Ulltøy

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Lanolin i ull renser slik at det ikke trengs å vaskes så ofte. Gjelder der bare ubehandlet ull?

Aner ikke.. Vasker det etter en dag i barnehagen uansett jeg :P
Ja er det flekker er det en ting. Tenker bare svette av å ha blitt varm på ryggen liksom. Snakk om baby som ikke er i bhg. Har lest at det ikke gjør noe om bleia lekker tiss heller.

Ja er det flekker er det en ting. Tenker bare svette av å ha blitt varm på ryggen liksom. Snakk om baby som ikke er i bhg. Har lest at det ikke gjør noe om bleia lekker tiss heller.

Det blir litt det samme som om du bruker ullbukser utenfor tøybleier, har ullen blitt lanolisert så både holder den tett og det lukter ikke tiss.
Tror vi faktisk brukte ullbuksa etter lanoliseringen i nærmere tre uker. Da begynte det å lukte tiss, vasket og lanoliserte da på nytt.
Lanolisert ull er gull! :D
Så jeg tenker at det går fint, men hver litt obs på at klærne har mindre og mindre lanolin for hver gang man vasker plagget :)

Hvor ofte kan man vaske ull med lanolin da? Vasker ullplaggene våre Ca et par ganger i uka...

Lanolin i ull renser slik at det ikke trengs å vaskes så ofte. Gjelder der bare ubehandlet ull?

Kun ubehandlet ull.
Hvis du lanoliserer, så trenger du kun vaske når det er flekker, når det er skittent og når det lukter.
Resten vil det rense selv.
Man må lanolisere en gang i måneden for å holde ved like.

Kun ubehandlet ull.
Hvis du lanoliserer, så trenger du kun vaske når det er flekker, når det er skittent og når det lukter.
Resten vil det rense selv.
Man må lanolisere en gang i måneden for å holde ved like.
Nøstebarn skriver at plaggene deres ikke trengs å vaskes ofte fordi de er ubehandlet. Står ingenting om å lanolinisere de. Du mener kanskje ull som er behandlet?

Nøstebarn skriver at plaggene deres ikke trengs å vaskes ofte fordi de er ubehandlet. Står ingenting om å lanolinisere de. Du mener kanskje ull som er behandlet?

Nei, ullen til Nøstebarn er lanolisert :)
Det er det som gjør ullen "selvrensende", det er sauefett som "preller av" svette og vætske :)
Nøstebarn leverer all ull med lanolin.
Jeg mener iallefall å ha lest det på tøybleie-fora jeg henger på...
Kan være ubehandlet ull generelt ikke trengs å vaskes like ofte, det vet jeg ikke, vet kun hva jeg lærer gjennom tøybleier :p

Syns det er litt ekkelt å ikke vaske ulltøyet etter hvert bruk, fordi svette (evt tiss fra bleie) tørker inn i tøyet.

Syns det er litt ekkelt å ikke vaske ulltøyet etter hvert bruk, fordi svette (evt tiss fra bleie) tørker inn i tøyet.
Hvis det er tiss har jeg vasket, selv om det liksom ikke trengs. Har ikke skjønt det der med at ytterlag i lanolisert ull ikke trengs å vaskes ofte o.O Men barn svetter jo ikke på samme måte som voksne. Synes ikke det er ekkelt. Kan jo selv bruke stilongs og bukse flere dager på rad, men genser bytter jeg kun pga svette under armene - voksne lukter jo anderledes der. Lanolin dreper bakterier. Mer "ekkelt" med giftstoffer synes jeg da.

Back
Topp