår del tar vi NIPT fordi vi ønsker så sikkert svar som mulig.

Selv om risikoen for fosteravvik individuelt sett er høyest over 35, så er de fleste gravide under 35, derfor ser man også flest fosteravvik (i totalt antall) i gruppen under 35. Men, de aller fleste fosteravvik kan sees på tidlig ultralyd dersom den som utfører ultralyden har kompetanse i tidlig organgjennomgang. Jeg velger derfor heller TUL hos en kompetent gynekolog - det er både rimelig og sensitivt nok for min del :)

Som flere andre skriver kjører vi også kun organrettet ultralyd i uke 12-13. Hvis man ser at nakkefold virker fortykket eller at nesten ikke er på plass, så vil man jo da få henvisning til NIPT i det offentlige. Sannsynligheten for å få barn med en trisomi nå man er under 35 er veldig lav. Større sannsynlighet for å få feil svar på NIPT testen som gjør en mer urolig enn man trenger å være, da testen ikke er 100 % enda.

Takk for svar:) jeg heller mot å kun ta organrettet ultralyd rundt uke 13. Gjorde det sist jeg var gravid også, da vurderte jeg ikke NIPT fordi det ikke var tilgjengelig i Norge. Men det blir vanskeligere å ta valg jo mer som blir tilgjengelig

I mitt forrige svangerskap, før NIPT var lovlig, tok jeg det ikke. Sjekket bare nakkefold på tidlig UL. Fikk sjokk på UL i uke 19 da de fant myk markør for kromosomfeil og jeg med tungt hjerte bestemte meg for å ta fostervannsprøve (1 av 100 foster dør av prøven). Ventetiden i to uker på prøvesvaret var helt forferdelig. Heldigvis var baby frisk. Men etter det sverget vi på at ved ny baby skulle vi ta NIPT i uke 12, uansett hvor vi måtte reise eller hva det kostet.. Vet det ikke er ofte en får sånne beskjeder, men for meg personlig velger jeg derfor mye heller NIPT denne gangen enn å risikere å gå gjennom noe sånt igjen, halvveis inn i svangerskapet.

Jeg har tatt NIPT privat i Danmark denne gangen. De kan teste flere sykdommer enn i Norge, man får vite kjønn og det var rundt halve prisen av i Norge.

Sniker fra juli, vi tok i England for ca £400 og fikk svar etter en uke på mail. Vi fikk også vite kjønn, så får sjokk om de sier noe annet på OUL til uka :joyful:

Får NIPT gjennom det offentlige pga andre ting enn alder, men hvis ikke det hadde vært for det hadde jeg helt klart tatt den privat. Vurderte det faktisk, for de testene du tar i utlandet kan avdekke mye mer enn de tre trisomiene Norge har gitt ok for. Hvorfor ser man for eksempel ikke etter sykdommer som gjør at fosteret uansett aldri vil være levedyktig, men som fører til senabort eller dødfødsel, som både medfører kostnader for samfunnet men viktigst av alt en traumatisk opplevelse for foreldrene? Kan ikke fatte og begripe det i 2022.

*feilpost*

Last edited:
Back
Topp