Tror ikke det er ulovlig, siden testen ikke er i norsk regi. Men det er klart, det er uansett opp til det enkelte legekontoret å bestemme om det er noe de ønsker å utføre eller ikke. Så kan være at vi hadde flaks
Vi var 11+1 på vei da vi tok testene. Vistara krever jo ytterligere undersøkelser uansett da den ikke fastslår om fosteret er sykt, kun om foreldrene er bærere av det samme sykdomsgenet. Nipt kan jo i noen tilfeller også gi falsk positiv, så også der er det anbefalt med ekstra undersøkelser.
Jeg vet ikke hvor lang tid slik ekstra testing tar, men forventer at det skal hardt holde å komme innforbi grensen for selvbestemt abort. Tror også vi bruke litt tid på å ta en grundig vurdering for eventuell sykdom som skulle vises, ønsker ikke en forhastet beslutning! Det er utvilsomt en ekstra stor belastning å ta abort etter uke 12. Jeg klamrer meg til at alt er fint på testene, og så må vi ta det derfra
Men det er definitivt skummelt! Og så var jeg faktisk ikke klar over at det tar lenger tid å få svar på Vistara
Regner med at klinikken da ringer i to omganger, altså at de ikke venter med å gi informasjon om nipt før de har begge testene klare!