Ultralyd 4+6

Kineknute

Betatt av forumet
Aprilspirene 2023
Hei!
Jeg fikk i dag innkalling til tidlig ultralyd, etter eget ønske, fikk time 13/9 - etter mine beregninger er jeg da 8+3 på vei. Jeg ringte dit, de hadde ledig time i morgen.
I morgen, etter mine beregninger, vil jeg være 4+6 på vei. Jeg spurte rett ut om dette ikke var helt unødvendig, om de kom til å kunne se noe i det hele tatt. Det vet man aldri, var svaret jeg fikk.

Hva kan jeg forvente? Er det noen andre som har erfaring med SÅ tidlig ultralyd?

Hører at man egentlig ikke kan se noe før sånn uke 7, før det er det så lite at det blir vanskelig å se noe. Hjertet har jo ikke begynt å slå 4+6 engang, så tviler på at det er noe særlig å se da

Hører at man egentlig ikke kan se noe før sånn uke 7, før det er det så lite at det blir vanskelig å se noe. Hjertet har jo ikke begynt å slå 4+6 engang, så tviler på at det er noe særlig å se da
Jeg hadde en SA i April, og er jo over middels bekymret - rett og slett redd. Et svært etterlengtet barn, etter nesten to år med prøving.. Men jeg er faktisk litt redd for at en TUL, hvor man ikke vil se noe, vil gjøre vondt verre..?

Var på TUL i overgangen mellom uke 5/6 forrige gang, det var helt greit å se fostersekk - og at det ikke var et foster der, så man ser nok noe før uke 7, men synes kanskje at uke 4 er veldig tidlig...

Jeg hadde en SA i April, og er jo over middels bekymret - rett og slett redd. Et svært etterlengtet barn, etter nesten to år med prøving.. Men jeg er faktisk litt redd for at en TUL, hvor man ikke vil se noe, vil gjøre vondt verre..?

Var på TUL i overgangen mellom uke 5/6 forrige gang, det var helt greit å se fostersekk - og at det ikke var et foster der, så man ser nok noe før uke 7, men synes kanskje at uke 4 er veldig tidlig...
Er liksom det at hvis man ikke kan se noe kan gjøre at man blir bekymret når ting egentlig er greit.. Men man vil jo ikke vente for lenge heller. Uke 8 er jo en fin tid hvis du klarer å vente til da.
Er sikkert forskjellig, men noen ser ikke noe så tidlig, der jeg skal får man ikke komme før uke 7 engang pga. det. Så ja, uke 4 blir altfor tidlig til at det egentlig er vits syns jeg, selv om man er redd og har veldig lyst til å vite at det går bra, men er nok best å vente

Alt for tidlig, det vil ikke gi deg noen betryggende svar uansett..

Hei!
Jeg fikk i dag innkalling til tidlig ultralyd, etter eget ønske, fikk time 13/9 - etter mine beregninger er jeg da 8+3 på vei. Jeg ringte dit, de hadde ledig time i morgen.
I morgen, etter mine beregninger, vil jeg være 4+6 på vei. Jeg spurte rett ut om dette ikke var helt unødvendig, om de kom til å kunne se noe i det hele tatt. Det vet man aldri, var svaret jeg fikk.

Hva kan jeg forvente? Er det noen andre som har erfaring med SÅ tidlig ultralyd?
Jeg tenker at det er alt for tidlig, og at de gjerne vil fylle listen sin i morgen. Jeg er nok redd for at bekymringene ikke blir mindre av ta ultralyd så tidlig. Hva om de ikke ser noe?

Var til UL i uke 5 og da så de bare en fostersekk og plommesekk, men selve embryo så de ikke noe til. Ikke sikkert de ser det engang før etter uke 5 da. Ville ha ventet til uke 6-7 med mindre det er andre problemer som smerter og man må vite at det ikke er svangerskap utenfor livmora feks.

Jeg hadde ultralyd hos fastlegen på mandag, da var jeg 5+1. Det eneste legen kunne se, var at livmora var blitt litt større og at endringer var på vei. Var bekymret for graviditet utenfor livmor, fant ingenting som kunne indikere dette.

Hei!

Jeg fikk UL i uke 4+ noe forrige gang fordi at jeg var hos gynokologen min pga celleprøver- og så tok hun innvendig UL. Kunne ikke se noe bortsett fra at livmorslimhinnen var fortykket som passet med graviditet sa hun da. I uke 7-8 hadde jeg ny UL og da fikk vi se baby og høre hjerteslagene!

Hei!

Du kan forvente å se fortykket slimhinne og ikke noe særlig mer. Vent til tidligst 7+0 om du faktisk vil se hjerteaktivitet og foster

Hm.. Takk for alle tilbakemeldinger, dere er så gode, alle mann (kvinner!). Det var jo dette jeg regnet med. Fullstendig klar over at man ser minimalt. Forrige gang fikk jeg TUL fordi jeg hadde småblødninger fra IKM-dag, bare spotting. Tom fostersekk og spontanabort en uke etterpå.

Jeg forstår virkelig IKKE hvorfor de tilbyr meg en TUL så tidlig. På hvilken måte skal en fortykket slimhinne berolige meg? Jeg har positive tester som blir sterkere og sterkere (er 4+5 i dag), jeg har så ømme pupper at jeg må holde de fast i trappa. Jeg merker jo at noe skjer med kroppen. Men det gjorde jeg jo også forrige gang når det viste seg at det ikke var et foster der… Det er jo dét jeg er redd for.

Oppdatering! :nailbiting: :nailbiting:
Har nå vært på TUL, regnet ut sammen med at gynekolog at min beregning på 4+5 mest sannsynlig stemmer godt (uregelmessig syklus - 20 dager mellom IKM og eggløsning, så må beregne ut ifra eggløsningsdag). Gynekologen advarte meg om at jeg ikke kom til å se noe som helst, maks en liten svart prikk - plommesekken (eller fostersekk? husker ikke)... Vi så denne svarte prikken, og inni der var det noe!! Et lite fosteranlegg ble observert! :smiley-bounce016

Oppdatering! :nailbiting: :nailbiting:
Har nå vært på TUL, regnet ut sammen med at gynekolog at min beregning på 4+5 mest sannsynlig stemmer godt (uregelmessig syklus - 20 dager mellom IKM og eggløsning, så må beregne ut ifra eggløsningsdag). Gynekologen advarte meg om at jeg ikke kom til å se noe som helst, maks en liten svart prikk - plommesekken (eller fostersekk? husker ikke)... Vi så denne svarte prikken, og inni der var det noe!! Et lite fosteranlegg ble observert! :smiley-bounce016
Åå så godt å høre!!

Back
Topp