Jeg var til tidlig ul sist svangerskap. Fikk sjekket nakkefold, leggbeinslengde, sjekk av nesebein og hjerteundersøkelse(denne i uke 17). Det er best å sjekke etter nakkefold/væskeansamling i uke 11-12. Ved ordinær ul tid,uke 17-20, kan denne være gått tilbake og umulig å oppdage.
Jeg mener det er slik at privatklinikker ikke har lov til å måle nakkefold? Det fikk jeg beskjed om av legen ved St Olav`s. Det er kun spesialister som skal gjøre dette på grunn av utrolig små marginer for feilmålinger...
Min historie rundt tidlig ul:
Jeg hadde en arvorlig mageinfeksjon etter en thailandstur tidlig i svangerskapet forrige gang. Fikk derfor tilbud om tidlig ul for å sjekke at alt var bra. Var inne til ul i uke 12 på St Olav`s hospital, avd for fostermedisin.
Under intervjuet før undersøkelsen gav jeg klart uttrykk for mine meningen om hva som skulle skje om de skulle finne noe feil. På grunn av det begynte legen å granske fostret i minste detalj.
I den forbindelse syntes hun leggbeinet var litt kort og nakkefolden ble målt til 3,2. Nomalen er vel under 2,5. Fikk da tilbud om duotest, som jeg da scorte 1:250 på Downs syndrom, på andre trimsomien scorte jeg skyhøyt.
I uke 17 var jeg tilbake på ul for hjerteundersøkelse, det så fint ut. Men på grunn av score i grenseland på trisomi 21 (Downs) fikk jeg tilbud om forstervannsprøve, noe jeg tok. Den viste at jeg bar et 100% kromosomfriskt barn. Var deielig å tilbake bare for en sjekk igjen til ordinær ul, nå jeg visste at alt var bra.