Ulovlig depositum

Oi det er litt det!
Håper at det går rett vei..

For oss handler det om 2500 kr jeg har holdt tilbake. Eller leietaker mener jeg skylder de over 5000 kr i renter og purregebyr fra dette selskapet. hvor jeg alltid har sendt skriftlig klage før forfallsdato og ringt selskapet. Så grunnlag for både renter og purregrbyr er det ikke.
10 000 i depositum, pluss en del i renter og klagegebyret. Det er ganske mye i forhold til økt huslån, så jeg håper jeg får tilbake dette innen rimelig tid.

Håper det løser seg for dere!

Høres jo ut som du har ditt på det tørre da, merkelig at de har leid ut et rom videre... Godkjente dere det?

Viktig med gode komtrakter med bildevedlegg, vi også har det nå etter å ha renovert hele leiligheten etter lekasje og div ødeleggelser. Måtte nok pusses opp uansett men utrolig surt å gjøre når jeg vet de har ødelagt leiligheten.... Og i tilegg krever oss for penger for deres ting... Heldigvis gikk det bra for oss, de flytta ut, droppa kravene mot oss og selv om vi måtte betale alt av reparasjoner så har vi nå en nyoppusset leilighet som vi leier ut for 1000kr mer og vi har ikke minst lært en del :p dyr lærdom da...

Godkjente det. Men var ekstremt tydelig på at jeg hadde kontrakt med henne ene, det var henne jeg forholdt meg til og hun måtte stå for evt skader/feil og mangler som deres leietaker stod for. Så anbefalte at de hadde kontrakt seg i mellom.

Men dette var tydeligvis vanskelig å forholde seg til for den som leide fra de. Så denne personen tror jeg ble veldig irritert på meg tilslutt, da det ble mye problemer og jeg var tydelig på at alt skulle gå gjennom hun jeg hadde kontrakt med.
Var også i et borettslag, så var mange klager både på bråk, og søppel som lå i gangen utforbi leiligheten fra styret.
Jeg klarer bare ikke å se hva sak de har - utenom at depositum har ligget på feil konto type da. Men det ønsket jo leietaker selv.. rare greier!

10 000 i depositum, pluss en del i renter og klagegebyret. Det er ganske mye i forhold til økt huslån, så jeg håper jeg får tilbake dette innen rimelig tid.

Håper det løser seg for dere!

Det er relativt mye ja! Krysser fingrene for at det ordner seg for dere :)

Godkjente det. Men var ekstremt tydelig på at jeg hadde kontrakt med henne ene, det var henne jeg forholdt meg til og hun måtte stå for evt skader/feil og mangler som deres leietaker stod for. Så anbefalte at de hadde kontrakt seg i mellom.

Men dette var tydeligvis vanskelig å forholde seg til for den som leide fra de. Så denne personen tror jeg ble veldig irritert på meg tilslutt, da det ble mye problemer og jeg var tydelig på at alt skulle gå gjennom hun jeg hadde kontrakt med.
Var også i et borettslag, så var mange klager både på bråk, og søppel som lå i gangen utforbi leiligheten fra styret.
Jeg klarer bare ikke å se hva sak de har - utenom at depositum har ligget på feil konto type da. Men det ønsket jo leietaker selv.. rare greier!
Hvis du kan dokumentere at de hadde mulighet til å få opprettet konto har de vel ikke så mye å klage over?

Hvis du kan dokumentere at de hadde mulighet til å få opprettet konto har de vel ikke så mye å klage over?

Her jeg var dum, denne kommunikasjonen gikk muntlig når vi møttes. Eneste jeg mangler dokumentasjon på.. håpløst av meg, så er spent på den.
Men blir en erfaring rikere når jeg skal møte i forliksrådet da.. :-P

Her jeg var dum, denne kommunikasjonen gikk muntlig når vi møttes. Eneste jeg mangler dokumentasjon på.. håpløst av meg, så er spent på den.
Men blir en erfaring rikere når jeg skal møte i forliksrådet da.. :p
Usj, kjedelig... Irriterende med såpass dyre erfaringer. Lykke til. :)

Da jeg flyttet inn i den forrige leiligheten endte jeg av forskjellige årsaker opp med å overføre depositumet til huseieren private konto. Nå, når vi har flyttet ut kommer han med en rekke mer eller mindre usaklige krav til økonomisk erstatning, før jeg får tilbake depositumet.
Ingen av oss kan dokumentere tilstanden på tingene han krever erstatning for før jeg flyttet inn.

https://www.regjeringen.no/globalas...dninger_og_brosjyrer/nr_05_web.pdf?id=2255552

" Et depositum skal aldri betales kontant til utleier eller settes inn på hans private konto. Det er ulovlig, og kan være straffbart for utleier. "

Kan jeg tolke dette som at huseier ikke har noe krav i disse pengene?
Huseier har ikke krav på noen av pengene som står på deres konto og du kan kreve å få de tilbakebetalt med renter. Dersom du har sendt en skriftlig varsel og ikke fått noe penger tilbakebetalt bør du klage saken til forliksrådet. Det er viktig at du i klagen til utleier spesifiserer skriftlig at pengene som er overført ikke er å anse som depositum og at utleier ikke kan holde disse tilbake eller stille krav mot disse pengene. Dersom utleier mener de har noen krav mot dere må dette komme opp som et eget krav uavhengig av pengene som de har på sin konto. Dere vil da motstridende kravet via huseiertvistutvalget dersom dere finner kravet urimelig. Dette er to forskjellige saker som ikke har noe med hverandre å gjøre siden pengene ikke er depositum. Dere skal klage via forliksrådet og huseier via HTU. Husk at alt skal foregå skriftlig og sett rimelige frister på 14 dager for eks

Back
Topp