Ul uke 12

Lilypad

Blir kjent med forumet
Septemberlykke 2015
Hører flere er på tidlig ultralyd i uke 12. Hva kan man se på ultralyd da? Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare hva jeg lurer på, men kan man se at alt er bra og utvikler seg slik det skal?

Er det utvendig eller innvendig ultralyd de pleier å ta da?

Vi fikk se en liten krabat som turna rundt. Legen kan sjekke nakkefold, bevegelser og andre markører for kromosomfeil. For oss var det også veldig moro - helt absurd å tenke på at noe så levende bor i magen min uten at jeg merker det.

Vi tok utvendig - men hadde ul i uke 8 også - prøvde med utvendig først da, men innvendig måtte til for å se ordentlig :)

Jeg har enda ikke vært, men skal :) sist var det kun for å se etter liv og det kommer vi til å gjøre denne gangen og :)

Jeg har bestilt til uke 11+1, og fikk beskjed om at de kom til å ta innvendig på det stadiet av svangerskapet.

Var på ul for noen dager siden, da i uke 9. Ikke noe problem å se alt utvendig. Greit å være ferdig med skreve-ul :P

Var på ul på onsdag og var da 11+5. Tok utvendig og fikk sett en liten krabat som lå og strekte seg. Fikk og vite at det er tvillinger, så for å se den andre bedre måtte de ta innvendig også. H*n lå sånn til at de ikke fikk tatt noen gode bilder og målinger uten å ta innvendig ul.

Jeg var 12 + 1, utvendig ul.. Målte nakkefold, så etter avvik og målte div.
Veldig morsomt å se at det faktisk var et menneske :) sprella og turna rundt

Var 11+2 og de tok utvendig. Hun så etter antall, nakkefold, størrelse for å avgjøre hvor langt på vei, hjerteaktivitet, om hun kunne se noe avvik. Ellers så vi et bittelite menneske som turnet rundt :Heartpink

Skal i uke 12/13 for å se at det er liv og at jeg er så langt på veg som jeg tror :)

Takk for mange gode svar:)
Hva vil det si å sjekke nakkefold?

De måler tykkelsen på nakkefolden da en tykk nakkefold kan være pga en kromosonfeil. Dette må måles rundt uke 12 da den forsvinner helt etter dette.

Selvfølgelig er det ingen garantier den ene eller andre veien om man finner en tykk eller normal nakkefold, men det kan være en indikasjon på kromosonfeil

Var på UL i uke 12 nå pga ingen symptomer og måtte se om det fortsatt var liv :/
(Ingen symptomer hele svangerskapet) der var det et bankende hjerte og en aktiv astronaut :)
Men pga gammel UL maskin og at legen min var lege, ikke gynekolog har jeg bestilt privat UL nå i uke 14 ❤️ gleder meg til å se gullet igjen!

De måler tykkelsen på nakkefolden da en tykk nakkefold kan være pga en kromosonfeil. Dette må måles rundt uke 12 da den forsvinner helt etter dette.

Selvfølgelig er det ingen garantier den ene eller andre veien om man finner en tykk eller normal nakkefold, men det kan være en indikasjon på kromosonfeil

Ah, tusen takk for svar! :)

Back
Topp