Ulemper med igangsetting?

Igangsetting av fødsel skal etter sigende gjøre mer vondt enn en vaginal fødsel.. Men ikke vet jeg, for jeg har bare blitt igangsatt og syntes det gjorde vondt, noe jeg tenker at alle fødsel egentlig gjør. Igansatte fødsler kan vel også være hurtigere og harde, men der var i hvertfall ikke min... Sikkert  noen andre her som har en annen erfaring.

nei:) gikk fint for min del!

En veninne av meg ble satt igang før helgen og hun hadde mase rier i 4 timer så tok dem vannet og hun lå der i enda 7 timer til før det ble haste KS så hos henne var det mye værre enn første gangen, men alle er jo forskjellig :)

Den eneste ulempen som eg opplevde, er at fødselen gjekk veldig fort. Hadde allerede 3 cm opning og var heilt moden før dei satte drypp! Eg slapp å ta modningspiller og lignende.. Så mot slutten så var eg veldig sliten siden riene kom så tett og så intenst! Men ellers så var det en veldig fin opplevelse:-) Tok 4,5 timer fra dryppet blei satt og til han var ute!

jeg ble satt i gang og hadde mase rier i 12 timer.... Da ble det besetemt at jeg skulle ta keisersnitt. Har ikke spesielt gode erfaringer med å bli satt i gang og er fremdeles litt usikker på den dag i dag hvorfor de gjorde det....
emoticon

Både jeg og venninna mi endte med ks etter igangsettelse (jeg før terminog henne etter).
Jeg har i ettertid skjønt at smertene jeg hadde kan kobles opp mot det at jeg ble igangsatt, det var en helt ekstrem smerte (skjønner at det å føde gjør vondt, men jeg tror det kan gjøre mye mer vondt når man blir satt igang).
Jeg blir veldig lettet hvis jeg slipper å bli igangsatt senere, for det vil jeg virkelig ikke! Skulle ønske noen hadde forberedt meg på ulempene før det ble aktuelt for meg, for jeg skjønte ikke at igangsettelsen kunne være grunnen til mye av det som skjedde under min fødsel før guttungen ble 2 år...

Første fødselen min startet normalt, mens andre måtte settes i gang.
Jeg håper at fødselen starter av seg selv denne gangen. Jeg fikk fryktelig mye maserier, og endte opp med dobbelt rier. For fødselen hadde startet såvidt det var av seg selv før de satte meg i gang. Så jeg hadde ekte rier + riene fra igangsettelsen :)   Det var slitsomt, men det gikk fort da :D

I følge statistikken.. Nå husker jeg ikke prosentandelene helt korrekt men.. Leste dette nøye på jobb da det kom info på intranettet for en tid tilbake.. Fordi jeg selv ble igangsatt i fjor..

En mye større del av fødslene som er igangsatt krever annen innblanding som epidural m.m. Samt at en del må ha riedrypp, og det oppleves mer smertefullt (er nok en sammenheng der og med mer bruk av epidural) Også økt risiko for bruk av tang/vakum.
En betydelig større del ender med hasteKS. (mener det var noe sånt som 25 % av igangstatte som ender med KS, og det er jo veldig høyt, mot (mener jeg) ca 4 % av normale fødsler) Ble litt sjokkert av tallene egentlig..

Personlig tror jeg nok det har mye med om du er moden, eventuellt på overtid.. Å settes igang før termin er nok ikke like gunstig.. men kan være jeg har gjort meg opp den meninga fordi jeg selv ble igangstatt før tida og det gikk ikke bra i det hele tatt... Jeg var helt moden, avflatet og hadde 3 cm åpning siste ukene, og ble satt igang pga stort barn.. Endte med over to døgn i smertehelvete, og et barn som måtte hales ut med både tang og vakum, for å ende opp med skulderdislokasjon, overarmsbrudd og to hjerneblødninger... Selv ble jeg operert etter 6 mnd pga store skader og kan ikke føde vaginalt igjen.

Men som sagt.. Det avhenger nok veldig av om det er riktig å sette i gang, ikke alltid en lett avgjørelse. Snakk med lege/jordmor, så får du nok mye klarere svar.. Her vil du nok få tusen forskjellige, alt etter hvilken erfaring hver enkelt har.

tja kan vel gå fort
ble satt igang med at de tok vannet , (umodent men liten åpning)
så tok det 1 time og 20min til han var ute

Det er større sjanse for at fødselen ender i ks eller at man må ha hjelp med vakuum eller tang på slutten.
Jeg ble satt igang, men var ikke særlig moden. Jeg hadde intense rier i 28,5 timer og da jeg endelig kunne begynne å presse hadde riene dabbet av. Jeg måtte presse uten rier, og legen prøvde å få henne ut med vakuum, noe som ikke funket. Da de prøvde med tang kom hun endelig ut. Det skal sies at hun lå med ansiktet opp, noe som også kan gjøre fødselen vanskeligere.
Jeg håper jeg slipper å bli satt igang hvis jeg blir gravid igjen.

Back
Topp