Ultralyd, tyde resultater...

Marihøns

Mai <3
♡ Maibarna ♡
Desemberskatter 2016
image.jpg Vert hos gynekologen nå og tittet litt på ultralyd og fikk med meg at hun sa at lårbeinet var 5,8 cm langt og at magestørrelsen var pittelitt under gjennomsnittet. Jeg spør litt mer, og hun sier at alt står på skjemaet. Å det gjør det, men jeg aner jo ikke hva som er

Googla og fant :)

Standardmålinger på ultralydundersøkelsen:

* Crown-rump length (CRL) - Hode til rumpe lengde. Måles vanligvis bare tidlig i graviditeten.
* Biparietal diameter (BPD) - diameter av hodet, øre til øre. Diameteren øker fra omtrent 2,4 cm ved 13 uker, til rundt 9,5 cm ved termin.
* Femur length (FL) - lengden på lårbenet. Måler det lengste benet i kroppen, som speiler kroppslengden. Øker fra rundt 1,5 cm ved 14 uker, til 7,8 cm ved termin.
* Median abdominal diameter (MAD) - magediameter.
* Head circumference (HC) = hodeomkrets (HO)
* Abdominal circumference (AC) - magens omkrets. Måles vanligvis først senere i graviditeten, og da gjerne for å overvåke veksten. Speiler barnets størrelse og vekt, mer en alder.

Andre uttrykk:
TUL: Ultralydtermin
Termin naegele: Menstermin
AC: Amniocentese - fostervannsprøve
Placenta: Morkake
Placenta anterior - morkaken ligger på fremre livmorvegg
Placenta posterior - morkaken ligger på bakre vegg
Placenta praevia - foranliggende morkake (dekker livmorhalsen/'utgangen')Placentas plassering:
- lateral dexter - høyre side av livmor
- lateral sin - venstre side av livmor
- fundus - den øverste, hvelvede delen av livmor

Kjekt å svare seg selv :-P

Er nok vekt ja, for det står jo 1700g der, og det er ikke noe annet i kroppen din som veier det. Morkake og livmor veier mindre, og jeg tror fostervannet går i liter. Dessuten så veier de vel ikke sånt? Kanskje det står for estimated weight foster?
Syns du svarte deg selv veldig fint da. Det er som regel du selv som gir de beste svarene, hvertfall er det sånn når jeg snakker med meg selv :P

Så flink du er med perm, btw :D

Syns du svarte deg selv veldig fint da. Det er som regel du selv som gir de beste svarene, hvertfall er det sånn når jeg snakker med meg selv :p

Hehe får som regel de beste svarene da ;) innrømmer at jeg prater mye med meg selv ja :p

Last edited:
Vi venter tvillinger og er jevnlig på vekstmåling. Vi forholder oss til målene for hode (bpd), mage (mad), og lårbein (fl) :) Bpd og Mad får vi visualisert i en kurve sammen med normalkurve, så vi ser hvor godt de følger normalen. Til slutt regner jordmor ut estimert vekt, og noterer den på skjemaet til oss.

Merk: tror det er slik at noen sykehus måler omkrets, mens noen måler diameter, når det gjelder mage og hode..

Litt spesielt at hun ikke tok seg 2sek for å forklare skjemaet? Man kan jo bli gal av å ikke forstå!! Vi får også forresten oppgitt prosentvis avvik fra normalkurven.. pluss en del mer som står på skjemaet selvsagt.. :)

Back
Topp