Ultralyd - viktige spørsmål

Lolipop

Glad i forumet
Julimammaer 2016
Sensommerbarna 2016
Det begynner å nærme seg OUL for min del, og jeg lurer litt på hva som er viktig at jeg spør om?

Jeg vet jo ikke hvor mye som blir informert om, og om lege/jordmor glemmer noe.

Jeg vil helst ikke komme på masse i etterkant, men ha spørsmålene klare når jeg er der. Min utfordring er bare at jeg ikke aner hva jeg bør tenke på.

Noen med litt erfaring? Mange av dere har ho vært på oul allerede. Hva spurte du on? Eventuelt hva glemte du, som du gjerne skulle spurt om?
 
Spurte ikke om noe..eller jo, om terminen som var satt i uke 12 stemte.

Jeg er heller ikke en personen som lurer så masse.
Så lenge alt er fint er jeg fornøyd. De sjekker veeeeelllldddiiggg nøye...så blir liksom ikke så mange spørsmål.
 
Det begynner å nærme seg OUL for min del, og jeg lurer litt på hva som er viktig at jeg spør om?

Jeg vet jo ikke hvor mye som blir informert om, og om lege/jordmor glemmer noe.

Jeg vil helst ikke komme på masse i etterkant, men ha spørsmålene klare når jeg er der. Min utfordring er bare at jeg ikke aner hva jeg bør tenke på.

Noen med litt erfaring? Mange av dere har ho vært på oul allerede. Hva spurte du on? Eventuelt hva glemte du, som du gjerne skulle spurt om?

Man tar det veldig som kommer syns jeg. Du er jo der inne bare en liten halvtime, du vil nok ikke få tid til masse spørsmål. Og hvis du har det vil du jo få enda mindre ul tid.. men greit å ha noen få da:). Jeg føler jeg burde ha spurt om hun kunne se om det var nok fostervann, alt gikk så fort så husker ikke om hun sa noe om det eller ikke. For jeg synes at den hadde lite plass inni der.. lykke til! Når har du?:)
 
Spurte ikke om noe..eller jo, om terminen som var satt i uke 12 stemte.

Jeg er heller ikke en personen som lurer så masse.
Så lenge alt er fint er jeg fornøyd. De sjekker veeeeelllldddiiggg nøye...så blir liksom ikke så mange spørsmål.

Det er godt at de sjekker veldig nøye. De to jeg har hatt tidligere (før uke 12) pga blødninger var innmari korte. Det er helt sikkert normalt, siden målet var å se om det fortsatt bodde noen der, men jeg fryktet kanskje litt at det var sånn det ville bli.

Vi gikk til en privat i uke 12, og det var fantastisk. Men mye som ikke var synlig og sånn da. Også tenkte jeg at en privat nok har mye bedre tid enn på sykehuset.
 
Man tar det veldig som kommer syns jeg. Du er jo der inne bare en liten halvtime, du vil nok ikke få tid til masse spørsmål. Og hvis du har det vil du jo få enda mindre ul tid.. men greit å ha noen få da:). Jeg føler jeg burde ha spurt om hun kunne se om det var nok fostervann, alt gikk så fort så husker ikke om hun sa noe om det eller ikke. For jeg synes at den hadde lite plass inni der.. lykke til! Når har du?:)

Fostervann. Godt spørsmål :) Hvis alt gikk fort, så kanskje et godt tips er at jeg følger godt med. Og heller ber om å få det gjentatt.

Jeg har 1.mars :)
 
Fostervann. Godt spørsmål :) Hvis alt gikk fort, så kanskje et godt tips er at jeg følger godt med. Og heller ber om å få det gjentatt.

Jeg har 1.mars :)

Jepp, det var vel det eneste spørsmålet jeg kunne ha ønska å ha stilt:). Det er jo viktig og:).

Tror nok hun ville ha sagt noe dersom det så ut til å være for lite.. jeg sa jo oi har den nok plass inni der da?? Ser så trangt ut! Og hun sa ja ja selvfølgelig.

Oki nærmer seg ja:D
 
Jeg regner jo med at jeg får beskjed om noe ikke er som det skal, men noen spørsmål kan jo være morsomme å få svar på, men ikke nødvendigvis noe de prioriterer å si.

Nærmer seg ja ;) Jeg er vel snart den eneste som ikke har hatt regner jeg med :)
 
Spurte ikke så mye, bare om hvordan termin samsvarte ifht min og legens beregning. Ellers hadde jeg en dyktig jordmor som informerte underveis og fortalte hva de så etter og hvilke funn hun gjorde. Hun spurte også da vi såvidt hadde kommet inn på rommet om vi ønsket å vite kjønnet så hun ikke forsnakket seg hvis vi ikke ville vite det
 
Spurte ikke så mye, bare om hvordan termin samsvarte ifht min og legens beregning. Ellers hadde jeg en dyktig jordmor som informerte underveis og fortalte hva de så etter og hvilke funn hun gjorde. Hun spurte også da vi såvidt hadde kommet inn på rommet om vi ønsket å vite kjønnet så hun ikke forsnakket seg hvis vi ikke ville vite det

Det er jo like betryggende for meg å vite at de er flinke. At det eneste jeg trenger å fokusere på er å følge godt med :)
 
Jeg regner jo med at jeg får beskjed om noe ikke er som det skal, men noen spørsmål kan jo være morsomme å få svar på, men ikke nødvendigvis noe de prioriterer å si.

Nærmer seg ja ;) Jeg er vel snart den eneste som ikke har hatt regner jeg med :)
Vi er fortsatt noen få som ikke har vært på oul enda :) Og jeg syns det var et kjempebra spørsmål du stiller her! For det lurer nemlig jeg også på om det er noe man bør spørre om. Jeg tenker jo at om det er noe galt s får vi vite det, men kan vel være greit å være litt aktiv og spørre også slik at man slipper å lure på om det er som det skal være i etterkant.
Det jeg har tenkt å si til jordmor er at hun kan gjerne informere mens hun sjekker slik at vi kan høre hva hun ser og sjekker osv. Da får man jo infoen på løpende bånd. Antar jeg :p

Fordelen med å være en av de siste ut er jo at vi kan få massevis med tips og triks på alt det de andre har vært igjennom ;)
 
Jeg regner jo med at jeg får beskjed om noe ikke er som det skal, men noen spørsmål kan jo være morsomme å få svar på, men ikke nødvendigvis noe de prioriterer å si.

Nærmer seg ja ;) Jeg er vel snart den eneste som ikke har hatt regner jeg med :)

Sånn var det med meg også. Jeg hadde først termin sent i juni, så er jo mest i juni gruppen selv om jeg er blitt flyttet til 1 juli. Og da hadde jeg super sen oul. Er så kjipt! Og bedre ble det ikke når ahus rota det til og sendte meg til feil sykehus sånn at timen ble avlyst. Håper det går glattere for deg :)!
 
Jeg skal også til Ahus, så håper de ikke roter det til ;) Jeg kan fort bli satt til august, siden jeg er så sent i mnd, men fortsetter nok her allikevel. Håper jo at det blir en juli-baby :)
 
Vi er fortsatt noen få som ikke har vært på oul enda :) Og jeg syns det var et kjempebra spørsmål du stiller her! For det lurer nemlig jeg også på om det er noe man bør spørre om. Jeg tenker jo at om det er noe galt s får vi vite det, men kan vel være greit å være litt aktiv og spørre også slik at man slipper å lure på om det er som det skal være i etterkant.
Det jeg har tenkt å si til jordmor er at hun kan gjerne informere mens hun sjekker slik at vi kan høre hva hun ser og sjekker osv. Da får man jo infoen på løpende bånd. Antar jeg :p

Fordelen med å være en av de siste ut er jo at vi kan få massevis med tips og triks på alt det de andre har vært igjennom ;)

Så godt at vi er flere :) :)
Ja greit at hun informerer underveis!

Jeg synes svarene er var betryggende i seg selv, nettopp det at man får vite det man lurer på. Og ikke trenger å spørre så mye.

Gleder meg :) Lykke til du og!
 
Følte ikke at jeg måtte spørre om noe. Hun var veldig dyktig med å informere. Men i ettertid ser jeg også at jeg kunne spurt om fostervann. Hun nevnte fostervannet på ultralyden, og forklarte at "det svarte" er vannet. Regner med at hun hadde sagt om det var for lite :) Lykke til! Jeg var på Ullevål.
 
Jeg følte jeg fikk veldig lite informasjon, men da vi spurte om alt så greit ut fikk vi bekreftelse på det. Ellers ble jeg spurt om første dag i siste menstruasjon, syklus, om jeg har hatt blødninger og når, og om jeg brukte tobakk/alkohol regelmessig. Ellers fikk jeg ny termin på vei ut døra, sammen med et skriv om at intimbarbering og piercinger var forbudt siste måned før termin, og et skriv om at de tilbød fødselsforberedende kurs for 600,-. Så vi drar på det kurset for å få informasjon vi trodde vi skulle få på undersøkelsen. :)
 
De har en fast liste over ting de skal sjekke, er nok ikke ditt ansvar å spørre om ting slik at alt blir sjekket :) MEN, det er jo kjekt å be henne fortelle underveis hva hun gjør, slik andre over her har foreslått, så får du nok all den informasjonen og betryggelsen du trenger.

Min første gang (St.Olavs i 2014) var veldig bra, holdt på i 45 min fordi hu hadde litt god tid, og var veldig grundig og flink. Mens denne gangen gikk hun veldig fort gjennom, tror nok hun sjekka alt som skulle sjekkes, men ikke noe mer enn det (SUS). Veit ikke om det var sånn hun pleide å gjøre det eller om det var litt sånn "dette er jo andre barnet da er det ikke så viktig å ta det rolig og gi en fin opplevelse", men men. Babyen lå sånn til at det uansett ikke gikk å se så mye på hen og få fine bilder, så var kanskje derfor.
 
Jeg skal hvertfall huske å spørre om hvor morkaka er. Fikk den pekt ut på TUL, men glemte å spørre om den er bak eller fremme. Greit å vite siden jeg ikke har kjent bevegelse ennå. Regner med de sier det uansett, men hvis jordmor glemmer å nevne det skal jeg spørre!
 
Jeg skal også til Ahus, så håper de ikke roter det til ;) Jeg kan fort bli satt til august, siden jeg er så sent i mnd, men fortsetter nok her allikevel. Håper jo at det blir en juli-baby :)

Ta også fjerdedobbelt sjekk at de sender deg til riktig sted. Har du blitt sendt til ski? Da er sjansene store for at det er feil.. desverre :(
 
Hun vi var hos var utrolig flink. Hun forsikret seg aller først om at vi forsto bildene, og pekte og forklarte underveis. Viste organene og forklarte og skrøt av hvor supert alt så ut.

Det med nok fostervann spurte jeg om, tilfeldigvis, fordi det kom opp. Men jeg tenker at de sjekker alt de skal. Jeg ville bare fulgt prosedyren deres. Det gjorde i alle fall vi, og vi fikk all info vi trengte. Hun viste oss morkaken, hjertet med de ulike kamrene og pekte på hvordan blodet fløt, aorta, urinblæra og forklarte at den var full og at det er positivt fordi det viser at barnet bruker organene, hun viste oss hjernen og forklarte at hjernehalvdelene var like (tror jeg?), skjelett, navlestrengen med tre blodårer ... husker ikke mer.

Du kan jo spørre på begynnelsen hvordan det foregår. Enig i at du kan be om info underveis. Og hvis du skulle få en jordmor som ikke sier så mye, kan du jo spørre om det du ser, eller om hun kan vise organene og sånt.

Men samtidig har jeg lest at det er viktig å gi jordmoren tid og ro til å utføre undersøkelsen, den kan være faglig krevende og kanskje de må få konsentrere seg for å måle og sjekke alt de skal. Men det er jo sikkert veldig individuelt, noen er sikkert flinkere til å multitaske enn andre. Og det jeg leste virket som det var myntet på folk som bare maser om å få fine bilder og sånt, og liksom forstyrrer i det viktige.

Lykke til :)
 
Last edited:
Back
Topp