Ultralyd idag gikk bra...men jeg trenger noen meninger!

Juice

Glad i forumet
Januarhula 2014
Alt så bra ut på ultralyden idag, heldigvis :) Det var flott å kunne se den lille som lå der og (av og til) beveget på seg.
Det var imidlertidig to (egentlig ubetydelige) ting som jeg nå sitter å tenker veldig på.
Første var at legen (spes. gynekolog..jobbet med dette i maaange år) mente det var en jente, og ville holde en knapp på at det var jente. Vi kikket mellom beinene og da så vi ingen steiner, og ikke noe annet som så guttete ut. Han sa at det så ut som en "burger", noe som var jentetrekk. Men da jeg spurte han hvor sikker han var, og om jeg nå kunne kjøpe inn jentetøy, så svarte han at jeg skulle kjøpe grønt tøy (siden det var nøytralt). Vi har en gutt fra før, og da var det ingen tvil om at det var gutt på ultralyden..det var det noe som stakk opp :p Det var samme legen som tok ultralyden når jeg var gravid med gutten.
Men hvordan skal jeg egentlig tolke dette? Hvor sikker hadde dere vært på om det hadde vært ei jente?

Det andre var at terminen min ble satt til 26.januar. Jeg er sikker på at dette er galt! Mens termin er 13.januar, men siden jeg har litt lenger sykluser så tror jeg at 19 januar er riktig. På tidlig ultralyd regnet de frem til 20 januar.
Jeg er rimelig sikker på når jeg hadde eggløsning, og vi hadde kun (masse) sex i det tidspunktet, og så var vi litt lei etterpå så ble ei stund til vi gjorde det igjen :p
Dersom 26januar er riktig så testet jeg positivt 6 dager etter eggløsning. Syntes dette er litt vel tidlig..!? Jeg brukte clearblue digital med ukeindikator..
Men finnes det noen måte jeg kan få endret termindatoen på nå? Er det noe jeg kan gjøre? Jeg tror jo at jeg kommer til å føde før tiden denne ganga også (sist fødte jeg 8 dager før OUL termin..eller 4 dager før det jeg trodde var riktig). Syntes det er dumt å miste permisjon pga det. Kan jeg f.eks velge å starte permisjonen min tidligere for å ikke miste så mange dager, eller tas det da dager av kvota som er beregnet til etter babyen er født?
 
Dersom jeg har rett med at terminen er 19/20 januar, så var jeg på OUL 20 uker og 4/5 dager..så rimelig seint det!
 
Hmm dette var ikke lett å svare på. Men jeg ville satset på at det var jente da. Litt merkelig at han sier sånn etterpå,men hvis du er ekstremt usikker så kanskje du skulle bestilt en 3d ul. Er jo alltid jenter de er mest usikker på. Men i forhold til terminen så ville jeg sagt det til legen fortest mulig. Må jo være noe han kan gjøre hvis du er ganske sikker på ditt. Bestille ny ul eller noe.
 
Jeg testet positivt 6 dager etter EL,så det er fullt mulig :) Noen sier jo og at egget kan gå i dvale eller noe etter befruktning, men er ikke sikker på dette. Hør med legen din du :)
 
Jeg kan kanskje høre med jordmora mi når jeg skal dit om ca. 3 uker til..tror ikke det er så lett å få ny ultralyd fordi jeg er "missfornøyd" med terminen som er satt. Hadde heller håpet at de kunne gått god for at tidlig ultralyd også var nøyaktig..

Tror ikke jeg gidder å ta en ny ultralyd for å finne ut helt sikkert at det er ei jente. Da kjøper jeg heller jentetøy for de pengene en ny ultralyd koster, og gir det vekk til noen dersom det viser seg å være en gutt :p
Jeg fant også en studie (som virket som en ordentlig studie), som sa at i 97% av tilfellene var morkaka på venstre side når det var jente, og i 97% av tilfellene var morkaka på høyre side om det var gutt..min er på venstre side denne ganga. Vet ikke hvilken side det var på forrige gang.
Eneste jeg syntes er litt rart er at dersom plasseringen til morkaka kan si noe om kjønnet på babyen, hvorfor brukes ikke blandt jordmødre og leger på ordinær ultralyd for å fortelle hva kjønnet er??? Så litt skeptisk selv om studien så ok ut.
 
Hva med å bestille privat UL - hvis termin blir veldig annerledes, snakk med lege? En ny UL vil kanskje gi et klarere svar på kjønn også.

Tror du kan starte permisjon tidligere, men ikke helt sikker, google litt, eller kontakt Nav? :)
 
Du vet med sikkerhet når el var pga el-test? Du så kun stigningen eller testet du fram til lg-nivået sank også? Noen har positiv test i flere dager før kroppen slipper egget. Og sædceller overlever i eggleder i opptil 5 døgn. Det er ingen mulighet for å få endret ul-termin.

Det med termindato er jo bare veiledende. Kun 4% føder på den dagen. 3 uker før og 2 uker etter er "innenfor termintid". Noen bruker lengre tid på å lage en unge enn andre - det er et slingringsmonn på 5 uker på når barnet er ferdig og klar til å komme ut.

Hvis du velger å starte terminen før får du færre uker sammen med baby. Jeg fikk sønnen min 3 uker før termin så rakk heller ingen permisjon.

Når de ser kjønn på ul så får de som regel rett. Men de kan ikke garantere 100%. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne kjøpe rosa tøy men hun ba meg om å ikke male barnerommet rosa liksom. Samtidig som hun sa at hadde hun vært veldig usikker hadde hun ikke tippet - hun sa jente men lovet ingen ting.
 
Du vet med sikkerhet når el var pga el-test? Du så kun stigningen eller testet du fram til lg-nivået sank også? Noen har positiv test i flere dager før kroppen slipper egget. Og sædceller overlever i eggleder i opptil 5 døgn. Det er ingen mulighet for å få endret ul-termin.

Det med termindato er jo bare veiledende. Kun 4% føder på den dagen. 3 uker før og 2 uker etter er "innenfor termintid". Noen bruker lengre tid på å lage en unge enn andre - det er et slingringsmonn på 5 uker på når barnet er ferdig og klar til å komme ut.

Hvis du velger å starte terminen før får du færre uker sammen med baby. Jeg fikk sønnen min 3 uker før termin så rakk heller ingen permisjon.

Når de ser kjønn på ul så får de som regel rett. Men de kan ikke garantere 100%. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne kjøpe rosa tøy men hun ba meg om å ikke male barnerommet rosa liksom. Samtidig som hun sa at hadde hun vært veldig usikker hadde hun ikke tippet - hun sa jente men lovet ingen ting.
Jeg skjønner ikke helt det med hvis babyen blir født før så mister man uker. Skjønner du det?
Si jeg har termin 21 og skal i perm 3 uker før altså den datoen, altså 1. Men hvis babyen blir født 1 hva skjer da?
Blir ikke klok på detta.
 
Jeg skjønner ikke helt det med hvis babyen blir født før så mister man uker. Skjønner du det?
Si jeg har termin 21 og skal i perm 3 uker før altså den datoen, altså 1. Men hvis babyen blir født 1 hva skjer da?
Blir ikke klok på detta.


Ganske usikker på dette sjølv, men lurer på om dei 3 vekene ein tar permisjon før termin ikkje er rekna med i foreldrepermen/mammakvoten? Må vel vere noko sånt dersom ein 'mister' dei ved fødsel før termin?

Når det gjeld kjønn og termindato, so vil vel eggløsningen skje 24-48 timer etter positiv eggløsningstest, og egget kan leve opptil 2 dager etter eggløsning - og som Mrs. Lutz seier, sædcellene lever i opptil 5 dager (gjorde det hos oss i hvertfall c",) ). So det kan vere at den 26. stemmer :) Og kanskje Minien låg litt vanskelig til for å få bekrefta 110% at det var jente? Heldigvis er det mykje fint babytøy å få i nøytrale farger ;)
 
Jeg skjønner ikke helt det med hvis babyen blir født før så mister man uker. Skjønner du det?
Si jeg har termin 21 og skal i perm 3 uker før altså den datoen, altså 1. Men hvis babyen blir født 1 hva skjer da?
Blir ikke klok på detta.
Hvis babyen blir født 1. begynner permisjonen den 1 :)
 
Okei men hva skjer med ukene etterpå. Får jeg fortsatt de 3 ukene eller blir de borte og begynner på resten?
Sånn jeg har forstått det, blir de tre ukene borte... Eller at de går i "felles"potten. Litt usikker på akkurat det!
 
Jeg skjønner ikke helt det med hvis babyen blir født før så mister man uker. Skjønner du det?
Si jeg har termin 21 og skal i perm 3 uker før altså den datoen, altså 1. Men hvis babyen blir født 1 hva skjer da?
Blir ikke klok på detta.
Du har et fast antall uker permisjon etter at babyen er født. Du starter på den første av disse ukene den dagen babyen din blir født. Hvor mange uker permisjon du har hatt før babyen kom spiller ingen rolle.

Du har rett på å være hjemme i permisjon fra 3 uker før termin. Dersom babyen kommer 1 uke etter du har gått ut i denne permisjonen går du automatisk over på starten av "etter fødsel-permisjonen".

Jeg hadde siste arbeidsdag før jeg gikk ut i permisjon fredag 9. November. Første permisjonsdag var mandag 12. November siden helgen regnes med som siste "arbeidsuke". Babyen kom lørdag 10. November. Jeg hadde ingen permisjon før baby kom.
 
Sånn jeg har forstått det, blir de tre ukene borte... Eller at de går i "felles"potten. Litt usikker på akkurat det!
De tre ukene blir borte. Man kan ikke forlenge permisjonstiden etter fødsel med disse tre ukene.
 
  • Liker
Reactions: H27
De tre ukene blir borte. Man kan ikke forlenge permisjonstiden etter fødsel med disse tre ukene.
Okei så hvis man skal ha 49 eller 59 uker så begynner de når bebisen blir født uavhengig hvor mye man har vært hjemme først? så de 3 ukene er et pluss da?
 
Okei så hvis man skal ha 49 eller 59 uker så begynner de når bebisen blir født uavhengig hvor mye man har vært hjemme først? så de 3 ukene er et pluss da?
Jeg skal knipe frem til termin... Haha. Vil gjerne ha de 3 ukene før lillegutt kommer :p
 
Du vet med sikkerhet når el var pga el-test? Du så kun stigningen eller testet du fram til lg-nivået sank også? Noen har positiv test i flere dager før kroppen slipper egget. Og sædceller overlever i eggleder i opptil 5 døgn. Det er ingen mulighet for å få endret ul-termin.

Det med termindato er jo bare veiledende. Kun 4% føder på den dagen. 3 uker før og 2 uker etter er "innenfor termintid". Noen bruker lengre tid på å lage en unge enn andre - det er et slingringsmonn på 5 uker på når barnet er ferdig og klar til å komme ut.

Hvis du velger å starte terminen før får du færre uker sammen med baby. Jeg fikk sønnen min 3 uker før termin så rakk heller ingen permisjon.

Når de ser kjønn på ul så får de som regel rett. Men de kan ikke garantere 100%. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne kjøpe rosa tøy men hun ba meg om å ikke male barnerommet rosa liksom. Samtidig som hun sa at hadde hun vært veldig usikker hadde hun ikke tippet - hun sa jente men lovet ingen ting.

Nei, hadde ikke el-tester. Kjente på kroppen når jeg hadde el :p
Dessuten hadde vi kun (masse) sex i den perioden der, og vi ble begge faktisk litt lei etterpå, så det var en lang periode før ganga etterpå.
Med gutten så var det akkurat det samme. Jeg var på ultralyd veldig seint, og ble satt mer tilbake da også. Gutten kom 8 dager før OUL terminen, og han var akkurat passe stor og lang.

Vet at det er store variasjoner med når man føder, men føler meg veldig sikker på når terminen egentlig skal være.
Synd det ikke går ann å gjøre noe med det og at terminen kun fastsettes etter tall..jaja..ikke noe å gjøre med det da!
 
Ganske usikker på dette sjølv, men lurer på om dei 3 vekene ein tar permisjon før termin ikkje er rekna med i foreldrepermen/mammakvoten? Må vel vere noko sånt dersom ein 'mister' dei ved fødsel før termin?

Når det gjeld kjønn og termindato, so vil vel eggløsningen skje 24-48 timer etter positiv eggløsningstest, og egget kan leve opptil 2 dager etter eggløsning - og som Mrs. Lutz seier, sædcellene lever i opptil 5 dager (gjorde det hos oss i hvertfall c",) ). So det kan vere at den 26. stemmer :) Og kanskje Minien låg litt vanskelig til for å få bekrefta 110% at det var jente? Heldigvis er det mykje fint babytøy å få i nøytrale farger ;)

Ja, vi har en del nøytralt og fint tøy fra gutten vår. Jeg får finne frem det :)
Kan hende mini lå litt vanskelig til. Vi fikk se rett mellom beina på babyen, men kanskje det skulle vært en annen vinkel? Jeg vet ikke hvilken vinkel som er best å se i. Med gutten var vi 200% sikker på at det var en gutt. Du så sååå tydelig en snopp som stakk opp og andre guttedeler kunne vi også se..Var ikke slik denne ganga i hvertfall..

Vi får gå ut ifra at det er ei jente som er der, og først og fremst bestemme oss for jentenavn og kjøpe bittelitt jentetøy..men har gitt beskjed til strikkefolk at det ikke bør strikkes noe rosa :p Kjøpetøy er det ikke såå farlig med. Det er verre med tøy man har lagt masse arbeid i..
Og dersom ho viser seg å være en han,....så er jeg i minste forberedt på at det ikke var helt sikkert at det var ei jente :)
 
Back
Topp