Ultralyd i dag

Thoane

Betatt av forumet
Påskekyllingene 2020
Utvendig Ultralyd i dag gav en eneste stor vond klump i magen. Etter mensberegning skal jeg være 7+0 i dag.
Jeg var hos fastlegen i forbindelse med sykemelding. Legen har et lite ultralydapparat og ville prøve om hun kunne se noe. Men neida, det kunne hun ikke. Hun kunne se livmoren og en oppklaring Som hun beskrev det som. Jeg vet ikke om dette apparatet kan se hjerteslag, jeg er ikke god på slikt utstyr. Hun prøvde å finne hjertelyd med doppler og kunne ikke finne den heller. Så nå er jeg fortvilt og egentlig ganske lei meg. Hørt om flere som ser noe utvendig i uke 7. Hun sa jo at det var tidlig og hun sa selv at hun ikke er den flinkeste også forklarte hun dette med anatomi osv osv. Jeg har endel symptomer som kvalme 24/7 og masse murringer i magen (hatt siden uke 4). Legen selv var ikke bekymret og ønsket meg lykke til, fikk en henvisning til tul på egen ønske og ikke fordi hun mistenkte MA.
Har selv bestilt en tul på fredag, det er innvendig så får bare holde ut til da :(

Vet ikke hvorfor jeg skriver dette, håper kanskje på en lignende historie med godt utfall.
 
Hei!

Jeg hadde utvendig ultralyd når jeg var 7+3, det var med bra apparat hvor vi så embryo, plommesekk og hjerteslag. Jeg har hørt om flere som har hatt uheldige opplevelser hos lege, uten at det trenger bety noe. Jeg tror ikke de har samme apparat. Jeg ville bestilt meg en time hos privat så du slipper gå rundt å engste deg :Heartbigred Det må være forferdelig vondt.
 
I tillegg lærte jeg av jordmor at mange må ta innvendig ultralyd så tidlig fordi det har noe med hvordan livmor ligger. Masse lykke til ❤
 
I tillegg lærte jeg av jordmor at mange må ta innvendig ultralyd så tidlig fordi det har noe med hvordan livmor ligger. Masse lykke til ❤
Tusen takk for svar :) Har bestilt en privat time på fredag, så håper tiden til da går fort. Ikke noe godt å engste seg sånn. Ble gravid rett før første ivf forsøk, så er litt ekstra engstelig siden vi har prøvd så inderlig :Heartred
 
Høres ut som dårlig apparat og uerfaren lege. Veldig dårlig kombinasjon tidlig i svangerskapet.
Doppler så tidlig skal ekstremt mye til for å høre så tidlig.
Veldig mange leger/JM lytter ikke før 12-15-18 uker.
Vet ikke om du er førstegangs eller flergangs, men livmoren må opp av bekkenet før man kan høre med doppler også
 
Høres ut som dårlig apparat og uerfaren lege. Veldig dårlig kombinasjon tidlig i svangerskapet.
Doppler så tidlig skal ekstremt mye til for å høre så tidlig.
Veldig mange leger/JM lytter ikke før 12-15-18 uker.
Vet ikke om du er førstegangs eller flergangs, men livmoren må opp av bekkenet før man kan høre med doppler også
Takk :) jeg var gravid sist for 10 år siden og på den tiden en helt bekymringsløs 20 åring. Men nå føles det nesten ut som første graviditet, snålt:D Jeg får jo ikke gjort noe fra eller til, så får bare tenke at jeg er gravid til det motsatte er bevist. Denne forferdelige kvalmen betrygger meg :)
 
Hun sa jo at det var tidlig og hun sa selv at hun ikke er den flinkeste også forklarte hun dette med anatomi osv osv.
Jeg må si jeg synes det er ekstremt provoserende å lese at hun velger å gjennomføre en ultralydundersøkelse når hun selv sier at hun ikke er flink til det. Hvorfor gjør hun det så tidlig da? Når hun samtidig vet at dette sannsynligvis fører til stress og vonde følelser for pasientene sine?

Jeg håper det blir en langt bedre opplevelse for deg på neste ul! :Heartred
 
Jeg var til legen på 8+0 og hun hadde også et sånt ultralyd apparat. Jeg fikk se fosteret og hjerteslag men poenget mitt var at kvaliteten på apparatet var helt annerledes enn det jeg har erfaring med fra før. Så jeg håper det var en blanding av apparatet og legen som gjorde at det var en vond opplevelse. Skal krysse fingrene på fredag for deg ❤️
 
Jeg hadde forresten omtrent samme opplevelse med ultralyd hos fastlegen i uke 12 i første svangerskap (tror jeg har skrevet om det her inne før?), og det var virkelig helt grusomt. Jeg blir fremdeles sint når jeg tenker på det. Fastleger som ikke har kompetanse til å utføre ultralydundersøkelser burde seriøst slutte å gjøre det.
 
Jeg må si jeg synes det er ekstremt provoserende å lese at hun velger å gjennomføre en ultralydundersøkelse når hun selv sier at hun ikke er flink til det. Hvorfor gjør hun det så tidlig da? Når hun samtidig vet at dette sannsynligvis fører til stress og vonde følelser for pasientene sine?

Jeg håper det blir en langt bedre opplevelse for deg på neste ul! :Heartred
Ja, jeg syns også det var veldig unødvendig. Og hun som lege burde jo ikke lete med doppler dersom jordmødre ikke bruker det så tidlig. Hun avsluttet med betryggende ord om at man er gravid på lånt tid de første 12 ukene og alt kunne skje, Men dette så jo lovende ut :eek: Håper på en god opplevelse hos gynekolog til fredagen :Heartred
 
Dårlig ultralydapparat, lege som selv innrømmer å ikke være så god på dette og som prøver å finne hjertelyd med doppler i uke 7+0? Kombinasjonen av disse faktorene tidlig i et svangerskap er utolig dårlig! Forstår ikke hvorfor hun utsatte deg for dette!
Skjønner veldig godt du fikk en vond klump i magen..
Hvis den er veldig vond og du ikke klarer å slå deg til ro, så hadde jeg ringt der du skal ha tul på fredag og bedt om å fått i morgen.
Jeg var selv 6+2 (med skikkelig ul apparat og en dyktig jordmor) og fikk se et embryo med bankende hjerte.
 
Jeg hadde forresten omtrent samme opplevelse med ultralyd hos fastlegen i uke 12 i første svangerskap (tror jeg har skrevet om det her inne før?), og det var virkelig helt grusomt. Jeg blir fremdeles sint når jeg tenker på det. Fastleger som ikke har kompetanse til å utføre ultralydundersøkelser burde seriøst slutte å gjøre det.
Det stemmer, jeg leste din historie. Og jeg er enig, de burde overlate slike ting til erfarne :shifty:
 
Dårlig ultralydapparat, lege som selv innrømmer å ikke være så god på dette og som prøver å finne hjertelyd med doppler i uke 7+0? Kombinasjonen av disse faktorene tidlig i et svangerskap er utolig dårlig! Forstår ikke hvorfor hun utsatte deg for dette!
Skjønner veldig godt du fikk en vond klump i magen..
Hvis den er veldig vond og du ikke klarer å slå deg til ro, så hadde jeg ringt der du skal ha tul på fredag og bedt om å fått i morgen.
Jeg var selv 6+2 (med skikkelig ul apparat og en dyktig jordmor) og fikk se et embryo med bankende hjerte.
Setter pris på så gode betryggende svar :happy: der jeg skal på fredagen har kun åpent på fredager. Men jeg får bare holde meg litt opptatt. Har heldigvis tidlig på fredag ;)
 
Hun avsluttet med betryggende ord om at man er gravid på lånt tid de første 12 ukene og alt kunne skje,
Så da spiller det ingen rolle om du går rundt og har det kjipt liksom? :wideyed:
 
Blir skremt jeg. Klarer fint å plassere meg i din situasjon her, og kjenner at jeg hadde freaket ut. Jeg synes faktisk ikke det der er greit. Igjen, håper du får gode nyheter på fredag ❤
 
*Sniker litt*
Da jeg var hos legen i uke 13 pga blødninger fikk jeg ul på det dårlige apparatet der. Skikkelig uklart bilde. Var så vidt vi kunne se at det var et foster der. Heldigvis beveget den seg en del, slik at vi så det var liv. For det var skikkelig vanskelig å finne hjerte. Hun klarte det innimellom i noen få sek. Så hvis legen din har et ul apparat av samme kvalitet+ dårlig på å bruke det, så er det ikke så rart at dere ikke kunne se noe.

Da jeg var på kontroll i dag (uke 14), igjen på grunn av blødninger så prøvde legen min å lytte med doppler. Hun var først litt i tvil på om hun ville, og sa klart ifra at det kunne være for tidlig. Heldigvis klarte hun å finne den, men når hun mener det kan være for tidlig i uke 14 så er det ihvertfall for tidlig i uke 7. Dumt hun klarte å skape ekstra bekymringer.

Håper du får en flott opplevelse på ul på fredag.
 
*Sniker litt*
Da jeg var hos legen i uke 13 pga blødninger fikk jeg ul på det dårlige apparatet der. Skikkelig uklart bilde. Var så vidt vi kunne se at det var et foster der. Heldigvis beveget den seg en del, slik at vi så det var liv. For det var skikkelig vanskelig å finne hjerte. Hun klarte det innimellom i noen få sek. Så hvis legen din har et ul apparat av samme kvalitet+ dårlig på å bruke det, så er det ikke så rart at dere ikke kunne se noe.

Da jeg var på kontroll i dag (uke 14), igjen på grunn av blødninger så prøvde legen min å lytte med doppler. Hun var først litt i tvil på om hun ville, og sa klart ifra at det kunne være for tidlig. Heldigvis klarte hun å finne den, men når hun mener det kan være for tidlig i uke 14 så er det ihvertfall for tidlig i uke 7. Dumt hun klarte å skape ekstra bekymringer.

Håper du får en flott opplevelse på ul på fredag.
Takk for at du deler din historie med meg. Det roer nervene litt og gir meg håp på nytt :Heartred
 
Jeg var innom legen ved en SA pga mistanke om exu. Hun hadde lyst til å ta en titt selv før hun sendte meg videre til sykehuset. Hadde aldri fått med meg at legesenteret hadde ul-apparat engang! Hun var ganske ærlig på at det var ikke beste apparatet, siden det brukes til å se på andre ting, som det dog er godt nok til, sammenlignet med svangerskap(?). Hun sjekket rolig på magen over skambenet og jeg kunne allerede da skjønner at hun ikke fant noe som helst. Når jeg var på tidlig ul i uke 9 med førstemann dyttet jordmor proben så hardt ned bak skambenet at jeg trodde hun skulle presse ut både baby og livmor. Hadde det ikke vært for at jeg visste at jeg den gang kun var 5 uker på vei og ville være for tidlig å se noe med utvendig så hadde jeg nok tatt over proben og dyttet den ned slik jordmor gjorde på den ultralyden :hilarious:
 
Først en stor klem!
Så en slapp av :)
Jordmor her har ul. Forrige svangerskap var jeg der i uke 8 og hu spurte om vi skulle se.
Hu advarte på forhånd om at apparatet var dårlig så ikle sikkert vi så noe.

Og riktig - vi så ikke stort

Fikk henvisning til tul da jeg seff ble hysterisk selv om jeg hadde blitt advart på forhånd.

Krysser fingrene for deg, godt du skal på tul.
 
Back
Topp