Ulv i Rendalen

TonjeJenta

Forumet er livet
VIP
Er de helt spikka spenna gærne der oppe eller?
Har kommet noen tuslende ulv dit så da skal de skytes fordi det skal være ulvefritt der?
Da må man vel sette opp høyt gjerde rundt hele dalen da. Nå har de valgt å bo oppi dalom
hvor naturen er uttafor døra... og det blir helt feil for meg å drepe alt som ikke passer helt
for menneskene, dyr som faktisk var her før oss.

Jeg er HELT enig i at ulv skal være i vår fauna.
Jeg vet ikke hvordan man skal løse problemet som er der oppe, jeg syntes ikke de burde skytes. Men det er jo faktisk mennesker det også er snakk om da. Hva om du hadde et barn som ble tatt av ulv?
Man kan jo ikke bare si at de som ikke liker å ha ulv utenfor stuedøra si får flytte.

ORIGINAL: ~Lille lilla Snodig~

Jeg vet ikke hvordan man skal løse problemet som er der oppe, jeg syntes ikke de burde skytes. Men det er jo faktisk mennesker det også er snakk om da. Hva om du hadde et barn som ble tatt av ulv?
Man kan jo ikke bare si at de som ikke liker å ha ulv utenfor stuedøra si får flytte.

Når ble barn sist tatt av ulv i Norge?
Og hvorfor kan ikke mennesker som ikke liker naturen flytte inn til byen? Er det ulven som skal flytte, som tross alt var her først kanskje? Mennesker er flyttbare.... er man ikke fornøyd, så kan man flytte.

Jeg kan ikke uttale meg ettersom jeg aldri har bodd et sted hvor jeg har hatt ulv i nærområdet. Men tror nok man må kjenne det på kroppen før man uttaler seg. Forskning viser at folk i byene er mer positiv til rovdyr i Norge, enn de som bor i distriktet (der hvor rovdyrene holder til).

Men det jeg har registrert er at hvis det feks kommer en elg inn i bynære strøk, så blir folk helt hysterisk redde. Hvem var der først, elgen eller mennesket?

Hvis det er mistanke om at ulven har tatt sau, må viltoppsynsmannen kontaktes,
for at man i det hele tatt skal få erstatning. Deretter må han se på sauen og konstatere
at det virkelig er ulv som har tatt sauen. Hvis dette ikke gjennomføres får bøndene ingenting. Så skjønner ikke helt det der med at bøndene "fører opp" flere.....

Ellers synes jeg også at ulven skal få leve i Norge, og sauen og bønder driter jeg
egentlig i, men å sitte inne på stua og høre ulvekoret rett bak huset liker jeg ikke. Er ikke særlig hyppen på å sende minstemann ut alene når de er så nærme. De skal jo i teorien være veldig sky, men her trekker de stadig nærmere og nærmere huset. Og i Rendalen har en ulveflokk vært inne på barnehagens uteområdet, riktignok om natten, men allikevel.....

ORIGINAL: TonjeJenta

ORIGINAL: ~Lille lilla Snodig~

Når ble barn sist tatt av ulv i Norge?
Og hvorfor kan ikke mennesker som ikke liker naturen flytte inn til byen? Er det ulven som skal flytte, som tross alt var her først kanskje? Mennesker er flyttbare.... er man ikke fornøyd, så kan man flytte.

He he he det at ulven ikke har tatt barn/voksen betyr jo ikke at det IKKE kan skje. Ulven flytter jo hele tiden. De er jo vandrere. Ulven er en del av naturen. Da kan man jo si at om du bor i Feks Oslo men ikke liker uteliggere så flytt.

Som sagt jeg mener ulven skal få være i naturen, er ikke for å utrydde den. Men jeg kan forstå at de som har den forholdsvis tett innpå seg er uttrygge på den.
En kompis av sambo har en utstoppet ulvetispe, den er virkelig SVÆR. Jeg Tror jeg hadde følt meg litt uttrygg om jeg hadde møtt på den en dag jeg var på blåbærtur med vesla. Det betyr FORTSATT ikke at jeg mener den burde være skutt.
Og ja, ulven han har er skutt LOVLIG i norge

Helt siden 1900-tallet, da dem begynnte å registrere rovdyrangrep på mennesker, så er det ikke registrert ett eneste ulveangrep i hele Europa! JEg skjønner ikke folka som bor der det er ulv, og som hyler og skriker for at dem ikke får skyte dem. Flesteparten av dem har foreldre som er vokst opp på stedet, dem selv er vokst opp der, og sikkert 90% av naboene, uten å ha "ulvetaxi" og slik luksus, men hører ikke om at dem har opplevd angrep fra ulv..
Å sauebøndene.. Huff, la meg ikke begynne.. I Oppland kaller dem staten for dyremisshandlere fordi det nå vurderes en ny dyrevernslov som pålegger bøndene å ha vakthold på sauene i utmark. Siden bøndene ikke gidder dette, mener dem staten tvinger dem til å ha sauen på fjøset hele året... Lurer på hvem som er mest dyremisshandlere jeg... [8|]

ORIGINAL: audifriik86

ORIGINAL: LilleGullhår

Hvis det er mistanke om at ulven har tatt sau, må viltoppsynsmannen kontaktes,
for at man i det hele tatt skal få erstatning. Deretter må han se på sauen og konstatere
at det virkelig er ulv som har tatt sauen. Hvis dette ikke gjennomføres får bøndene ingenting. Så skjønner ikke helt det der med at bøndene "fører opp" flere.....

Ellers synes jeg også at ulven skal få leve i Norge, og sauen og bønder driter jeg
egentlig i, men å sitte inne på stua og høre ulvekoret rett bak huset liker jeg ikke. Er ikke særlig hyppen på å sende minstemann ut alene når de er så nærme. De skal jo i teorien være veldig sky, men her trekker de stadig nærmere og nærmere huset. Og i Rendalen har en ulveflokk vært inne på barnehagens uteområdet, riktignok om natten, men allikevel.....

tro meg jeg vet om mange tilfeller av sau på papiret som aldri bøndene har hatt. og viltoppsynsmannen er en venn av personene det gjelder.

Det er klart at dette forekommer, men 90 % av bøndene er ikke så god kompis med den ene oppsynsmannen i hedmark som har lov til å godkjenne slike tap av sau, så... Tross alt.

Helt enig med deg HI[;)]

LA ULVEN LEVE![:D][:D][:D]

Jeg bor ikke i byen.. bor på landet.. ikke ulv her.. og vet ikke om jeg hadde vært høy i hatten om vi hadde hatt ulv her.. men hadde vi hatt det så hadde jeg tatt mine forhåndsregler! Altså: Ikke latt feks hunden min gått løs oppi skogen her!

Hadde ulven blitt så tam at den hadde kommet ned på bygda her så måtte man jo ha gjort noen grep.. men det innebærer overhode ikke avlivining for mitt vedkommende! Vi skal ha rovdyr her til lands... og rovdyr spiser kjøtt.. det vet man jo.. så da får man lære seg til å passe på dyra sine!

Mange grep en sauebonde kan gjøre feks! Og blir helt dårlig når jeg hører disse sauebondene skrike opp avlivning med en gang en ulv er i nærheten! Da får de passe på dyra sine da

Bra troja77! Endelig noen som faktisk vet hva en snakker om som uttalers seg!

ORIGINAL: Chumalunga

Se så vakre dyr det er snakk om!

De er rett og slett nydelige![:)]

ORIGINAL: naftaline

ORIGINAL: troja77

Det er iallfall veldig tydelig at det er mest byfrøkner her inne, som aldri har satt sine bein verken i rendalen eller i et sauefjøs. Men, det er sikkert en hel gjeng av dere som nyter en deilig lammestek, en god, tradisjonell fårikålsgryte og saftige lammekoteletter.... Dobbeltmoralen lenge leve..
Våre sauer ble drept av gaupe, og vi mistet levebrødet vårt. Sammen med flere andre sauebønder i samme beiteområdet. Det hjelper ikke en dritt med erstatning for lammetapet, når flokken er rasert og avlsarbeidet man har lagt i flokken blir ødelagt på et par år. Så, slutt å uttal dere om saker dere ikke har det minste greie på!
JA TIL JAKT PÅ ULV I RENDALEN

Vi skal slutte å uttale oss om ting vi ikke har greie på? Hjelper det at jeg er utdannet agronom? Skjønner det er fælt å miste hele besetningen sin, man er jo gla i dyra også. Men det må gå an å finne andre løsninger. Rovdyra har livets rett like mye som sauene.

Signerer deg her Naftaline på det sterkeste! De har da like mye leverett de som andre gårds/husdyr

Jeg er av den oppfatning at man får gjøre grep som gjør at gårdsdyrene er sikrere.. spesielt i de områdene hvor ulv/bjørn/gaupe ferdes

ORIGINAL: Tøsa

helt enig! så har du sauebønderne som slipper sauen sin ut i villmarken og syter seg halvt ihjel hvis den blir spist av rovdyr... ehhh... hva skal man forvente når man slipper sauer ut i marka? [8|]
skjønner det er kjipt, det er jo levebrødet, men sånn er naturens gang... sorry ass.

helt enig![:D] det finnes gjerder og du kan få tak i store hunder som t.o.m. tar bjørn om de skulle komme.

ORIGINAL: Najila

Helt siden 1900-tallet, da dem begynnte å registrere rovdyrangrep på mennesker, så er det ikke registrert ett eneste ulveangrep i hele Europa! JEg skjønner ikke folka som bor der det er ulv, og som hyler og skriker for at dem ikke får skyte dem. Flesteparten av dem har foreldre som er vokst opp på stedet, dem selv er vokst opp der, og sikkert 90% av naboene, uten å ha "ulvetaxi" og slik luksus, men hører ikke om at dem har opplevd angrep fra ulv..
Å sauebøndene.. Huff, la meg ikke begynne.. I Oppland kaller dem staten for dyremisshandlere fordi det nå vurderes en ny dyrevernslov som pålegger bøndene å ha vakthold på sauene i utmark. Siden bøndene ikke gidder dette, mener dem staten tvinger dem til å ha sauen på fjøset hele året... Lurer på hvem som er mest dyremisshandlere jeg... [8|]
Nei, ikke dyremishandlere. Men de lurer på hvem som skal finansiere vaktholdet. Ikke klag når melka koster 50 kr literen og en kotelett blir noe man såvidt tar seg råd til på sølvbryllupsdagen. Også Ulv da vet du, de har ikke vært naturlig overalt de heller. De blir tvingt flyttet fordi byer og industriområder blir større. Da kommer de til andre strøk igjen. Mange av de "Norske" ulvene er heller ikke renrasede ulver, de er hybrider som er avlet opp og satt ut i det fri. Ikke har vi villmark i Norge heller, vi har utmark. Det er noe annet.

Ulvebestanden må også reguleres, på lik linje med all annen vilt som lever i verden. (I Norge: ryper, elg, rev, gaupe, sel osv) Dette er viktig for balansen i naturen som vi mennesker forstyrrer. Noen ulv MÅ nok skytes. :)

ORIGINAL: Bitzyh

ORIGINAL: Tøsa

helt enig! så har du sauebønderne som slipper sauen sin ut i villmarken og syter seg halvt ihjel hvis den blir spist av rovdyr... ehhh... hva skal man forvente når man slipper sauer ut i marka? [8|]
skjønner det er kjipt, det er jo levebrødet, men sånn er naturens gang... sorry ass.

helt enig![:D] det finnes gjerder og du kan få tak i store hunder som t.o.m. tar bjørn om de skulle komme.
Jeg skulle likt å se den hunden som klarer å drepe en slagbjørn. Og det gjerdet som klarte å holde ulven ute.

Back
Topp