Ultralydtilhengere

• Trådstarter Trådstarter FF
  • Opprettet Opprettet
ORIGINAL: Mikke

Med lillebror hadde jeg 17 UL og jeg har ikke merket at noe er galt med han ihvertfall..
men for min del var det medisinsk nødvendig, men har aldri vært nervøs. Heller har jeg aldri hørt om noen som har vært skadet pga dette.

Så nei jeg er absolutt ikke nervøs for dette, men at ekspertene velger å tenke på dette ser jeg ikke noe galt i.

Fordi det ikke har vært forsket særlig mye på. [;)] Vi vet ikke hva det kan gjøre med nervesystemet.

ORIGINAL: |Toadette|

har ingen tro på at ultralyd er skadelig
hva med de med tvillinger/trillnger som er inne opp mot 10 ganger til ul ?
Så fordi noen tar mange UL så er det ikke skadelig?

Nå snakker jeg ikke om de med medisinsk grunn til å ta UL da, men det burde vel være unødvendig å presisere.

ORIGINAL: FF

Nå snakker jeg ikke om de med medisinsk grunn til å ta UL da, men det burde vel være unødvendig å presisere.

er like strålinger i "medisinsk" ul som i "morro skyld" ul
Sukk, ja. Men ved medisinsk grunn for UL er det en grunn til at UL blir tatt. For "morroskyld-UL" er liten vits. Hvorfor ta sjangsen?

er like strålinger i "medisinsk" ul som i "morro skyld" ul
Sukk, ja. Men ved medisinsk grunn for UL er det en grunn til at UL blir tatt. For "morroskyld-UL" er liten vits. Hvorfor ta sjangsen?

er fremdeles like "skadelig"
så viss det hadde vore så skadelig så tviler eg på det hadde vore så utbredt

kommer de med bevis, skal eg heller svelge til meg det eg har skrevet
men tror ikkje det før eg "ser" det

dette er noe de har forsket på mangen ganger og er blitt tatt opp flere ganger, og de har ikkje funnet ut noe.

Først: Det er snakk om å veie fordeler opp mot risiko, noe som gjøres i omtrent alle medisinske avgjørelser.
Så: Det er jo nettopp det. De sier jo selv at det ikke er gjort nok forskning, og de apparatene som brukes i dag er 15 ganger sterkere enn de som er forsket på. Forskning med dyreforsøk (rotter) har vist i 2006:
I 2006 viste en studie der man utsatte drektige rotter for ultralyd en nervecellevandring i hjernen til fostrene.

Selv har jeg kun vært på ordinær ul da, men må jo si at dersom man er veldig opptatt av hva som kan skade ungen ville jeg lagt vekk mobilen før jeg droppet UL-ene.. Det er mye man VET er skadelig som folk utsetter seg og ungen for likevel, og må si jeg syntes det er værre enn at folk tar et par ekstra ul for å se på babyen, medisinsk eller for kos.

UL har vel bare blitt brukt i ca 30 år....?
Dermed vet de ikke hva senskadene kan bli enda, de kan dukke opp i vår generasjon.

Selv synes jeg det er kjempe bra med UL av medisinske årsaker, men at UL for bare morroskyld er tull...
Flott hjelpe middel er det, men som vi gjeren bør bruke litt forsiktig, siden vi ikke vet om det kan få følger.

Barnet får man tidsnok se ved fødsel, man trenger ikke å ta UL ørten ganger for å se barnet før den tid....
....Mener jeg[;)]

jeg har begynt å blø hver gang jeg var på ultralyd jeg.. [8|]

med førstemann var jeg der til den vanlige ultralyden- blødde etterpå så var jeg der senere i svangerskapet siden jeg kjente lite liv. blødde da å etter d.
andremann var j kun på den vanlige- blødde etter d å [8|]

Back
Topp