Ull?

Lilletrille

Gift med forumet
Hvor kjøper dere ull deres? Hva er bra? Har ikke brukt så mye til snuppa før, har ikke vært nødvendig oppi voksiposen liksom[;)]
Men nå er hun jo masse ute og trenger gode klær. Skal jo sikkert bruke ull nesten hele vinter så trenger en del også.
Hvor mange ullsett har dere, hva har dere( typ body, stilongs, lue, sokker, dress etc) hvordan bruker dere det ( typ alene, uten på , inni, vanlig klær over, osv)
og hvilke merker foretrekker dere? Hva er billigst og best?
Vi har ikke sensitiv hud her i huset, men må holde varmen og ikke være altfor tykt...

[:D][:D][:D] Mange spørsmål om ull, er ikke så god på¨dette

Å kom på en ting til, hvordan vasker dere det? [:)]

Har ikke så mye ull enda, men brukte mye ullbodyer og ullstrømpebukser i fjor vinter. Var veldig fornøyd med ull fra Name it og Cubus faktisk og hadde en tykk ulldress fra Joha som var fantastisk deilig [:)] Ellers er vel Nøstebarn kjent for å være bra, men er litt dyrere. Tror man får ulltøy hos de fleste merkene.

I tillegg har jeg en del strikkeglade beste/oldemødre som gjerne strikker og det er jo supert [:D]

Jeg vasker ull på ullprogram med Milo [:)]

Ull fra alle mulige butikker [:D] men det går mye i Tom og trine og Janus.
Vasker også på ullprogram med milo.

jeg har ull-bodyer og strømpebukser fra name it, hm, cubus og sparkjøp.
veldig fornøyd med alt jeg! synes de på cubus og hm er litt kjedelige i fargene..

alle stedene er det helt greie priser.

Har handlet inn masse nå de siste dagene. Kjøpt Janus settene som coop medlemmer fikk på tilbud (genser og bukse) og to pierre robert gensere (NYYYYYYYYYYDELIGE), bodyer og bukser fra cubus (tre for to tilbud nå) og body fra tom og trine (også påtilbud i utgående jentefarger).

I vinter hadde vi masse forskjellig ull: Janus, Joha, Norheim, Reflex osv, i år har vi foreløpig kun kjøpt Janus. Lett å få tak i egentlig (kjøpte masse på Obs) og myk og deilig. Vasker det på ullprogram med Nøstebarnsåpe. Og Janusulla vokser og vokser og vokser med barnet[:)] (gjør forsåvidt Reflex-ulla også).

Cubus, HM og name it :=)

Det aller tjukkeste strikker jeg selv, men har noen bodyer som er strikket med deilig myk og lett ull. Ellers har jeg kjøpt på cubus, syns deres ullundertøy er veldig fin, tyn og lett å ha under andre klær.

joha,joha og joha. ;) og litt nøstebarn

ORIGINAL: *blomsterpia*

I vinter hadde vi masse forskjellig ull: Janus, Joha, Norheim, Reflex osv, i år har vi foreløpig kun kjøpt Janus. Lett å få tak i egentlig (kjøpte masse på Obs) og myk og deilig. Vasker det på ullprogram med Nøstebarnsåpe. Og Janusulla vokser og vokser og vokser med barnet[:)] (gjør forsåvidt Reflex-ulla også).

HMMM...Hvordan får du ulla til å vokse med barnet da? Det hadde jo vært genialt å slippe og kjøpe nytt for hvert år![:D][:D][:D] Er det nøstebarnsåpa som gjør det?[8D]

Mora mi har strikket matchende bukse, genser og lue, har bestilt en ulldress fra 3hjerter, og har noen sett janus-sett fra coop... Pluss ullstrømpebukser fra pierre robert, Ulvang-sokker, en ullbody fra UglyChildrensClothing...[:D] Blir nok mer ull i.l.a høsten...[;)]

Cubusullen syns jeg er stiv og små i størrelsene. De dressene fra sparkjøp er helt greie, men er veldig tynne, eller virker tynnslitte, og blir litt dradd eller hva jeg skal kalle det. Joha sin ulldress er mye bedre! Ellers bruker jeg Janus. Men jeg syns den leketøydressen de hadde på tilbus på OBS virker bra. Har ikke brukt den på Odin enda, men den føles myk og god ved førsteintrykk! Ellers er jeg veldig nysgjerrig på hva annet ull som er bra... Fortsetter å følge med her jeg [;)] Men ang. nøstebarnull. Det virker kjempedeilig og bra, men det som er kjipt er jo at det er ikke skal vaskes... Hva syns folk om det da? Jeg føler selv at det kanskje er litt ekkelt, hvertfall det som skal rett på kroppen... Men hvis det er selvrensende så er det vel greit da...?

ORIGINAL: Sunshine1983

Cubusullen syns jeg er stiv og små i størrelsene. De dressene fra sparkjøp er helt greie, men er veldig tynne, eller virker tynnslitte, og blir litt dradd eller hva jeg skal kalle det. Joha sin ulldress er mye bedre! Ellers bruker jeg Janus. Men jeg syns den leketøydressen de hadde på tilbus på OBS virker bra. Har ikke brukt den på Odin enda, men den føles myk og god ved førsteintrykk! Ellers er jeg veldig nysgjerrig på hva annet ull som er bra... Fortsetter å følge med her jeg [;)] Men ang. nøstebarnull. Det virker kjempedeilig og bra, men det som er kjipt er jo at det er ikke skal vaskes... Hva syns folk om det da? Jeg føler selv at det kanskje er litt ekkelt, hvertfall det som skal rett på kroppen... Men hvis det er selvrensende så er det vel greit da...?

jeg har vaska nøstebarnullen masse! hodler seg like fin! men greit å bruke nøstebarnsåpen,og kjøp ullkur hos nøstebarn,den gjenvinner ullens egenskaper etter noen vask,dersom den forsvinner litt. er de ikke skitne etter noen dagers bruk henger ejg det bare ut til luftings,går så fint atte! :)

bruker tom og trine ull fra sparkjøp. veldig fornøyd med det. vasker i maskin på ullprogram med milo. De blir slitte etterhvert, men pga prisen synes jeg det er helt ok. holder fint til 1,5 unge [;)] (det jeg hadde til de eldste (som er like gamle) kan jeg bruke en stund til på minsten, ikke utslitt, men velbrukt.)
Til de litt eldre barna foretrekker jeg pierre robert eller mer blandingsprodukter (superundertøy) fra sportsbutikker.

Liker best ull/silke-bodyene fra nøstebarn og devold/stilongs, det som har superundertøy på innsiden [:)]

ORIGINAL: Sunshine1983

ORIGINAL: *blomsterpia*

HMMM...Hvordan får du ulla til å vokse med barnet da? Det hadde jo vært genialt å slippe og kjøpe nytt for hvert år![:D][:D][:D] Er det nøstebarnsåpa som gjør det?[8D]

Ingen aning hva som gjør at den vokser[:D] (kanskje de sniker seg i mitt skap å spiser av mine klær, for de krymper[;)])
Snuppa har en body fra Janus i str 70 som vi kjøpte for snart ett år siden, nå er hun 80 cm og den passer enda. Samme med body fra Reflex, den fikk hun til jul og er str 80 (litt små på str) og den sitter som ett skudd enda. Veldig fornøyd med det, så regner med all ulla som er kjøpt nå også passer til neste høst siden de små ikke vokser like mye nå som i fjor.

Kjøper nesten kun med bomull på insiden, så da er utbudet begrenset, men har funnet ut at vi liker Joha best. Cubus sitt er for tykt og har rar fasong.

Her kan vi kun bruke Joha helt innerst på Elias, alt annet får han utslett av! ''/
Det er fibrene i ullen som irriterer huden hans, derfor var Joha genialt for oss[:)] Det er ikke billig, men det er ikke så veldig dyrt heller, koster vel 150 for en body ca og 220-300 for en heldrakt! Helt greie priser og ikke noe særlig dyrt sammenlignet med de andre kjente merkene.
Utenom det så bruker vi Janus merinoull (ull som ikke klør). I fjor vinter kunne vi ikke ha dette inderst, så vi får se i år om det er det samme forsatt eller om det har kommet seg.

Til han i år har jeg kjøpt en heldrakt i janus "prinse" ull.
Så kan man ha et lag under denne i bomull eller ull, alt ettersom hva som passer dere og været best.
En lue i ull fra "prinse" ull. Med fleece der hvor luen er inntil hodet, genialt!
Så har vi bodyer og strømpebukser i merinoull som passer enda, må sikkert kjøpe litt nytt i større str.
Og noen heldrakter til begge to i slik Krinkel ull fra Janus. De er kanongode! Lette men samtidig tykke og klør ikke!
Har en god del fleece også, til dager der det er kaldt men ikke så kaldt at man trenger ulll.
Fleece varmer veldig godt det også, så det har vi brukt MASSE![:)]

Men jeg tenker som deg at i år er de mer ute å leker og ned i snøen og slikt, så ull er nok bedre i år.

Så det jeg i hovedsak kjøper er:
- bodyer
- strømpebukser
- heldrakter
- noe todelt
- votter
- luer

Jeg vasker det i vaskemaskinen på ullprogram og med Milo, den nyeste blå![;)]
Det står inni alle slike ting du kjøper hvordan de kan vaskes![:)]

Og jeg er forresten enig med Blomsterpia at Janus ullen "vokser" med barnet! Den gjør det, utrolig nok![:)]

Du kan jo se litt her;
www.janus.no

Jeg har brukt enormt mye Krokofantull, men de har tydeligvis gått konkurs eller noe! [:o][&o][:(] Ellers liker jeg Nøstebarn utrolig godt, jeg har vaska klærne derfra, og det går helt greit, men jeg vasker ulla temmelig sjelden så lenge den ikke blir møkkete da, bruker gjerne bodyene 5-7 dager eller noe sånt, og lufter de om kvelden. Klærne fra Nøstebarn er dyre, men verdt det! Ellers har jeg brukt mye Norheim og Janus (både krinkelull og vanlig). Krinkelullen er super til hverdagsklær synes jeg! Digger dessuten Ask/Embla-settet og ullsokkene til Ulvang.

Kjedebutikkullen holder jeg meg langt unna, dvs. jeg synes faktisk ikke at Cubus sine bodyer er så verst. Sparkjøp sine ullbodyer har jeg noen av bare fordi de er billige, men ærlig talt synes jeg Tom og Trine-ulla er no skikkelig dritt, isolerer utrolig dårlig i forhold til det som har litt høyere kvalitet. Ellers har jeg handla litt hos Englebarn og Bæreglede. Helly Hansen og Joha funker greit, Pierre Robert har jeg kjøpt noe av til i vinter, men jeg har mine tvil etter å ha kjent på det, synes det virker litt "stivt". Bruker mye tynne ullsokker i stedet for bomullssokker, her har jeg brukt Safa i tillegg til Janus. Safa har mye greie strømpebukser også, som ikke nødvendigvis er så sabla kjedelige... Har også vært fornøyd med Teddy fra Stillongs.

Nye merker jeg skal teste ut i år er Troll, Devold (den T-bodyen ser sååå fin ut) og Snurre-settet til Stormberg.

Live har gått i ull fra innerst til ytterst fra januar til mars, før det blir skikkelig kaldt (november/desember) går hun i ullundertøy med vanlige klær utapå. Vasker stort sett klærne på ullprogram, har gjerne lagt litt penger i å ha litt å velge mellom så jeg har slippi å vaske så ofte. Bruker enten Milo eller Nøstebarnsåpa. Er det mye flekker på klærne har jeg vaska for hånd med flekkfjerneren til Nøstebarn.

Back
Topp