ultralyd

Gullnr3_81

Glad i forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
virker som om det er endel i dette forumet som allerede har vært på ul.
Trodde man i utgangspnkt ikke tok det før uke 16 +...
Men skjønner selvsagt at man tar det ved spesiellle tilfeller, men virker bare som om det er mange her inne som har vært på det..

Jeg skal ikke før 18+6[;)] Men vurderte lenge å ta privat UL! Skjønner godt at folk velger å gjøre det dersom de har muligheten, lett å bli nervøse for alt mulig i disse dager! Noen har også blitt henvist av fastlegen sin pga ulike grunner(blødninger etc)
Jeg valgte å la være siden samboeren er reist bort og ikke kommer hjem før om 2,5 uker! Vil han skal få være med første gang nurket inspiseres!! Har heller ikke hatt noen blødninger uten grunn(gu) og legen sa alt så fint ut så jeg føler det holder for øyeblikket[:D] 

Jeg har ikke vært på ultralyd,fikk brev i går om innkalling 10 november,og det er jo lenge til.Jeg og ser at veldig mange her inne allerede har vært på ultralyd.Jeg tittet på volvat sine nettsider,og der stod det at de kun tilbydde ultralyd fra uke 14,men de alle fleste som allerede har tatt ultralyd har vel tatt innvendig ultralyd.Hm..

Sist var jeg først på den ordinære. Denne gang fikk jeg komme til tidlig ultralyd fordi jeg ikke hadde noen anelse om når siste mens var eller hvor lang syklusen var, og fordi jeg hadde en SA i februar.

ORIGINAL: Dicte84

Jeg har ikke vært på ultralyd,fikk brev i går om innkalling 10 november,og det er jo lenge til.Jeg og ser at veldig mange her inne allerede har vært på ultralyd.Jeg tittet på volvat sine nettsider,og der stod det at de kun tilbydde ultralyd fra uke 14,men de alle fleste som allerede har tatt ultralyd har vel tatt innvendig ultralyd.Hm..

Det er faktisk noen av dem som har tatt utvendig ul.
Visste ikke at man kunne ta ul i så tidlig stadie..

Jeg har tatt både innvendig og utvendig ultralyd. Da jeg var 9+1 slet gynekologen sånn med å måle de, at hun prøvde med utvendig etter først å ha prøvd innvendig, og det gikk helt fint.

Jeg fikk tidlig UL pga. MA i februar, og oppfølging pga. blødninger og tvillinger.

Jeg var på privat UL i uke 9. Har hatt noen blødninger og er usikker på termin, men jeg fikk fortsatt ikke komme til tidlig UL. Tror det er veldig varierende praksis på det området... uheldigvis!
Privat UL koster ca. 1000 kr og er absolutt verdt det!!![:D] 

Mina10: så dumt at du ikke fikk tidlig ul når du hadde god grunn!! bra det finnes private alternativer [;)]

Jeg leste her om dagen at i Danmark har de to ultralyder iløpet av svangerskapet! En i uke 12 og en i uke 18.(ca, tror jeg) Sånn skulle vi jammen ha hatt det her og!!!! [:D]

godt du spurte for jeg har lurt veldig på dette jeg å.. er min første så da har man liksom så lite peiling. godt å høre at flere ikke har hatt ul[8D] ikke bare meg

Jeg bor i Hellas og har fått både utvendid og innvendig UL siden første kontroll...Er 9 uker på veg og har allerede hatt 3 UL. Syns det er kjempekoselig og få se den lille hver gang jeg er på kontroll! :)

har ikke vært på ul e heller... kor mange ganga e d vanli å vær på ul? og når e d vanli å vær på første legeundersøkelse. måling av vekt, blodprøva osv? d lille e vet har e fått vite av jordmor via tlf,, dårli lege eller e d vanli å få time seinere i svangerskape?

Jeg har ikke vært ennå! Tror det er flere her inne som har vært hos privat og betalt selv.. I Bergen koster det rundt 1000-lappen, så da venter vi heller siden det ikke er noe spesiell grunn, utenom nysgjerrighet, hehe[:D]

ORIGINAL: Refleksheks

Legen jeg gikk til (gynekolog og fødselslege også) har ul-apparat, så da jeg tok GU fikk jeg ul i samme slengen. Kunne komme tilbake i uke 14 også om jeg ønsket, men det takket jeg nei til.
Men godt å ha muligheten - hvis man skulle bli veldig bekymret etc.

Åhh, det kunne jeg ønske min lege har også[:)]

Jeg har vært på 2 UL allerede, en i uke 7 og en nå i uke 9. Legen min har henvist meg til en privatpraktiserende gynekolog fordi jeg hadde 3 MA etter hverandre, og der får jeg veldig god og tett oppfølging. Det er en utrolig lettelse å få se at alt er i orden etter man har opplevd å miste tidlig flere ganger, for man blir jo naturlig nok veeeldig bekymret.

Gynekologen sier at denne oppfølgingen i hovedsak er for å ta hensyn til meg og for at jeg ikke skal ha belastningen med å gå og lure.

Har man opplevd å miste eller få blødninger burde man absolutt få tilbud om UL. Det er ikke riktig at man skal måtte betale selv i slike tilfeller. Jeg betaler overhodet ingenting nå for mine UL'er.

Stå på krava og få legen til å henvise!

Back
Topp