Ultralyd

Endelig blir vi 4!

Første møte med forumet
Hei

uten å lage en stor debatt om hvorfor og hva hvis etc., så lurer jeg på ultralyd for å sjekke nakkefolden. Noen som har gjort dette? Jeg kommer evt å gjøre det privat, noen som har noen tips om hvor i Oslo-området? Og hvilken uke er det best å sjekke? Leser så mye forskjellig...

Takker for svar og håper jeg ikke støter noen...

Er ikke helt inni det der, med det er jo opp til hver enkelt og man har vel sine gode grunner til å undersøke det tenker jeg. Er det ikke uke 12 de kan sjekke nakkefolden da? I allefall ikke før.

Jeg var til tidlig ul sist svangerskap. Fikk sjekket nakkefold, leggbeinslengde, sjekk av nesebein og hjerteundersøkelse(denne i uke 17). Det er best å sjekke etter nakkefold/væskeansamling i uke 11-12. Ved ordinær ul tid,uke 17-20, kan denne være gått tilbake og umulig å oppdage.

Jeg mener det er slik at privatklinikker ikke har lov til å måle nakkefold? Det fikk jeg beskjed om av legen ved St Olav`s. Det er kun spesialister som skal gjøre dette på grunn av utrolig små marginer for feilmålinger...

Min historie rundt tidlig ul:

Jeg hadde en arvorlig mageinfeksjon etter en thailandstur tidlig i svangerskapet forrige gang. Fikk derfor tilbud om tidlig ul for å sjekke at alt var bra. Var inne til ul i uke 12 på St Olav`s hospital, avd for fostermedisin.
 Under intervjuet før undersøkelsen gav jeg klart uttrykk for mine meningen om hva som skulle skje om de skulle finne noe feil. På grunn av det begynte legen å granske fostret i minste detalj.
 I den forbindelse syntes hun leggbeinet var litt kort og nakkefolden ble målt til 3,2. Nomalen er vel under 2,5. Fikk da tilbud om duotest, som jeg da scorte 1:250 på Downs syndrom, på andre trimsomien scorte jeg skyhøyt.
 I uke 17 var jeg tilbake på ul for hjerteundersøkelse, det så fint ut. Men på grunn av score i grenseland på trisomi 21 (Downs) fikk jeg tilbud om forstervannsprøve, noe jeg tok. Den viste at jeg bar et 100% kromosomfriskt barn. Var deielig å tilbake bare for en sjekk igjen til ordinær ul, nå jeg visste at alt var bra.

er mellom uke 12 og 13, (mener å ha lest/hørt, men ikke sikker!, at det er best i starten av uke 12) 

Hvor det gjøres er jeg litt usikker på, det beste er vel på de store sykehusene, men der trenger man vel henvisning og "særdeles god grunn" for få time. 
De fleste som tar ul, spes private, ser på dette (timesbetaling!) men de kan ikke skrive ut en rapport om dette da de ikke har det helt nødvendige utstyret Og/eller spesialkompetansen.. 

Der jeg går har min lege allerede spurt om jeg vil ha det hos henne eller om jeg vil ha henvisning til spesialist.. Jeg har ikke tenkt på det enda.. Prøver enda å ta dag for dag å sikter meg bare til midten av desember.. 

Jeg mener at hvis man vil og ønsker det er det jo bare å gjøre det med de fordeler og ulemper det er. Fritt valg, fritt frem! Men det viktigste er vel at man følger magefølelsen sin?!! 

*lykke til uansett hva du - og dere aldre her i juliforum gjør:)*

tusen takk for svar!

det var litt av en historie... det er akkurat slikt som jeg er litt redd for; at de skal finne ting som ser litt rart ut, men som viser seg å være helt harmløst. så bra det endte godt for deg!
tror jeg har lyst til å gjøre det likevel; vil gjerne få en bekreftelse på at alt er bra. er jo såååå lenge til 18 ukers UL (og da er det litt sent å se noe alvorlige avvik uansett).

jeg har bestilt time hos en klinikk i oslo nå. jeg sa ikke direkte hva det gjald, iom at de ikke har lov å diskurere det. sa bare tidlig UL og spurte når hun anbefalte dette... hun sa da mellom uke 12-14 (uten å begrunne dette noe videre..). så må vente til over jul... syns ukene går så forferdelig sakte!

Back
Topp