Ultralyd, annen termin

Pseudomamma

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
Septemberlykke 2016
Høsthjerter 2017
Hei, jeg var på legevakten på mandag med høy feber og veldig dårlig form. Viste seg å være blærekatarr, og jeg har begynt på kur og er på bedringens vei heldigvis. Men når jeg var på legevakten så ville legen gjerne ta ultralyd for å sjekke om hun fant hjerteslag og om svangerskapet var innenfor livmoren, og alt så bra ut. Det eneste jeg stusset over var at hun antok at jeg var i uke 10 og ikke i uke 8 som jeg har regnet ut. Mens har vært regelmessig pluss/minus 1-2 dager noen få måneder, så jeg skjønner ikke riktig hvordan dette kan stemme. På skjermen så man tydelig et lite hjerte som slo og et lite foster som man tydelig kunne se skulle bli et barn. Ifølge legen så ser man ganske stor forskjell på et foster i uke 8 og et foster i uke 10 ettersom endringene i kroppsform er ganske drastisk på bare disse to ukene. Noen som har vært borte i noe lignende? Og isåfall hva ble utfallet på neste ultralyd, sto fortsatt gamle terminen eller gjaldt den nye?

-VHN
 
Vet om folk som har blitt flyttet mye frem på tidlig ul for så å bli flyttet tilbake på ordinær ultralyd. De vokser vel ganske i rykk og napp i starten slik jeg har skjønt det. Er uansett terminen du får på ordinær ultralyd som er gjeldende :)
 
Jeg hadde ul i uke 7, og ble da flyttet til uke 9. På oul ble jeg flyttet tilbake igjen. Det er nok som BMC sier, at de vokser litt i rykk og napp. Kanskje du skal stole på egen beregning? Bedre å bli flyttet fram enn tilbake :)
 
Har du telt med de 2 første ukene før EL da..? :p
 
Last edited:
Ja, har regnet ut termin fra første dag i siste mens :sorry:
Da ville jeg ikke tenkt noe over det før OUL :) :) Det er tidlig å estimere termin nå. . :)
 
Eg fick en termin på tidlig ul.
Fick samma termin på oul. Eg menar selv att eg ikkje e så lang på vei. Men vi får se nær barnet kommer ut
 
Har ingenting å si hvor stabil syklusen din er. Min var og stabil, og visste 100% når eggløsning var, og hadde da termin 6. Okt. Ble flyttet til 4 okt, og så til 9 på oul. Han kom 20!:p
 
Når de anslår termin på ultralyd så er det etter fosterets størrelse uavhengig av unnfangelsestidspunktet. De ser bare på hvor "ferdig" babyen er og anslår en termin utifra et gjennomsnitt. Ingen babyer vokser likt, de vokser i rykk og napp og i begynnelsen når de er veldig små er det millimeter som utgjør forskjellen fra en uke til en annen.

Det er termin på oul man forholder seg til, for da er babyen så stor at de til en viss grad kan stole på målingene. Ikke for å finne ut hvor mange uker babyen er, men for å finne ut når det er sannsynlig at den er ferdig. Både for at babyen ikke skal forløses for tidlig eller sent.
 
Jeg ble flyttet 8 dager på oul. De andre gangene har jeg blitt flyttet 5-9 dager..fødte likevel 2-3 uker før..
 
Når jeg var på ul i uke 9 så ble jeg flyttet frem 7 dager, det viste seg å stemme ganske bra her :) alle de andre ultralydene har sagt det samme :p
 
Jeg fikk beskjed på OUL (KK) om at tidlig ultralyd termin ble regnet som mer nøyaktig enn det de fant vha målinger på OUL. Det devierte 3 dager mellom de to, og tidlig ul termin ble stående.

Jordmor sa at så lenge UL er tatt av noen de "kjenner til" og vet at de "vet hva de gjør" så er tidlige målinger (uke 11 hos meg) mest presise.

Edit: menstermin 21.05, tidlig ul termin 16.05 oul termin 13.05. Så det skiller jo ganske mye....
 
Back
Topp