I følge statistikken.. Nå husker jeg ikke prosentandelene helt korrekt men.. Leste dette nøye på jobb da det kom info på intranettet for en tid tilbake.. Fordi jeg selv ble igangsatt i fjor..
En mye større del av fødslene som er igangsatt krever annen innblanding som epidural m.m. Samt at en del må ha riedrypp, og det oppleves mer smertefullt (er nok en sammenheng der og med mer bruk av epidural) Også økt risiko for bruk av tang/vakum.
En betydelig større del ender med hasteKS. (mener det var noe sånt som 25 % av igangstatte som ender med KS, og det er jo veldig høyt, mot (mener jeg) ca 4 % av normale fødsler) Ble litt sjokkert av tallene egentlig..
Personlig tror jeg nok det har mye med om du er moden, eventuellt på overtid.. Å settes igang før termin er nok ikke like gunstig.. men kan være jeg har gjort meg opp den meninga fordi jeg selv ble igangstatt før tida og det gikk ikke bra i det hele tatt... Jeg var helt moden, avflatet og hadde 3 cm åpning siste ukene, og ble satt igang pga stort barn.. Endte med over to døgn i smertehelvete, og et barn som måtte hales ut med både tang og vakum, for å ende opp med skulderdislokasjon, overarmsbrudd og to hjerneblødninger... Selv ble jeg operert etter 6 mnd pga store skader og kan ikke føde vaginalt igjen.
Men som sagt.. Det avhenger nok veldig av om det er riktig å sette i gang, ikke alltid en lett avgjørelse. Snakk med lege/jordmor, så får du nok mye klarere svar.. Her vil du nok få tusen forskjellige, alt etter hvilken erfaring hver enkelt har.