Ultralyd

Grisaiboka

Glad i forumet
Bestilte ultralyd time idag, men fikk beskjed om at de ikke hadde lov til å se om det var noe galt med barnet (downs osv)..
Hvordan kan det ha seg? Og hvor tar man slik u.l. for å finne ut av slike ting..?

Timen er i uke 12 så da skal man jo kunne se det..

De har vel egentlig bare lov å se etter det på de stedene de driver med fosterdiagnostikk, dvs Ullevål og riksen her omkring i hvertfall. Ettersom jeg har skjønt så er det kun de som har "rett" på fosterdiagnostikk som kan få en Ul som retter seg mot å sjekke sånne ting. I første omgang dreier det seg da om ul og en blodprøve, for siden å gå videre med evt fostervannsprøve hvis det skulle vise seg å være ting som er usikre.
De vanlige ul stedene har ikke lov å foreta fosterdiagnostikk på den måten, så de må henvise deg videre hvis de skulle se noe mistenkelig..

Takk for svar:)
jeg har jo ingen peiling på dette her, så fint at dere andre sitter på masse informasjon til meg :)

Føler meg som et gammelt orakel akkurat nå:-)
De sender deg som sagt videre hvis de ser noe som er mistenkelig, og i uke 12 får du jo se et bittelite fiks ferdig menneske, så det er bare å glede seg!!

Jeg gleder meg masse masse masse! :)

Så dersom du mistenker at noe er gale på ul i uke 12 så blir du videresendt, eller får en anbefaling om det ?

November baby<3

vi hadde ul i uke 12 på oslo city og fikk bekreftet at det ikke var noe galt med fosteret. dette var i 2009, men de hadde lov til å sjekke dettte.

vi hadde ul i uke 12 på oslo city og fikk bekreftet at det ikke var noe galt med fosteret. dette var i 2009, men de hadde lov til å sjekke dettte.
De har lov å sjekke om babyen er "i orden", altså om vitale organer er på plass, at hjertet slår og sånt, men måling av neseben og nakkefold har ikke private ul klinikker lov til. (Tror det bare er syv sykehus i landet som er godkjent til å gjøre dette)
Hva som faktisk er praksis er noe HELT annet.. Mange private ul tilbydere sier at de sjekker dette. Problemet er at usikkerheten når man bare tar ul uten blodprøven (duotest) blir relativt stor, og man er redd for at friske foster blir abortert på feil grunnlag..
Man får jo uansett ingen garantier for et friskt barn, men en god indikasjon på hvordan det står til:-)
Og hvis de ser noe mistenkelig, så blir man jo selvsagt oppfordret til å søke om en skikkelig diagnostikk.

Sniker litt :p
Jeg var på privat ul nå i 12+6, av den grunn at vi ville se at alt av organer fungerte som det skulle OG for å utelukke downs feks. Nakkefolden ble målt osv..
Dette var hos spesiealsenteret for kvinner v/ Martin Lundring.

De har lov å sjekke om babyen er "i orden", altså om vitale organer er på plass, at hjertet slår og sånt, men måling av neseben og nakkefold har ikke private ul klinikker lov til. (Tror det bare er syv sykehus i landet som er godkjent til å gjøre dette)
Hva som faktisk er praksis er noe HELT annet.. Mange private ul tilbydere sier at de sjekker dette. Problemet er at usikkerheten når man bare tar ul uten blodprøven (duotest) blir relativt stor, og man er redd for at friske foster blir abortert på feil grunnlag..
Man får jo uansett ingen garantier for et friskt barn, men en god indikasjon på hvordan det står til:)
Og hvis de ser noe mistenkelig, så blir man jo selvsagt oppfordret til å søke om en skikkelig diagnostikk.
Ok? Det visste jeg ikke. Har sendt dem en mail nå for å sjekke hva de gjør. Har ikke på Oslo city denne gangen, men på Oslo medisinske senter.

Back
Topp