• Forumet vil være nede på grunn av nødvendig vedlikehold mars 18. juli kl. 00:00 til kl. 02:30.

Umulige unger..

anncita

Forelsket i forumet
Må bare høre hva dere gjør når barna blir helt vrang?

Var i butikken isted og min sønn på 4 ville ha en juice som jeg vet han ikke liker, hadde ikke penger til å kjøpe den heller, så jeg sa nei og at han måtte ta den vi pleier å ha, dette var da ikke populært[:-]
Han løp fra meg i butikken og jeg måtte lete etter han, da jeg fant han prøvde han å gjemme seg, etter å ha prøvd å få tak i han lenge, tok jeg han under armen og gikk ut av butikken, snakket til han og sa at nå gikk vi hjem, da løper han fra meg igjen og stopper opp og hopper på noen metallrør eller hva det nå var, med dette blikket " vet jeg får ikke lov, men jeg gjør det på faen"
Tok han i hånden og dro han med meg hjem, satt han ned og han hylte fordi han mente jeg var urettferdig som bare hadde bært han hjem og at jeg måtte si unnskyld, uansett dette var begynnelsen på en time med bare tulling, ikke skulle han spise skiven fordi det var ikke kaviar helt ut i kantene, da han ikke fikk ny skive, brølte han noe uforståelig, jeg prøver å holde meg rolig å snakke til han, men han bare går vekk og hyler at jeg ikke skal si noe for så gå inn på rommet å gråte, jeg prøver etter en stund å gå inn for å snakke med han, prøve å avlede han ja alt jeg kom på der å da. Endte opp med litt kjefting fordi han slo meg og smelte igjen døren.
Så tenkte jeg, er det feil å bare ignorere han nå? Bare la han sitte der å gråte? Når jeg har prøvd alt for å bedre situasjonen å ingenting hjelper?
Endte opp med at han spiste skiven sin til slutt da og kom å sa unnskyld til meg, men ikke før jeg føyde meg å tok kaviar helt ut i kantene[>:]

Hadde latt han sitte og gråte jeg da, og jeg hadde ikke gitt meg ang brødskiven..det er trass bare.
Når de er 4 er de såpass store at de kan komme og si unskyld og spise maten uten tull..og han skjønner jo hvorfor han måtte sitte der inne..

Når barna blir 100% vrang, igangsetter jeg "pick your battles"-prinsippet. De aller viktigste tingene står jeg på, mens småpirk/trivielle detaljer ser jeg igjennom fingrene med.

Den stolen hadde han ikke blit sittende lenge på[:D]
Er det som er problemet også, jeg setter han i gangen til vanelig da og prøver å forklare mitt oppi hylingen hvorfor han må sitte der, men når jeg går derfra bare følger han etter meg  inn i stuen igjen. Timeout ser jo så enkelt ut på nanny[&:]

Sånn bortsett fra det de andre her har skrevet, så kan økt medvirkning i hverdagen kanskje forebygge noe, samt det å planlegge, skape forutsigbarhet. Hvis det f.eks var en vane at det ble trøbbel på butikken, så sett deg ned med barnet før handleturen og skriv ned tingene som skal kjøpes (evt finne bilder av tingene for de som har ork til slikt[8D]). Gjør det klart at dere kun skal kjøpe de og de tingene, og la barnet få være med å plukke ut varene. Rose ved god oppførsel, evt gi en form for premie i tillegg til ros om problemet er omfattende (en ting i butikken eller en koselig aktivitet sammen med deg etterpå eller annet. Da kan du referere til avtalen når barnet slår seg vrang og det er dermed også lettere å ignorere protestene.

Slenger meg på Kal-El, jeg- velger mine kamper med omhu :-) Men jeg ser, oftere og oftere, at det er bedre å si hvorfor, enn bare nei......og måten det blir sagt på-ikke minst!!! Så jeg hadde nok gitt en grunn for hvorfor juicen ikke skulle kjøpes, på en fin måte, seff.
Ellers så er det ikke bare bare å være 4, heller, tror jeg. Travle dager i bhg, masse bruk av energi......har du snakket med bhg og spurt om å få 10 min med kontakten deres der? Det kan jo hende det er noe der som kansje plager ham litt......? Eller dere kan få tips om hvordan evnt slike situasjoner løses der, så det blir likt der og hjemme.
Men, en ting til- når jeg står og roper på min pjokk her hjemme, og han vet vi skal dra, og han er ute i gata for lengst, så setter jeg meg i bilen og rygger/kjører forsiktig avgårde. Da kommer han fort tilbake, da[;)] Gidder ikke å rope å rope å rope[;)]

Takk for tips og råd dere[:)]
Han pleier som oftes ikke tulle seg i butikken og jeg sier hver gang til han før vi går ut at nå må han holde meg i hånden og forklarer hva vi skal og slikt at han ikke får lov å løpe blandt annet.
Men han har det med å bli veldig fort sint, han tåler veldig lite og på en dårlig dag ekstreeemt lite.
Slik har han alltid vært, og han blir veldig fort fornærmet om jeg eller andre snakker til han.
Om det er på en streng måte.

ORIGINAL: Snickers

Slenger meg på Kal-El, jeg- velger mine kamper med omhu :-) Men jeg ser, oftere og oftere, at det er bedre å si hvorfor, enn bare nei......og måten det blir sagt på-ikke minst!!! Så jeg hadde nok gitt en grunn for hvorfor juicen ikke skulle kjøpes, på en fin måte, seff.
Ellers så er det ikke bare bare å være 4, heller, tror jeg. Travle dager i bhg, masse bruk av energi......har du snakket med bhg og spurt om å få 10 min med kontakten deres der? Det kan jo hende det er noe der som kansje plager ham litt......? Eller dere kan få tips om hvordan evnt slike situasjoner løses der, så det blir likt der og hjemme.
Men, en ting til- når jeg står og roper på min pjokk her hjemme, og han vet vi skal dra, og han er ute i gata for lengst, så setter jeg meg i bilen og rygger/kjører forsiktig avgårde. Da kommer han fort tilbake, da[;)] Gidder ikke å rope å rope å rope[;)]

Joda, han viste hvorfor han ikke fikk juicen, han får alltid forklaring på hvorfor om ikke så spør han.
Idag har han ikke vært i barnehagen da siden han har vært syk og bare inne, så kanskje det plaget litt på han også.
Men han er ikke slik hver dag da heldigvis[:)]

Back
Topp