Umulig å legge på kvelden

Kaffekanna

Glad i forumet
Junibollene 2023
Har en gutt på 4.5 mnd. Tar ikke smokk. Delammer pga lite melk. Han har siden fødsel slitt med å ligge flatt. Aldri sovet/trillet i vogn - han hater det som pesten. Sovner av og til i bil, men slutter vi å kjøre våkner han med en gang. Måtte kjøpe moonboon da vi holdte på å gå på veggen, han sov kun mens han ble bært, helst opp på skulderen, inkludert på natt. Etter noen dager med tilvenning godtok han moonboonen og har sovet greit der på dagtid. På natt var det også problemet, men litt etter litt så fikk vi lurt han til å sove mens jeg ammet i senga, men nå som han har blitt større og bruker puppen som smokk blir han bare misfornøyd fordi det ikke kommer noe melk. Så for å slippe sutring hvert 10 min ligger han i egen seng. Gikk greit en periode, brukte vel kanskje 15 min på å legge, gi flaske, amme og bysse før jeg la han ned. Var han trøtt nok gikk det tålig greit. Fikk fin rutine, sovnet rundt kl 20. I det siste har det bare blitt verre og verre å legge han på kvelden. Kan holde på i over en time med å gi flaske, amme og bysse, legge han ned når han har sovnet, men bare jeg bøyer meg frem med han, uansett hvor forsiktig det gjøres, så våkner han og hyler som en stukken gris. Jeg prøver å la han ligge litt, evt synger/stryker han, men til slutt må jeg bare ta han opp - sekundet jeg tar han opp slutter gråten. Så bærer jeg han litt rundt, og prøver igjen. Samme styr, hylgrining. Opp igjen, og så ny runde. Blir helt sprø.

Edit : Blir samme runde ila natta og. Klarer ikke å roe seg igjen når han våkner, men har heldigvis ikke sååå mange oppvåkninger tidlig på natta (Etter typ kl 04 er det konstant, så vi sover ikke etter 04). Si vi legger han kl 19, sovner 20:15. Så har han enten våknet kl 22 eller 00. Så er det opp og gi flakse, og nesten like mye styr med å legge igjen (ofte 30-40 min). Så opp igjen 03 med ny runde, men da er jeg så trøtt at jeg har bare tatt han i senga vår for å gi han pupp, men da må jeg snu han til den andre puppen hvert 15 min fordi han sutrer. Klarer kanskje å få en halvtime, men, har jo bare to pupper… Så blir å snu tilbake og han er like sur. Etterhvert gir vi bare opp og jeg står opp. De siste to nettene har jeg bare lagt han i moonboonen kl 01 og sovet på sofaen. Men kan ikke holde på sånn..


Har slitt med forstoppelse grunnet delamming, og i begynnelsen trodde vi han hadde refluks, men var hos barnelegen som mente at så lenge han la på seg så var det ikke noe å gjøre. Refluks ville gi seg, og de medisinerte ikke for det. Jeg er litt rådvill. Føler ikke jeg kan gå til legen ENDA en gang, blir sikkert stemplet som hysterisk, men aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Er vi ute en plass er han helt umulig hvis han blir trøtt. Alle ærend må planlegges sånn at han har sovet ferdig først, er ikke sånn at han kan bare legges hvorsomhelst. Har tilogmed sluttet å sove på puppen. Så hvis vi et på babygruppe og han er trøtt må vi bare reise hjem.


Har noen tips? Vet det kan være «4mnd krisen», men har jo egt vært sånn siden fødsel. Har refluksmedisiner hjulpet noen? Andre ting som kan hjelpe. Går på laktulose for forstoppelse.
 
Last edited:
Nå har jeg ikke barn ennå (er fremdeles gravid), men leste litt om muskelsmerter i dag. Kan det være at han er stram i kroppen eller i noe få muskler og det er vondt å ligge? Kan kiropraktor hjelpe?
 
Nå har jeg ikke barn ennå (er fremdeles gravid), men leste litt om muskelsmerter i dag. Kan det være at han er stram i kroppen eller i noe få muskler og det er vondt å ligge? Kan kiropraktor hjelpe?
Har vært, mange behandlinger, kiropraktor er nå fornøyd. Går ukentlig til fysio for å opprettholde.. Ikke vært noen endring i sovingen.
 
Er bæresele et alternativ på dagtid? Min yngste sov nesten bare i bæreselen de første 7månedene på dagtid, så vi måtte ha med det så hun fikk sovet på farten. Etterpå i armkroken også kunne jeg legge henne ned i senga, eller i vogn (måtte da trilles hele tiden og hvis noen snakket ved siden av vogna, haha, så helt håpløst å møtte løpe ute og unngå mennesker :hilarious: ).
Men har dere prøvd å heve sengebunnen? Vi gjorde det med yngste som slet mye med gulping. La flere bøker under selve madrassen ved hodeenden.
Og melkefri diett det har dere kanskje prøvd?
Eventuelt Second opinion hos en privat barnelege?
 
Er bæresele et alternativ på dagtid? Min yngste sov nesten bare i bæreselen de første 7månedene på dagtid, så vi måtte ha med det så hun fikk sovet på farten. Etterpå i armkroken også kunne jeg legge henne ned i senga, eller i vogn (måtte da trilles hele tiden og hvis noen snakket ved siden av vogna, haha, så helt håpløst å møtte løpe ute og unngå mennesker :hilarious: ).
Men har dere prøvd å heve sengebunnen? Vi gjorde det med yngste som slet mye med gulping. La flere bøker under selve madrassen ved hodeenden.
Og melkefri diett det har dere kanskje prøvd?
Eventuelt Second opinion hos en privat barnelege?
Brukte bæresele i begynnelsen, hjelper ikke lenger. Hevet sengebunnen (så mye at han sklei i bunnen) tilogmed ikke da hjalp det noe. Jeg har mpa så han får ikke noe melk av meg, og han får Neocate mme (den fineste og mest allergivennlige, lettest fordøyelige mme som finnes). Vurderer det, skal ha kontroll hos helsesøster på mandag, tenker å vente og høre hva hun sier.
 
Det høres litt ut som jenta mi før vi var hos manuellterapeut. Det hjalp veldig og nesten umiddelbart, gratis for barn. Hun hadde noen muskler i ryggen som var vonde, og grein når hun lå. Sjukt slitsomt, hylte når hu satt i bilstol også. Men var jo vondt.

Viktigste tipset er egentlig at du får litt pause og søvn selv innimellom, man kan miste helt grepet av å stå i sånt med unger :Heartred
 
Dette er ikke normalt og ikke nødvendig å pines med. Barnet har det helt tydelig ikke helt bra (mener ikke noe vondt er bare lei helsepersonell som ikke har stått i denne situasjonen og kjent det på eget skinn og mener det er ingenting feil)
Man ser det gjerne ikke før man kommer litt på avstand da. Tungebånd, refluks, allergi/intoleranse er alt muligheter.
Barn får gjerne refluksmedisin!
Har du prøvd å gi litt malt fx i flaska for å se om det hjelper magen?
 
Dette er ikke normalt og ikke nødvendig å pines med. Barnet har det helt tydelig ikke helt bra (mener ikke noe vondt er bare lei helsepersonell som ikke har stått i denne situasjonen og kjent det på eget skinn og mener det er ingenting feil)
Man ser det gjerne ikke før man kommer litt på avstand da. Tungebånd, refluks, allergi/intoleranse er alt muligheter.
Barn får gjerne refluksmedisin!
Har du prøvd å gi litt malt fx i flaska for å se om det hjelper magen?
Tviler på det er noe allergi. Gir masse malt, gjort helt siden han var 1 mnd. Ikke stramt tungebånd. Føler refluks er eneste logiske forklaring, men alle leger bare - «det er jo normalt at unger ikke vil legge seg».
 
Tviler på det er noe allergi. Gir masse malt, gjort helt siden han var 1 mnd. Ikke stramt tungebånd. Føler refluks er eneste logiske forklaring, men alle leger bare - «det er jo normalt at unger ikke vil legge seg».
Mine fire har alle reagert på melkeprotein (ikke på blodprøver) men tåler melk egt greit nå som tenåringer. Mini reagerer på melk, egg, soya, kokos, storfe og epler :banghead:
Tungebånd tatt ved 4 måneder med oppfølging til knap 1 år.
Hun har refluks og brukte medisiner fra 4 mån ca også og frem til drøyt år
I tillegg måtte jeg kutte melk, egg soya og kokos ved amming, ble endelig helt bra når vi kutta storfe.
Vi hadde HS og barnelege med hele forløpet.
Det sies at melk og soya gjerne øker refluks.

Har du muligheten til å gå privat?

Ja barn kan ha tøffe dager innimellom men de skal ikke gå med plager hele tiden bare fordi de er småbarn :bag: mine fem ører:Heartred
 
Har noen med faktisk kompetanse (dvs, dessverre, noen andre enn barsel eller helsestasjon) sjekket tungebåndet - inklduert det bakre?
 
Barnelege på barsel mente det samme. Det samme med barnelege på helsestasjon. Den fremste eksperten i Norge var uenig.

Håper dere finner ut av det :Heartred
 
Tenker på det du skriver om at han ikke kan ligge flatt, at han hele tiden må bysses, at det kunne være refluks. Alt det kan komme av stramt tungebånd. Anbefaler å sjekke innom veilederen for diagnostisering og behandling av stramt tungebånd hos spedbarn, bare for å være sikker - ikke mye kompetanse på grad 3 og 4.
 
Tenker på det du skriver om at han ikke kan ligge flatt, at han hele tiden må bysses, at det kunne være refluks. Alt det kan komme av stramt tungebånd. Anbefaler å sjekke innom veilederen for diagnostisering og behandling av stramt tungebånd hos spedbarn, bare for å være sikker - ikke mye kompetanse på grad 3 og 4.
Det finnes ingen "quick fix", dessverre, selv om det er noe som vi alle skulle ønske. Det er mye forskjellig som kan være årsaken til at babyen sliter med å sove og finne roen. Noen babyer trenger mer nærhet enn andre, det er også mulig at babyen har refluks uten å ha stramt tungebånd, noe som forresten kan medisineres @Kaffekanna. Det er forøvrig riktig at det er veeeldig lite kompetanse i det offentlige når det gjelder diagnostisering av stramt tungebånd.

Dessverre er det mange leger som ser på vekstkurven og sier "babyen legger på seg, da går alt helt fint", når det er tydelig at babyen ikke har det helt fint.

Håper dere finner en løsning snart! ❤️
Ville i mellomtiden prøvd bæresele på dagtid. Malt inneholder gluten - hva med å erstatte den med sviskemos?
 
Det finnes ingen "quick fix", dessverre, selv om det er noe som vi alle skulle ønske. Det er mye forskjellig som kan være årsaken til at babyen sliter med å sove og finne roen. Noen babyer trenger mer nærhet enn andre, det er også mulig at babyen har refluks uten å ha stramt tungebånd, noe som forresten kan medisineres @Kaffekanna. Det er forøvrig riktig at det er veeeldig lite kompetanse i det offentlige når det gjelder diagnostisering av stramt tungebånd.

Dessverre er det mange leger som ser på vekstkurven og sier "babyen legger på seg, da går alt helt fint", når det er tydelig at babyen ikke har det helt fint.

Håper dere finner en løsning snart! ❤️
Ville i mellomtiden prøvd bæresele på dagtid. Malt inneholder gluten - hva med å erstatte den med sviskemos?
Spent på hva helsesøster sier på tirsdag. Det er det som er problemet, sover like dårlig inntil meg som alene i seng på annet rom, så nærhet hjelper ikke - da blir han bare sur fordi han ikke får nok melk ut av puppen. Vet, men barnelegene vil ikke medisinere refluks enten fordi «de vokser det av seg» eller fordi «det er ikke bevist at det funker».

Hadde bæresele i lang tid på dagtid, funnet en stund, men ikke nå lenger, har dessuten ikke mulighet om det så hadde funka - altfor vondt i ryggen.

Han får mye sviskemos ja, hjelper ikke..
 
Back
Topp