Ultralyd og morkakeplassering

lillesøster

Flørter med forumet
Da har jeg også vært på ultralyd. Alt så bra ut, JENTA vår er frisk og rask :D

Men morkaka lå merkelig plassert synes jeg. Litt foran, litt under og litt bak. Har noen av dere hatt det sånn? Jordmor trodde den ville bli skyvd opp og bort fra "åpningen" når magen vokser, men dersom den ikke gjør det, blir det planlagt keisersnitt. Må på ny kontroll i uke 32.
 
Gratulerer med ei jente på vei :)

Vet ikke så mye om morkake-plassering, jeg har ikke hatt noen problemer med det.. men det er vel rutine å sjekke opp i det når det er fare for at den kan ligge foran fødekanalen. Bare stol på at de vet hva de driver med du :)
 
Gratulerer!! \o/
Har lest at dersom morkaka ligger foran fødekanalen så blir man satt opp på en ny kontroll når det nærmer seg for å se om den har flyttet seg eller det er behov for keisersnitt, akkurat slik som du har fått beskjed om. Er store muligheter for at den flytter seg :)

Masse lykke til :)
 
Det er visstnok veldig vanlig at den ligger foran åpningen. I de fleste tilfeller flytter den seg oppover før fødsel. Det var sånn her og.
 
Gratulerer med jente:)

Jeg hadde morkake plassert sånn forrige svangerskap, det gikk helt fint. Det vokste vekk fra fødselskanalen i god tid og jeg hadde ingen blødninger underveis. Fikk sjekket det i uke 32 sist jeg også. Vanligvis og i de fleste vokser den vekk og da kan du føde helt normalt, men i få tilfeller gjør den ikke det og da blir det keisersnitt grunnet blødningsfare. Var ihvertfall det jeg fikk beskjed om av lege forrige gang. Krysser fingrene for at det funker slik for deg også! :)

Denne gangen ligger morkaken på fremme/nede på siden av magen også, men ikke foran utgangen.
 
Gratulerer så mye med prinsessen i magen :):)
Jeg hadde noe lignende med morkaken når jeg gikk gravid med eldste mann, det gikk veldig fint for min del. Her var også snakk om planlagt keisersnitt om den ikke gikk bort fra åpningen. Hos meg ble den skyvd oppover så det ble vanlig fødsel. X fingrene for at det ordner seg, men om det skulle bli keisersnitt på deg så gjør ikke det noe. Noen vil føle at de har gått glipp av en fødsel, men tror ikke du vil føle det hvis du er "innstilt" på at det blir planlagt. Jeg hadde planlagt keisersnitt med minstemann - helt fantastisk syns jeg :):)
 
Jeg fikk beskjed om at jeg har lav morkake, så jeg skal på ny ultralyd i uke 32 for å sjekke at den har flyttet seg. Helt udramatisk, tror jeg leste at ca 1% av de som fikk påvist det ved ordinær ultralyd, eller så var det 1% av alle gravide, hadde fortsatt lav morkake ved senere kontroller og fikk keisersnitt. Det er altså liten sjanse for at den ikke flytter seg
 
jeg også hadde forliggende normale i forrige svangerskap. Gikk helit fint her også, den flytta seg greit:) Egentlig er det bare greit å få de ekstra ultralyden, for da får man vekstestimering også, og det synes iallefall jeg var kjekt. For min del ble det også greit fordi hun hadde et vekstavvik som var litt varierende, og det fikk vi fanga opp på Ul i uke 32:)
 
Gratulerer så mye med ei lita, frisk jente :) Krysser fingrene for at morkaka har vet til å flytte seg etterhvert ;)
 
Thank u jenter :) Nå ble jeg mye roligere :D Kanskje d ikke er så ille med ks heller ;)
 
Jeg hadde også morkaka foran åpningen ved sist svangerskap, var på en ekstra ultralyd, men mener å huske at det var i uke 36..??

Fødte på Ahus sist. De sa at man ikke kan føde gjennom morkaka, så da blir det keisersnitt. Min flyttet seg, noe de sa at de aller fleste gjorde!
 
Dere, jeg må bare mase litt til om denne morkaken... Vet dere om det er normalt at den flytter mye på seg? For da jeg var på UL i uke 13, lå den bak mot ryggen, og på UL i uke 19 lå den foran åpningen. Jordmor trodde den ville ende opp på framsiden...Er den liksom på konstant vandring?
 
Fikk konstatert at min morkake låg langt ned på ultralyd i uke 19. Sen har jeg har hatt endel blødninger varav en ganske kraftig i uke 23 och hade då ett ultralyd. Legen som undersøkte mig såg då at den fortsatt låg langt ned men at det ikke var noe fare med blødningerne. Jeg skall også på nytt ultralyd og skulle den ikke flytte seg opp blir det keisersnitt. Ikke det man har fortvente seg men var gjør man. Det viktigaste er ju at det går bra med barnet og meg :)
 
Back
Topp