Ultralydkontroll uke 28

Fruktplukker

:)
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Var på ultralydkontroll i dag for å måle fostervann, livmorhals og morkakefunksjon. Alt stod bare bra til! Gutten ble nok en gang bekreftet, så her er det INGEN tvil! :p Vokser godt, og ligger an til å komme helt på gjennomsnittet hvis han kommer på termindatoen. Ble av maskinen målt til 1410 gram, noe som gjør at han treffer helt på gjennomsnitspercentilen for nyfødte. Det er selvfølgelig slingringsmonn her, men hvisomattedersomatte han fortsetter å vokse jevnt nå vil han være ca 3500 gram ved termin. Det er fint! Neste tilsvarende kontroll er om 4 uker :) Blir spennende å se om ting fortsetter å være normalt.
 
Så fint at alt er bra. Jeg skal neste uke og er veldig spent på størrelse ig fostervann. Magen er ganske stor og vokser rimelig fort......hva var målene på babyen? Har du stor symfysemål også ? Det har jeg hvor jeg ligger over gjennomsnittet .
 
Så fint at det gikk bra på kontroll i dag og at alt så fint ut :)
Har du vært på mange kontroller for dette?
 
Så fint at alt er bra. Jeg skal neste uke og er veldig spent på størrelse ig fostervann. Magen er ganske stor og vokser rimelig fort......hva var målene på babyen?

Lengden ble ikke målt, tror jeg. Jeg vet i hvert fall ikke hva den var. Men han veier 1410 gram nå, i følge ultralydmaskinen. Jeg er 28+5, mens fosterstr tilsvarer uke 29/30. Det var helt ubetydelig i følge gynekologen. Husker ikke str på fostervannslommen, men det var helt på gjennomsnittet. Jeg har også ganske stor mage, men det er nok fordi jeg er andregangs gravid. Blir spennende å se på dine mål neste uke. Hvor langt på vei er du da?
 
Så godt å høre! :D jeg skal på grundigere vekstestimering imorgen selv :) sa de noe om mål av livmorhalsen din?
 
Lengden ble ikke målt, tror jeg. Jeg vet i hvert fall ikke hva den var. Men han veier 1410 gram nå, i følge ultralydmaskinen. Jeg er 28+5, mens fosterstr tilsvarer uke 29/30. Det var helt ubetydelig i følge gynekologen. Husker ikke str på fostervannslommen, men det var helt på gjennomsnittet. Jeg har også ganske stor mage, men det er nok fordi jeg er andregangs gravid. Blir spennende å se på dine mål neste uke. Hvor langt på vei er du da?
Jeg er 28 neste uke når jeg skal på kontroll. Sist gang ble han målt til 850 gram i uke 24+5 og var da stor og jeg hadde en del fostervann. Jeg er tredje gangs gravid og har aldri vært så stor så jeg har litt skrekken nå.
 
Så deilig når alt er bra! :) Hvorfor går du på UL-kontroll?
Jeg skal på ny kontroll om to uker og er spent på hvordan hun vokser. Sist gang var hun litt over gjennomsnittet. Det samme er symfysemålene mine, så hos meg kan det se ut som det henger sammen.
 
Jeg er 28 neste uke når jeg skal på kontroll. Sist gang ble han målt til 850 gram i uke 24+5 og var da stor og jeg hadde en del fostervann. Jeg er tredje gangs gravid og har aldri vært så stor så jeg har litt skrekken nå.
Fikk du anslått fødselsvekt da?
Min "lille" frøken var 827g i uke 24+2 og legen regnet med hun ville bli rundt 4 kg.
 
Så godt å høre! :D jeg skal på grundigere vekstestimering imorgen selv :) sa de noe om mål av livmorhalsen din?

Det er ingen påvirkning av livmorhalsen foreløpig, og det var veldig bra. Men jeg skulle fortsatt være påpasselig med ryggsmerter, for det er visstnok de sammen med kynnere som kan påvirke. Mest sannsynlig har jeg en veldig aktiv livmor som bare plager meg ved å strekke i ligamentene. Ingen indikasjoner på at jeg kommer til å føde for tidlig. :) Hvordan går det med deg nå, forresten?
 
Så deilig når alt er bra! :) Hvorfor går du på UL-kontroll?
Jeg skal på ny kontroll om to uker og er spent på hvordan hun vokser. Sist gang var hun litt over gjennomsnittet. Det samme er symfysemålene mine, så hos meg kan det se ut som det henger sammen.

Da datteren vår ble født hadde jeg nesten ikke mer fostervann igjen, noe som ikke ble oppdaget før ved terminkontroll. Men det var så lite at det burde vært oppdaget før, så det var litt styr den dagen det ble oppdaget i og med at de trodde hun ikke hadde det bra. Jeg kjente masse liv, så jeg selv var ikke bekymret. Men visstnok er det fra uke 28 slike ting inntreffer, så da må man kontrollere litt sånn at det kan bli oppdaget tidligere hvis det viser seg at det samme skjer igjen. Har også mye kynnere, så de vil sjekke at livmorhalsen ikke blir påvirket av de, noe det foreløpig ikke gjør. :)

Sist lå jeg helt nederst på det grønne feltet, men hun var 3,3 kg. Nå er jeg litt over den rød streken, og det ser ut til å bli tilnærmet likt, kanskje noe større. Så her kan jeg ikke si noe om det henger sammen :)

Hvorfor skal du på ul-kontroll? :)
 
Jeg er 28 neste uke når jeg skal på kontroll. Sist gang ble han målt til 850 gram i uke 24+5 og var da stor og jeg hadde en del fostervann. Jeg er tredje gangs gravid og har aldri vært så stor så jeg har litt skrekken nå.

Men fostervann kan vel gjøre at man blir større? Får håpe han roer ned veksten litt, da! Hvor store har dine to andre barn vært?
 
Har målt vekst to ganger. Først med et avvik på -16% og gangen etter der -10%. Jeg fikk derimot ikke vite noe om vekt eller lengde annet enn det som står på skrivet fra selve ultralyden som lengde på lårben og størrelse på hode osv :) Skal på kontroll av både vekst og morkake nå på fredag igjen :)
 
Det er ingen påvirkning av livmorhalsen foreløpig, og det var veldig bra. Men jeg skulle fortsatt være påpasselig med ryggsmerter, for det er visstnok de sammen med kynnere som kan påvirke. Mest sannsynlig har jeg en veldig aktiv livmor som bare plager meg ved å strekke i ligamentene. Ingen indikasjoner på at jeg kommer til å føde for tidlig. :) Hvordan går det med deg nå, forresten?
Tar meg en tur på skjult jeg :)
 
Har målt vekst to ganger. Først med et avvik på -16% og gangen etter der -10%. Jeg fikk derimot ikke vite noe om vekt eller lengde annet enn det som står på skrivet fra selve ultralyden som lengde på lårben og størrelse på hode osv :) Skal på kontroll av både vekst og morkake nå på fredag igjen :)

Nei, jeg fikk ikke vite noe om terminvekt før i dag. Tror det er ganske vanskelig å si noe om det når de er små :)
 
Da datteren vår ble født hadde jeg nesten ikke mer fostervann igjen, noe som ikke ble oppdaget før ved terminkontroll. Men det var så lite at det burde vært oppdaget før, så det var litt styr den dagen det ble oppdaget i og med at de trodde hun ikke hadde det bra. Jeg kjente masse liv, så jeg selv var ikke bekymret. Men visstnok er det fra uke 28 slike ting inntreffer, så da må man kontrollere litt sånn at det kan bli oppdaget tidligere hvis det viser seg at det samme skjer igjen. Har også mye kynnere, så de vil sjekke at livmorhalsen ikke blir påvirket av de, noe det foreløpig ikke gjør. :)

Sist lå jeg helt nederst på det grønne feltet, men hun var 3,3 kg. Nå er jeg litt over den rød streken, og det ser ut til å bli tilnærmet likt, kanskje noe større. Så her kan jeg ikke si noe om det henger sammen :)

Hvorfor skal du på ul-kontroll? :)
Fordi det ble oppdaget et hull i hjertet hennes på OUL. Så vi har vært inne flere ganger pga. det. Tok også en fostervannsprøve som var helt fin.
Nå blir hun sjekket fra topp til tå hver gang, og alt har sett fint ut ellers :)
Siste planlagte UL er i uke 32, om to uker.

Er det forresten noen som vet om de alltid får svar på kjønn ved fostervannsprøve? Jeg spurte etter at vi fikk det første foreløpige svaret, da sto det ingenting. Men glemte å spørre etter at de komplette resultatene kom...
Det har liksom ikke vært så aktuelt å spørre etter kjønn når en overlege sitter der og undersøke hjertet på UL.
 
Men fostervann kan vel gjøre at man blir større? Får håpe han roer ned veksten litt, da! Hvor store har dine to andre barn vært?
Nei de var 3.3 og 3.6 så de var helt perfekte :) men jeg lå under litt under gjennomsnittet men ikke utforbi og la nesten ikke på meg. Nå har jeg i tillegg lagt på meg litt så deg er også veldi uvant.
 
Fikk du anslått fødselsvekt da?
Min "lille" frøken var 827g i uke 24+2 og legen regnet med hun ville bli rundt 4 kg.
Jeg var egentlig på kontroll for blødninger jeg hadde hatt, så tok legen en måling siden jeg var inne. Det er samme legen som har målt meg tidligere og som skal måle meg neste uke. Hun sa ingenting om hva han ville blitt men antar hun sier noe om det neste gang. Hun bruke alltid masse tid på lillegutt. Hun blir helt fortapt i hvor bra hun kan se han. Sist gang jeg var på føden sa hun at hun kunne ønske hun kunne holde på i flere timer:)
 
Så flott at alt er bra!! Jeg går til UL hver 3 uke og er utrolig spennende å se hvor mye de har vokst :) Mine ligger også helt på snittet og var 1,3kg i uke 28+0 og 1,8kg i uke 31+0.. Tipper de er rundt 2kg nå :happy:
 
Back
Topp