Ultralyd

Siljemh

Forelsket i forumet
Marsboerne2017
Flere som kun har hatt ordinær ultralyd og synes det er lite? Har ingen grunn til å få flere, sf målene er normal, babyen rører på seg hver dag, blodtrykket, vekta mi, blodsukkeret og alt er i orden. Har likevel lyst på hvertfall en ul til før termin for å se at alt er som det skal være. Kan man be om det? Er ingen som tilbyr privat ul her jeg bor.

Du kan sikkert spørre jm, men min jm er veldig på at man ikke skal ha så mange ul pga bølgene man sender inn osv. Det er litt delte meninger på det. Du kan jo lufte det for lege/jordmor at du har ett ønske om det fordi du ønsker å dobbeltsjekke at alt er ok. Si at du sliter litt med å slå deg til ro med at alt er ok fordi du bare har hatt en ul f.eks. Ikke sikkert det funker, men er jo verdt å prøve :)

Jeg skjønner godt at du ønsker en ekstra UL. Jeg tror ikke dette er noe du vil få av det offentlige med mindre det er mistanke om at det er noe galt.. Selv har jeg hatt 3 UL før ordinær, men ingen etter OUL.. Kjenner at jeg også kunne tenkt meg en UL bare for å få bekreftet at alt er fint...men prøver å slå meg til ro med at man må stole på kontrollene hos JM og lege :)

Det er lov å spørre! :) men det er vel kanskje ikke sannsynlig at du får med mindre det ligger noe medisinsk bak. Men spør! :)

Enig at det et litt lite med bare en, men jeg personlig hadde større behov for ultralyd før OUL, da jeg følte det var en mer usikker periode og man kjente ikke så mye. Nå kjenner de fleste liv og man vet dermed at det står bra til der inne. Som andre her sier, spør om du kan få. Kanskje man kan få i det offentlige, men mot en liten egenandel?

Flere som kun har hatt ordinær ultralyd og synes det er lite? Har ingen grunn til å få flere, sf målene er normal, babyen rører på seg hver dag, blodtrykket, vekta mi, blodsukkeret og alt er i orden. Har likevel lyst på hvertfall en ul til før termin for å se at alt er som det skal være. Kan man be om det? Er ingen som tilbyr privat ul her jeg bor.
Vi har to ekstra pga ekstra oppfølging. Men har hatt 3 d også. Ingen som har sagt det har hvert noe farlig. Så bestill en hvis du har lyst

Jeg har fått flere ved fødepoliklinikken.
Men det er fordi jordmor henviste meg til vekstkontroll pga utflating av symfysemål, og dårlig vektoppgang hos meg.
Jeg hadde en rundt uke 27, oppfølging nå i uke 32, og skal tilbake i uke 36.
Alt ser bra ut, babyen vokser perfekt, men de velger å følge opp for å være sikre, siden mål og vekt altså ikke har vært så bra.

Du kan jo bestille deg en privat ultralyd om du har lyst! :-)
Pass på å ikke ta det for sent iallfall, for det blir jo vanskeligere å få fine bilder etterhvert som babyen blir større.

Jeg har fått flere ved fødepoliklinikken.
Men det er fordi jordmor henviste meg til vekstkontroll pga utflating av symfysemål, og dårlig vektoppgang hos meg.
Jeg hadde en rundt uke 27, oppfølging nå i uke 32, og skal tilbake i uke 36.
Alt ser bra ut, babyen vokser perfekt, men de velger å følge opp for å være sikre, siden mål og vekt altså ikke har vært så bra.

Du kan jo bestille deg en privat ultralyd om du har lyst! :-)
Pass på å ikke ta det for sent iallfall, for det blir jo vanskeligere å få fine bilder etterhvert som babyen blir større.

Som sagt har jeg ingen grunn til å få flere, jordmor sier alt er perfekt og ingenting tilsier at ungen ikke har det bra. Så må vel bare stole på det :) Står i innlegget mitt at det er ingen som tilbyr privat ul her, må på flyreise for å komme til nærmeste plass de tilbyr det.

Vi har to ekstra pga ekstra oppfølging. Men har hatt 3 d også. Ingen som har sagt det har hvert noe farlig. Så bestill en hvis du har lyst

Det er jo det som er "problemet" mitt, man kan jo ikke bare bestille ul fordi man har lyst sålenge det ikke er hos en privat klinikk.

Enig at det et litt lite med bare en, men jeg personlig hadde større behov for ultralyd før OUL, da jeg følte det var en mer usikker periode og man kjente ikke så mye. Nå kjenner de fleste liv og man vet dermed at det står bra til der inne. Som andre her sier, spør om du kan få. Kanskje man kan få i det offentlige, men mot en liten egenandel?

Var på sykehuset og spurte om muligheten for ultralyd hvis jeg betalte litt for det, men det kunne de ikke gjøre. Fikk kun ul om man hadde henvisning fra lege eller jm :/

Jeg skjønner godt at du ønsker en ekstra UL. Jeg tror ikke dette er noe du vil få av det offentlige med mindre det er mistanke om at det er noe galt.. Selv har jeg hatt 3 UL før ordinær, men ingen etter OUL.. Kjenner at jeg også kunne tenkt meg en UL bare for å få bekreftet at alt er fint...men prøver å slå meg til ro med at man må stole på kontrollene hos JM og lege :)

Før oul var jeg ganske avslappet og tenkte at jeg hadde jo hørt hjertelyden flere ganger hos lege og jm så den var hvertfall i livet. Nå som jeg vet at alt så fint ut på oul og selv om jeg kjenner spark og vokser normalt så tenker jeg på at det likevel kan være ting som ikke er som det skal og at det er så lenge til termin og mye kan skje på den tiden.. Men får vel bare prøve å slå meg til ro med at jm mener ingenting tilsier at babyen ikke har det bra :)

Som sagt har jeg ingen grunn til å få flere, jordmor sier alt er perfekt og ingenting tilsier at ungen ikke har det bra. Så må vel bare stole på det :) Står i innlegget mitt at det er ingen som tilbyr privat ul her, må på flyreise for å komme til nærmeste plass de tilbyr det.
Så kjedelig at ingen tilbyr privat i nærheten da!
Men du skal jo egentlig tenke positivt over at du ikke får flere, for da er jo alt helt fint, og jordmor tenker at babyen har det bra! :)
Men forstår at man av og til ønsker en ekstra ultralyd for å være sikker.

Jeg føler meg jo tryggere nå som lege sjekker hvordan ting er inne der, måler fostervann osv.
Men samtidig er det viktig å huske på at kroppen kan dette her, og at ting oftest er helt fint! Bare det å lukke øynene og se for seg hva babyen gjør der inne. Hi hi. :)

Jeg har ikke fått noen 3d ultralyd, og får heller ikke med noen bilder. Så det er ikke like "spennende" å se på et 2D bilde hvor baby nå er så stor at du kun kan se en del om gangen.
Men godt å få målt baby, gjennomstrømning, fostervann osv. Og vite hvilken vei baby ligger, men det klarer jo også jordmor å kjenne etterhvert.

Du skal være glad du har et fint svangerskap som ikke krever mer, men samtidig burde det jo vært en ekstra sjekk utover, for de som er veldig bekymret osv. :) Flere steder har de jo to faste ultralyder.

Jeg har ingen gynekolog? Må vel ha henvisning fra lege for å få time hos gynekolog på sykehuset?
Ja du må det hvis du ikke har en du går fast til i forbindelse med f.eks. Celleprøver

Jeg hadde kun en ul i hver av mine svangerskap. Følte aldri behovet for flere.
Men du kan fint bestille privat ul om du ønsker det :)

Jeg har kun hatt ordinær ul, men skal ha en oppfølging om 14 dager. Hadde to med første, men det var bare fordi de ikke så alle organene på første.....
Er diverse grunner til at jeg får oppfølging denne gangen, blant annet at jeg ikke har hatt noe vektoppgang til nå. Er i uke 30 i dag :)

Back
Topp