Unødvendige baby utstyr!

junibebi89

Gift med forumet
Jeg ser ikke vitsen med neglsaks for barn. Den lille vi har gjør vel samme nytta? Og feber termometer har vi jo fra før! Og badetermometer?:p nei kan vel bare kjenne med hånda! :). Og jeg vil ikke ha klær i ull. Jeg hater ull, så da skal bebi få slippe og. Noen flere meninger eller tilskudd her?:)
 
Det meste som koster en formue. Er ofte masse som er rimeligere som gjør samme nytten.

Kommer ikke til å kjøpe hoppedisse eller gåstol til denne bebisen heller.
 
Mye utstyr som er unødvendig men kjekt å ha. Man må nesten bare finne ut selv hva man trenger eller ikke. Og kanskje ikke kjøpe alt som står på slike lister, men heller se an behovet etter babyen er født.

Kjøpte et tonn med gulpekluter sist, fikk en baby som aldri har gulpet :p fikk jo brukt dem, men kunne klart meg med under halvparten!
 
Ikke spør hvorfor, for jeg aner ikke, men jeg brukte nå penger på en sånn lekegrind lignende sak i teltstoff som ungen kunne ligge i i hagen med myggnetting. Aldri brukt.....
 
Ikke spør hvorfor, for jeg aner ikke, men jeg brukte nå penger på en sånn lekegrind lignende sak i teltstoff som ungen kunne ligge i i hagen med myggnetting. Aldri brukt.....
Tror de fleste går på noen smeller når det kommer på utstyrsfronten haha :p
 
Tror de fleste går på noen smeller når det kommer på utstyrsfronten haha :p
Haha ja sansynligvis. Jeg var litt sånn som kjøpte alt når det kom på tilbud i tilfelle jeg skulle ha ddt for å spare penger. Kjempelurt :facepalm: kjøpte også dyre ammeunnlegg i ull i litt forskjellgie størrelser som jeg aldri brukte selvom jeg ammet i 9 mnd. Kanskje jeg får bruk for de denne gangen....
 
Neglene river man vel gjerne av på starten, ikke klipper? Kjøper muligens en barnenegleklipper etterhvert. Tar lite plass og er billig.

Termometeret vi har er av den enkle sorten. Funker supert på mannen og meg, men usikker på om den er like god på baby? Legge i munnen eller stikke i rumpa? Hmm...

Ellers vil vi også unngå så mye spesialutstyr som mulig og heller se an om vi føler behov for det før vi kjøper. Som diverse kremer/oljer, bleiebøtte og baby call. Badetermometer vil jeg tro er helt unødvendig.

Jeg er fan av ull, så vi får nok for litt myk, kløfri og god ull :)
 
Vi kjøpte neglesaks da den er beregnet til barnehender, men brukte den ikke første året. Bet og rev :p termometer til badet har ikke vi brukt eller kjøpt. Angret på at vi kjøpte gensere med hette og håndkle. Hun likte ikke det :p

Kjøpte jo feil bodyer. Amme bh kjøpte jeg for liten for man vokser 1-2 størrelser når melken kommer og minsker litt når det stabiliserer seg som regel. Brystpumpe fikk jeg ikke bruk for fordi pumpen klarte ikke mine pupper.

Ammepute, tåteflasker, melkeoppbevaring osv. Kommer jo an på hva man vil. Jeg kjøpte en flaske sist fordi den var søt :p ammepute brukte jeg masse med N :)

Trenger ikke en haug med smokker. Kjøpe noen bare sånn tilfelle :)

Sånn som lekegrind, babygym, vippestol og bæretøy kan man ta etter babyen er født og :)

Shampoo og balsam skal man ikke bruke første tiden.

Men ammesalve og gode ammeinnlegg er must! 15 vaskekluter synes jeg er mye og 15 gulpekluter. Kjøpte noen av hver og kjøpte mer etter fødsel. N var glupsk og der med sprut gulper så gikk i mye gulpekluter siklesmekker. Vi kjøpte ingen siklesmekker før fødsel :p

Engangsunderlag til stelling står ikke der, men veldig greit så slipper man mye vask.
Babyrede er jo også opp til hver enkelt. Og leker er de ikke interessert i første tiden :p
Hoppehuske og gåstol kjøper ikke vi uansett pga fyso mener det ikke er bra.
Badestol til baljen må man heller ikke ha. Kan holde babyen.
Må ikke ha tripp trapp med new born sete.
Må ikke ha uro til vogn, seng osv. Jeg synes det er søtt.
Må heller ikke kjøpe reiseseng før senere.
Mye er jo ekstra utstyr og ting man kan kjøpe etter behov

Ble litt langt dette her :p
 
Mine bommer fra sist:

smekker og gulpekluter.... Hadde holdt med to av hver og ikke hundre. Ikke siklet hun veldig og ikke gulpet hun

Ull: tålte det ikke før over året

Alt av salver: ble kastet etter jeg leste innholdsfortegnelsen og snakket med hs som lurte på hvorfor folk smørte preventivt hvis barnet aldri var sårt uansett. Bruker nå kun ekstra virgin olivenolje både til sår stump og i badevann

Ammepute: klarte aldri å finne en god ammestilling med den

Uro med lys i taket: ungen vil sove i mørket og ble maksimalt overtrøtt av å se på stjerner og sommerfugler ;)

Bæresele: ville ikke sitte i den før 6mnd.. Men bæresjal var gull

Tåteflasker, steriliseringsmaskin osv: amming gikk fint! Innen hun skulle få flaske hadde hun vokst fra smokkstørrelsen uansett

Kjoler og sko: kjolene lå som en krøll under armene og gnagde og sko... Vel... Søte men totalt uten hensikt ;)

Ikke-omslagsbody: fremdeles ubrukt i en kasse på loftet
 
Ull er da ikke unødvendig utstyr. Selv om du ikke liker det, er det faktisk veldig godt å ha for babyen på vinteren så kaldt som vi har det her i Norge. Nå får vi jo sommerbaby, så det er ikke nødvendig med en gang, men etter hvert anbefaler jeg det virkelig. Dessuten er mesteparten av klærne i ull man kjøper nå myk og kløfri til baby og barn.
 
Oi her var det utrolig mye nyttiege skriblinger:). Tror det er fort gjort å kjøpe aaaltfor mye nå i denne jungelen av farger og utstyr! Men mye søtt og da:) <3
 
Her hadde vi sikkert 30 gulpekluter, og selv det var for lite! Så vi fikk godt brukt for det! Hadde ikke kjøpt inn verken flasker eller pumpe, men måtte plutselig ha det og! Mitt beste tips er å vente med å kjøpe før baby er blitt født! Det er et hav av utstyr der ute og lett å bruke mye penger på noe som man faktisk ikke trenger/får brukt for :)
 
Ammeputa ble mitt største mareritt, hehe! Ble aldri brukt og var veldig upraktisk å "stue bort". Uansett hvor jeg gjemte den så kom den tytende, gliende eller deisende frem igjen. Husker ikke hva som ble dens skjebne, men etter å ha flyttet vet jeg iallfall at den ikke er i hus nå.

Ammeinnlegg i ull var også noe bortkastet. Jeg likte mye bedre engangsinnleggene som absorberte lekkasje.

Gulpekluter fikk vi ikke bok av! Ungen gulpa (vi snakker SPRUTGULPA) etter hver eneste amming.

Pumpe ble også viktig, da jeg på et tidspunkt ble så sår at jeg måtte få salve for å "reparere" brystvortene. Denne salven skulle ikke barnet ha i seg og jeg måtte pumpe ut melk på forhånd før innsmøring.
Jeg brakk også foten da ungen var 6mnd, operasjon og fullnarkose. Ble pumping og flaske da også. Og enkelte kvelder jeg skulle ta meg en fest. :)

Man gjør seg opp erfaringer og de trenger ikke å stemme overhode med hva naboen/venninna/kollegaen sier.
 
Brukt mye ull på barna, den ull/silke varianten, så den har jeg kjøpt noen plagg av til lille.
Det passer for noen, og for andre passer det ikke.

Vi har aldri kjøpt noe unødvendig sånn sett, hatt det en trenger de første dagene og kjøpt etter behov.
For oss var for eks gulpekluter LIVSNØDVEDIG, vi har hatt to barn som har gulpet med sånn kraft at det treffer veggen :p

Men for mye klær, type bukser, genser, kjoler, tunika osv.
I begynnelsen har vi brukt Body, strømpebukse og strikketøy over når vi skal ut.

Kjøpte faktisk kjøredress, helt unødvendig for oss med en bestemor som strikkers så pinnene tar fyr.:p
 
Jeg kan ikke si vi kjøpte noe særlig av bomkjøp med storebror, men det er flere ting jeg angrer på at vi ikke kjøpte!
Jeg tenker at det som er meningsløst for deg, kan være gull for meg.. :) ikke rart det er dønn kav vanskelig for førstegangsfødene å finne ut hva man faktisk trenger! :p

Mitt råd er - tror du at du faktisk kommer til å bruke det, kjøp det gjerne.. Ikke alle er fit for fight rett etter fødselen (til å kjøpe utstyr man bruker fra nyfødttiden).. Dessuten kan man kjøpe og selge brukt, og taper på den måten ikke store summene på det :)
 
Vi kjøpte bilstolpose som aldri ble brukt!
Var mye enklere å bare ha et ullteppe over når vi gikk fra huset til bilen og som vi kunne ta av inni bilen. Blir jo kjempevarmt for ungen å ha bilstolpose når vi kjørte for bilen blir jo varm etterhvert.

Og kluter! Herregud jeg har så mye kluter!! Fikk sikkert over 100 stk... Mange er ikke åpnet enda engang.

Babynest har jeg litt delte meninger på. Lille likte det veldig godt når hun var liten men hadde en tendens til å grave nesen sin langt inn i kanten så jeg klarte ikke helt å slappe av. Også var det veldig stridt å vende henne av med det etterhvert som hun ble for stor for det.

Ammeputen var noe dritt. Mye bedre å bygge opp med vanlig puter.

Ammestol på rommet! Ble heller aldri brukt...

Men babybjørn vippestol og newbornseat til tripptrappen var de beste kjøpene jeg gjorde.
Kjøpte brukt så kostet ikke allverdens :)
 
Back
Topp