Ull/bomull til oktoberbabyene?

kokosbolle1984

Forelsket i forumet
Pumpkin Bumps 2025
Jeg har termin 31. oktober, så blir jo egentlig november det er snakk om klær her for min baby, men jeg har egentlig bare kjøpt inn ull ser jeg. Og det er ganske dyrt, så har handla en del på tilbud osv.

Har ikke all verden;
dvs. 2-3 bodyer+longs hver i 50, 56 og 62
en ulldress og lue i 60
4 par ullsokker
to ulljakker (hjemmestrikk)
1 ullbukse
1 ullpysj
3 ullstrømpebukser.

I bomull har jeg vel bare 2 sett med body+longs, 2 sparkebukser, 3 pysjer.

Men så tenker jeg på om jeg kanskje burde ha litt mer bomull? Eller er det greit med ull selv om hun skulle komme litt tidligere enn termin? De tre andre mine har brukt masse ull fra oktober til mars, uten reaksjoner så satser på at det ikke blir noen allergi på denne frøkna heller.

Svigersøsteren min i Bergen brukte bare ull det første året og hennes var født i februar. Men hun fikk masse fra andre par. Tror ikke du trenger annet. Jeg også brukte mest ull i starten. Det tørker så raskt og varmer godt.

Sniker fra november :)
Hadde novemberbaby sist (også) og brukte definitivt bomull også. Hvis man får gulpebaby eller har uhell med passformen til bleia osv., så er det kjekt med endel tøy som tåler 60 grader :) synes jeg! Så jeg har begge deler... mest bomull, ull til de dagene vi eventuelt skal ut.

Jeg er frysepinne så vi fyrer om vinteren, har lett 25 grader inne :) da er bomull kjekt. Men ull er gull til man skal til helsestasjonen, handle, på besøk og må ut i kulda en tur. Det skal være temperaturregulerende, men man må se an sin baby, da.

Jeg synes ull er oppskrytt jeg da. Vanskelig å vaske bort gulp og bæsj og plutselig får du et barn som ikke tåler ull. Her har vi bare kjøpt inn bomull og bambus foreløpig. Håper egentlig jeg kan finne ullklær brukt eller få av andre for synes ikke prisen er verdt det. Jeg kjøper i hvert fall ikke ull før barnet er ute og jeg vet kjønn og størrelse.

Sniker, jeg har nærmest ikke brukt ull, kun unntaksvis. Går så og si bare i bomull og mange lag. Bomull er lett å vaske og det er mer verdt enn ull. :pompus:

Vasking er ikke noe tema, jeg har svart belte i å fjerne flekker fra ulltøy, haha. Så den er grei. Tror egentlig vi har så vi greier oss nå, så får vi heller kjøpe inn ekstra ved behov.

Hehe. Hva er dine tips?
Sitronsåpe. Vann på og gni med såpa til flekkene er borte (funker på bæsj, tiss, blod). Jeg vasker alle flekker for hånd før det går i maskin på ullprogram. Jeg bruker konsekvent ikke tran (mest fordi jeg ikke håndtere lukten selv), men vær obs på at de flekkene kan man nesten bare glemme å bli kvitt. Mulig de blir borte fra bomull som kan vaskes varmere enn ull.

Sitronsåpe. Vann på og gni med såpa til flekkene er borte (funker på bæsj, tiss, blod). Jeg vasker alle flekker for hånd før det går i maskin på ullprogram. Jeg bruker konsekvent ikke tran (mest fordi jeg ikke håndtere lukten selv), men vær obs på at de flekkene kan man nesten bare glemme å bli kvitt. Mulig de blir borte fra bomull som kan vaskes varmere enn ull.
Husker jeg hadde sitronsåpe, men synes allikevel at flekkene ikke forsvant. Tror vi bare endte opp med å kutte ut ullbodyer til slutt. Brukte bukser mye lenger siden jeg brukte tøybleier da. Der var liksom ikke problemet like stort. Tran gir vi ikke uansett, vi gir D-vitamindråper. Blærk!

Husker jeg hadde sitronsåpe, men synes allikevel at flekkene ikke forsvant. Tror vi bare endte opp med å kutte ut ullbodyer til slutt. Brukte bukser mye lenger siden jeg brukte tøybleier da. Der var liksom ikke problemet like stort. Tran gir vi ikke uansett, vi gir D-vitamindråper. Blærk!
Flekker må tas med en gang, ikke la de tørke. Kan jo hende at noen uhell ikke er like enkle å få bort, men jeg mener å huske at det fjernet bortimot alt. Har hatt sitronsåpe i hus helt siden eldstemann ble født, bruker bare det til flekkfjerning.

Flekker må tas med en gang, ikke la de tørke. Kan jo hende at noen uhell ikke er like enkle å få bort, men jeg mener å huske at det fjernet bortimot alt. Har hatt sitronsåpe i hus helt siden eldstemann ble født, bruker bare det til flekkfjerning.
Har man tid til det da? Kan jo ikke akkurat legge fra meg babyen fordi jeg må flekkvaske klær med en gang etter gulp og skift. Høres ut som bomull og bambus er det beste. Spray på litt vanish og hiv i vasken senere.

Har man tid til det da? Kan jo ikke akkurat legge fra meg babyen fordi jeg må flekkvaske klær med en gang etter gulp og skift. Høres ut som bomull og bambus er det beste. Spray på litt vanish og hiv i vasken senere.
Hehe, jeg har vasken rett ved siden av stelleplassen så kan få gjort det samtidig, tar ikke lang tid. Men har kjøpt mest farget ulltøy denne gangen, lite kremhvitt, så da slipper jeg kanskje billigere unna.

Har er barn født 31/10, brukte mye ull, men også noe bomull. Kommer an på om vi bare var hjemme eller skulle ut på farten. Ull er mer styrete å vaske siden det ikke kan hives i trommel, og flekker må gnis bort med sitronsåpe før det går i vaskemaskin og så må det henges opp. Bomull og annet ryker rett i trommel etter vask. Så, ja takk, begge deler herfra :happy: og så kommer det litt an på temperaturen der du bor, er det kaldt ville jeg brukt mer ull.

Har er barn født 31/10, brukte mye ull, men også noe bomull. Kommer an på om vi bare var hjemme eller skulle ut på farten. Ull er mer styrete å vaske siden det ikke kan hives i trommel, og flekker må gnis bort med sitronsåpe før det går i vaskemaskin og så må det henges opp. Bomull og annet ryker rett i trommel etter vask. Så, ja takk, begge deler herfra :happy: og så kommer det litt an på temperaturen der du bor, er det kaldt ville jeg brukt mer ull.
Kan det ikke hives på ullprogram i tørketrommel? Kjøpte slik AI trommel med ullprogram (det skal da kjenne når ull er tørt, forstod jeg det som!?). Ikke testet med ull. Er det bare tull at det tørkes uten å krympe?

Kan det ikke hives på ullprogram i tørketrommel? Kjøpte slik AI trommel med ullprogram (det skal da kjenne når ull er tørt, forstod jeg det som!?). Ikke testet med ull. Er det bare tull at det tørkes uten å krympe?
Åh, det kan hende teknologien har kommet lenger enn jeg er klar over, i alle fall lenger enn vår trommel :laughing002 Du kan jo teste om du har et eldre ullplagg du ikke er redd for at skal bli ødelagt?

Hehe, jeg har vasken rett ved siden av stelleplassen så kan få gjort det samtidig, tar ikke lang tid. Men har kjøpt mest farget ulltøy denne gangen, lite kremhvitt, så da slipper jeg kanskje billigere unna.
ikke så dumt. Vi vet jo ikke kjønn så her er alt foreløpig hvitt, beige osv.

Vi har ullprogram på vår, men bruker den mest for å hindre at det drypper. Den tørker ikke helt tørt, men nok til å henge opp etterpå.

Åh, det kan hende teknologien har kommet lenger enn jeg er klar over, i alle fall lenger enn vår trommel :laughing002 Du kan jo teste om du har et eldre ullplagg du ikke er redd for at skal bli ødelagt?
Da har jeg testet ull i tørketrommel to ganger. Det fungerer så fint :) bruker den medfølgende "dingsen" (plastikk brett med hull) for å legge i trommelen, og legger klærne fint oppå den. Trommelen går ikke rundt på ullprogrammet, men tørker klærne med varme.

Back
Topp