Ullklær med spy på...

©Miss Fat

Gift med forumet
Blir de rene på ullvask 30 grader?

Henta eldste hjem fra bhg idag, han hadde spydd 2 ganger. Hadde ull på seg, men blir klærne rene på 30 grader da? Skylle de først for å få vekk flekkene eller?

Jeg er hysterisk på spy lukt, så får litt angst hvis det lukter etter vask.

Vask de heller for hånd. Da får du jobba litt mer på flekkene, og du får gått litt hardere til verks :)

Når min har hatt spysyka, har jeg bare brukt bomull på han..
Og det av ulltøy som har fått diaré/spy på seg (for det er jo gjerne det han går med når det begynner) har jeg faktisk kastet [:-]

kaste det gjør jeg hvertfall ikke. For var helt nytt tøy. Det kom plutselig, for han var helt fin når han ble levert i ull tøy, lite kunne jeg gjøre da. Han bader nå, så tar på bomull etterpå ja.

ÆÆææ!! Man kaster da vel ikke ulltøy? Det er som å banne i kjærka[8D]

ORIGINAL: Fragle1

ÆÆææ!! Man kaster da vel ikke ulltøy? Det er som å banne i kjærka[8D]

Nei, jeg kaster ikke fullt bruktbare klær uansett hva de er laget av.

Men satt de på ullvask i maskina nå, skylte av med varmt vann først. Håper det blir reint nå da.

Er det ikke såpa som dreper bakteriene da??? Ikke vannet. Har lært at bakterier er fettløslige derfor forsvinner de med såpe og vann. Flekkene forsvinner nok i vask.

Hadde håndvasket med Milo først og så hatt det i maskinen. Det gjør jeg med bæsj i alle fall.

ullklær med bæsj eller oppkast på vasker jeg på 60 faktisk, med ullvaskemiddel. en gang på 60 får heller gå, når det er snakk om sånt

ull renser seg selv delvis, det er en av grunnene til at det er hygenisk å vaske på 30 grader selv om det er kommet nasty flekker på. skyll i varmt vann, vask på ullvak og la den lufttørke

ORIGINAL: Mammasinegull

ullklær med bæsj eller oppkast på vasker jeg på 60 faktisk, med ullvaskemiddel. en gang på 60 får heller gå, når det er snakk om sånt

Det har jeg gjort å, har gått bra det.

Jeg skylder det godt før jeg vasket det i maskinen. (Også synder jeg, og har litt skyllemiddel i når jeg vasker spytøy - eneste måten jeg syns man blir kvitt lukta på)

Mine erfaringer tilsier at 30 grader ullvask ikke gjør det ordentlig rent. Ull med spor av spy blir vasket på 40 grader halvfin vask (ikke kraftigst sentrifugering) her i huset.

jeg vasker også på 40 grader hvis det er skikkelig stygge flekker[:-] Det står jo 40 grader på mange av ullklærne også. Og så skyller jeg og gnur litt før jeg hiver det til vask

Back
Topp