Ultralyd

Wildberg

Forumet er livet
Blir nysgjerig her.
Ser så mange som er på ul og får sjekket vekt osv på bebisene.
Hvorfor er dere på disse ul'ene for man får ikke det på vanlig kontroll??

det lurer jeg på også! jeg har bare vært på 1 ul og det er den vi må på, standard! har ikke vært på noen andre , har heller ikke fått tilbud? og ang vekt, får aldri høre noe om det !

eg har hatt mye oppfølging pga lite fostervann og for høge blodstrømningsmål i leveren hans

ORIGINAL: Lillyann

Blir nysgjerig her.

for mitt vedkommene kan jeg svare at jer er med på et forskningsprosjekt, å da får jeg 8 ul gratis :) får da vite vekt, lengden på fot, arm, bein, hode osv :) 
når det gjelder de andre er det nok UL som de bestiller selv, kanskje fordi de vil se babyen en ekstra gang og få fine 3D bilder med seg ? :) 

Jeg blir fulgt opp pga stort barn sist...

ORIGINAL: Sommer2010

Blir nysgjerig her.

for mitt vedkommene kan jeg svare at jer er med på et forskningsprosjekt, å da får jeg 8 ul gratis :) får da vite vekt, lengden på fot, arm, bein, hode osv :) 
når det gjelder de andre er det nok UL som de bestiller selv, kanskje fordi de vil se babyen en ekstra gang og få fine 3D bilder med seg ? :) 

Har vært på 4 ul-er inkl 3d, men får jo ingen "bra" bilder nå som han er så stor.
Så kult med forskningsprosjekt da. Det hadde vært noe jeg kunne tenke meg å vært med på men litt sent nå....

Jeg får ekstra oppfølging pga bl.a. fare for svangerskapsforgiftning og lite fostervann.

Men ultralydene er ikke så "morsomme" nå lenger. I alle fall ikke de i 2D som jeg går på. Man ser jo mye mindre, siden barna er så store. Var mye mer stas når vi kunne se hele bebissen. For eksempel er en stor sirkel som visstnok er hodet ikke like artig å kikke på [:)] Men er jo så klart godt å få bekreftelser på at snuppa vokser og har det bra da..

Jeg har bare vært på ordinær UL, men jordmora skal sjekke magen min om tre uker. (har litt høye symfysemål) Hvis ungen virker stor da så blir jeg sendt på UL på sykehuset. Veide fem kg selv, og ødela min mor ganske bra... Og er ungen stor så setter de meg i gang litt før så det samme ikke skjer meg.

jeg har totalt vært på 8 ul. Jeg har svangerskapsdiabetes og kan risikere å få stort barn, men har istedet et lite barn. Nå får jeg ul hver 2. uke for å måle henne. Skal tilbake neste onsdag for ny sjekk. Nå er hun 14% mindre.

Jeg går til UL hver 4.uke pga svangerskapsdiabetes og mulighet for stor baby. Har fått beskjed om at de vil sette i gang fødselen før eller ved termin hvis babyen blir veldig stor.

ORIGINAL: tenk

Jeg går til UL hver 4.uke pga svangerskapsdiabetes og mulighet for stor baby. Har fått beskjed om at de vil sette i gang fødselen før eller ved termin hvis babyen blir veldig stor.

Er babyen din stor da? Jeg får hver andre uke jeg pga det samme. Og spurte i går da jeg var på sykehuset om jeg kom til å gå så mye over pga nettopp det. Har lest at folk med svangerskapsdiabetes ikke går mer enn 2 dager over, men fikk vite at det var for de som har insulin. Ikke meg altså!

Her jeg bor får man tilbud om UL i uke 17-19, også en i uke 32-33. Tror det blir standard flere og flere steder. Men den første var mest stas, helt klart. Vanskelig å skjønne hva man ser når babyen har vokst seg såpass stor! Men veldig trygt og fint med en ekstra sjekk selfølgelig.

ORIGINAL: janpanmarsipan

Er babyen din stor da? Jeg får hver andre uke jeg pga det samme. Og spurte i går da jeg var på sykehuset om jeg kom til å gå så mye over pga nettopp det. Har lest at folk med svangerskapsdiabetes ikke går mer enn 2 dager over, men fikk vite at det var for de som har insulin. Ikke meg altså!

15 % over gjennomsnittet, men hvis jeg har regnet riktig er ikke det så mye over 4kg ved fødsel. Blir det ikke verre, er jeg ikke så bekymret. 4-4,5 kg er helt vanlig i sambos familie, og selv var jeg 3,3 to uker før termin.

Ingen har sagt noe til meg om det bare er hvis jeg må begynne med insulin at jeg ikke får gå over termin. Første vekstkontroll var på regionsykehuset der jeg må føde om jeg starter på insulin. Sist var jeg til UL på lokalsykehuset, og da vi hadde snakket om at jeg neppe kommer til å trenge insulin, og at det er vil være greit å føde på lokalsykehuset, snakket vi om størrelsen. I den forbindelse sa legen at de ville sette fødselen i gang rundt termin om babyen ble veldig stor. Jeg tolket dette som at det skjer selv om jeg ikke bruker insulin ettersom det var snakk om lokalsykehuset. Men det kan jo være at hun tenkte på mer ekstreme babystørrelser :)

jeg skal på vekst kontroll igjen i uke 36 siden. det er for å se om jeg må ta ks eller ikke. 1mann var 4200g og jeg revnet stygt og di vil ikke ta den sjansen igjen

15 % over gjennomsnittet, men hvis jeg har regnet riktig er ikke det så mye over 4kg ved fødsel. Blir det ikke verre, er jeg ikke så bekymret. 4-4,5 kg er helt vanlig i sambos familie, og selv var jeg 3,3 to uker før termin.

Ingen har sagt noe til meg om det bare er hvis jeg må begynne med insulin at jeg ikke får gå over termin. Første vekstkontroll var på regionsykehuset der jeg må føde om jeg starter på insulin. Sist var jeg til UL på lokalsykehuset, og da vi hadde snakket om at jeg neppe kommer til å trenge insulin, og at det er vil være greit å føde på lokalsykehuset, snakket vi om størrelsen. I den forbindelse sa legen at de ville sette fødselen i gang rundt termin om babyen ble veldig stor. Jeg tolket dette som at det skjer selv om jeg ikke bruker insulin ettersom det var snakk om lokalsykehuset. Men det kan jo være at hun tenkte på mer ekstreme babystørrelser :)

Jeg synes jeg får mye dårlig informasjon, eller lite informasjon. Jeg må hele tiden spørre hva som skjer, men ikke alltid like lett å spørre om ting. Jeg vet liksom ikke så mye synes jeg. Jeg trenger heller ikke insulin. regulerer blodsukkeret med kostholdet og det er jo bra.
Ellers så er jeg jo også spent om jeg må ligge på Barsel eller om jeg kan ligge på hotellet, men det vet de ikke ennå. Liker å ha ting litt forutsigbart[:)]

ORIGINAL: Sommer2010

Blir nysgjerig her.

Har vært på 4 ul-er inkl 3d, men får jo ingen "bra" bilder nå som han er så stor.
Så kult med forskningsprosjekt da. Det hadde vært noe jeg kunne tenke meg å vært med på men litt sent nå....

ja er kjempespennende å være med på prosjekt, var heldig der :)  de har det kun i bergen, og litt sent nå ja.. 

Jeg synes jeg får mye dårlig informasjon, eller lite informasjon. Jeg må hele tiden spørre hva som skjer, men ikke alltid like lett å spørre om ting. Jeg vet liksom ikke så mye synes jeg. Jeg trenger heller ikke insulin. regulerer blodsukkeret med kostholdet og det er jo bra.
Ellers så er jeg jo også spent om jeg må ligge på Barsel eller om jeg kan ligge på hotellet, men det vet de ikke ennå. Liker å ha ting litt forutsigbart[:)]

Enig, vil gjerne ha forutsigbarhet jeg også! Synes det er mye mas med blodukkermåling, blodprøver, ekstra urinprøver og samtaler med diabetessykepleier. Jeg har fått mye informasjon fra sistnevnte, men hun virker i perioder litt for fanatisk etter min smak. Fikk følelsen en gang av at jeg burde stå klar med insulinsprøyta i det øyeblikk blodsukkeret steg, hvis ikke ville jeg få en monsterbaby... Glad jeg ikke er lettskremt! Så jeg hører litt på alle, leser litt om emnet når jeg kommer over noe på nett og tolker det som best jeg kan. Ellers er jeg veldig glad for å få dele erfaringer med deg :)

Jordmor er også rimelig pågående om emnet, men jeg sa fra at jeg fikk nok moralprekener om kosthold av diabetesdama. Det har i stedet ført til at hun nå nøyer seg med å påpeke faren for å utvikle diabetes 2 i framtiden, før hun desperat leter etter tegn til svangerskapsforgiftning. Hun sier ikke høyt at det er det hun gjør, men hun er SVÆRT opptatt av ødemer og mitt høye blodtrykk, og skuffelsen er stor hver gang det IKKE påvises proteiner i urinen min :)

Enklest er det å prate med fastlegen eller gynekologen når jeg er på UL, føler at de avdramatiserer en del, og det er betryggende for min del.

Mye mas, men jeg prøver å tenke at det er til det beste for babyen, så da skal jeg vel holde ut!

Back
Topp