Ultralyd i uke 12

Kløpulver

Forelsket i forumet
På god morgen Norge idag kom det opp igjen at man skal få tilbud km ultralyd i uke 12 mye fordi man allerede da kan se barn med for eksempel downs syndrom.

Jeg kjente jeg ble virkelig provosert av denne damen da hun sier at alle ønsker seg jo friske barn.

Vil ultralyd i uke 12 føre til at vi får ett samfunn hvor den perfekte regjerer og man kan ikke få barn med en "feil" for det er ikke riktig?

Om det var du som i uke 12 fikk greie på at barnet ditt hadde downs syndrom ville du da valgt å fjerne det fosteret???

Ja, men alle ønsker seg vel friske barn... Skjønner den uttalelsen jeg da, men er fremdeles imot å ta abort på grunn av feks downs...

Selv tok jeg abort i uke 22, men på grunn av sykdom som ikke var forenlig med liv (Osteogenesis Imperfecta..litt usikkert hvilken grad av sykdommen, men en av de dødelige...brukne lårbein og 2 bein til, i fosterlivet + trang brystkasse)

Tror ikke hun mente det sånn at alle skulle ta abort hvis de fikk vite at fosteret var sykt, men det er faktisk oss som får syke barn som ikke kan leve opp, og da er det viktig å få vite det tidligere enn jeg, og fler med meg, har fått....

syns det er flott jeg at vi kan få tilbud om UL i uke 12... alle ønsker seg jo et friskt barn?!! eller håper du på å få en som er syk?
jeg er selv oppvokst med en bror som har downs, jeg er kjempe glad i han... ingenting med det.. men han er så krevende at jeg og søskenene mine fikk ikke den oppfølgingen vi trengte..
og det ønsker ikke jeg å utsette mine andre barn for..
egoistisk.... mnja... tror ikke det!!

og nå har de mulighet til å ta det valge allerede i uke 12, i stede for å vente til uke 18!

synes det er bra hvis vi får det ekstra tilbudet.

ved feks downs er det jo mange grunner til at folk tar abort, og mange med downs har tilleggsdiagnoser som feks hjertefeil. er jo greit å vite om det så tidlig som mulig.
også kan man avdekke andre sykdommer også.

Du er litt sent ute; vi lever allerede i en tid hvor den "perfekte" dvs. sterkeste regjerer. Slik har det alltid vært og slik vil det alltid være. Det har imidlertid ingenting med Downs syndrom å gjøre.

Personlig ville jeg ikke valgt å sette et barn med Downs til verden fordi syndromet ofte medfører en rekke kroniske og til dels alvorlige sykdommer. I den grad jeg kan unngå det så vil jeg skåne barnet mitt for lidelse. Folk som tror at dette dreier seg om å skape et perfekt samfunn har misforstått.

ORIGINAL: Kløpulver

På god morgen Norge idag kom det opp igjen at man skal få tilbud km ultralyd i uke 12 mye fordi man allerede da kan se barn med for eksempel downs syndrom.

Jeg kjente jeg ble virkelig provosert av denne damen da hun sier at alle ønsker seg jo friske barn.

Vil ultralyd i uke 12 føre til at vi får ett samfunn hvor den perfekte regjerer og man kan ikke få barn med en "feil" for det er ikke riktig?

Om det var du som i uke 12 fikk greie på at barnet ditt hadde downs syndrom ville du da valgt å fjerne det fosteret???

ABSOLUTT IKKE!!!!!!
jeg jobber med ungdom med downs og det kan være tøft til tider,men eg kunne aldri ha tatt abort, ALDRI!!!

Back
Topp