Ul uke 11-12

september-mamma

Forelsket i forumet
Septemberlykke 2015
Nå har jeg bestemt meg for å ta tidlig ul! Jeg hadde tenkt å la vær for å ikke være "en sånn tussete bekymret uten grunn" mamma :-P Men ja.. Så er jeg jo det ;-) Og nå ønsker både jeg og sambo å ha sett liv før vi roper nyheten til hele verden :-) Ul i uke 11. Hva kan jeg forvente? Noen som har hatt det? Hadde dere god grunn eller ønsket dere bare en ul før oul? :-)

Jeg bare ønsket å se før jeg fortalte det til alle sammen, så er det jo trygt at alt ser bra ut også :-) to hjernehalvdeler kunne vi til og med se, var ganske detaljert syns jeg. Hun sa den hadde nesebein også, og det skulle vist være bra uten at jeg vet hvorfor :-)

Vi var på Ul i uke 9+5 og så en aktiv liten reke, var på ul igjen idag 12+6 (ble flyttet en dag frem fra 5-6) og så en baby som beveget armer og bein, holdt seg for øynene og snudde ryggen til oss.. Var absolutt mye mer å se idag! :D

Oii, så fascinerende! Jeg tror jeg er kortere enn menstermin, så da vil jeg tro jeg nærmer meg fullgåtte 11 uker på ul..Det er sikkert en del forskjell fra nesten 13 som du var :-) Gir de deg en ny termin da? Gleder meg nå!! :-)

Det er en fin tid for ul, man kan sjekke de viktigste organene, og se etter tegn på kromosomfeil som for.eks Downs syndrom. Det de ser etter da er om nakkefold er fortykket, eller nesebein mangler, som begge er tegn på forhøyet risiko. Så kan man gå videre med blodprøver og evt morkake-/fostervannsprøve dersom tegnene er der. Så har man god tid til å forberede seg, evt ta vanskelige avgjørelser.

Om det er tvillinger i magen kan man på de tider også se lettere om de er én - eller toeggede og evt om de deler fostersekk og morkake. Gjør de det trenger man ekstra oppfølging av tilvekst gjennom svangerskapet for å sikre at begge har god næringstilførsel.

I andre land mener man også at dette er et tryggere tidspunkt å fastsette termin, da normalvariasjonen på fosterets størrelse blir større og større utover i svangerskapet.

Det man ikke kan se sikkert er kjønn, det er for tidlig.

Ja, på privat ultralyd får man oftest med seg bilder :)

Hadde en fantastisk ul i går, 11+6, veldig gøy å se et komplett lite menneske med flotte proporsjoner og bevegelser. Var på ul på gyn pol på sykehuset og fikk med bilde av overlegen uten å be om det en gang:)

Jeg var i går, 8+5, fordi jeg hadde behov for å se en levende spire denne gangen.
Da fikk vi se noe som man kunne se var et lite menneske:) skal tilbake i uke 14 ca!

Jeg var når jeg var 12 + 1.. Vi ville se at alt var bra før vi fortalte nyheten :)
Man så godt at det var dn baby, gjespet, holdt hendene forran ansiktet og snurret rundt :) har lagt ut bilde på "våre ultralydbilder"

Jeg hadde tenkt å gå på UL når jeg var 11 uker, men når jeg bestilte time anbefalte Jm meg å vente til uke 12, for da fikk vi mye mer ut av timen og sett mer, elns..

Vi tenkte også at tidlig ultralyd, nei, det er for de hysteriske... Og så plutselig så satt vi der selv :P Det hele er jo så uvirkelig at det er godt å se at det er action inni der før man annonserer det :) Jeg var 11+5, og vi så masse :) Fikk masse fine bilder, og en liten videosnutt av hikkende foster :P

Nå har jeg bestemt meg for å ta tidlig ul! Jeg hadde tenkt å la vær for å ikke være "en sånn tussete bekymret uten grunn" mamma :p Men ja.. Så er jeg jo det ;-) Og nå ønsker både jeg og sambo å ha sett liv før vi roper nyheten til hele verden :) Ul i uke 11. Hva kan jeg forvente? Noen som har hatt det? Hadde dere god grunn eller ønsket dere bare en ul før oul? :)

Har ikke prøvd tidlig ultralyd før, men denne gangen følte jeg for det. Vi var på ultralyd i uke 9. Var utrulig kjekt å se at det var liv der. Baby så fortsatt ut som en reke, men var veldig søt!. Om jeg skulle gjort det igjen ville jeg ventet til uke 12, da ser du mye mer, og de kan finne ut mye mer om fosteret. blant annet om noen sykdommer og sånt. Jeg var egentlig bare mest bekymret for om det var flere der inne, da jeg har mye tvillinger på begge sider av slekten og jeg selv er tvilling, men var bare 1....fju :) Vi fikk en del bilder og en liten videosnutt. Skal gå igjen når jeg er rundt 24, da kan man se ansiktstrekk, gleder meg veldig til da :D

Har ikke prøvd tidlig ultralyd før, men denne gangen følte jeg for det. Vi var på ultralyd i uke 9. Var utrulig kjekt å se at det var liv der. Baby så fortsatt ut som en reke, men var veldig søt!. Om jeg skulle gjort det igjen ville jeg ventet til uke 12, da ser du mye mer, og de kan finne ut mye mer om fosteret. blant annet om noen sykdommer og sånt. Jeg var egentlig bare mest bekymret for om det var flere der inne, da jeg har mye tvillinger på begge sider av slekten og jeg selv er tvilling, men var bare 1....fju :) Vi fikk en del bilder og en liten videosnutt. Skal gå igjen når jeg er rundt 24, da kan man se ansiktstrekk, gleder meg veldig til da :D

Jeg fikk beskjed om at de kan se om barnet er generelt frisk i 12. uke, som jeg jo er i nå. Og det viktigste er å se at det er liv!! :-D

Jeg har en stor venninnegjeng som har spekulert på meg i mange uker, og praten er i gang både her og der i bygda til vår lille frustrasjon.. Til uka skal vi treffes alle sammen. Da bekreftes nyheten, og derfor ønsker vi ul før alt blir offentliggjort :-) Oooh, som jeg gleder meg til ul!!! :-D :-D

(Ser jeg har skrevet uke 11 i den første posten ja.. Jeg surrer visst med disse to begrepene. Er 11 uker på ul, men i uke 12 ;-) )

Jeg fikk beskjed om at de kan se om barnet er generelt frisk i 12. uke, som jeg jo er i nå. Og det viktigste er å se at det er liv!! :-D

Jeg har en stor venninnegjeng som har spekulert på meg i mange uker, og praten er i gang både her og der i bygda til vår lille frustrasjon.. Til uka skal vi treffes alle sammen. Da bekreftes nyheten, og derfor ønsker vi ul før alt blir offentliggjort :) Oooh, som jeg gleder meg til ul!!! :-D :-D

ja, er ikke så lette å lure disse venninnene ;p Jeg har store problemer med å holde meg, så sa det allerede til noen få i uke 6. Men skal si det til alle nå som jeg snart går inn i uke 12, gleder meg veldig til det!!! :D

Ingen som har fått vite kjønn på ul rundt uke 12-13? Leste på noe forskning at om de er dyktige kan de de kjønnet fra uke 12 i 86-100% av tilfellene:-)

Jeg hadde en fin ul-opplevelse i går, 12+1. Hun begynte utvendig, vi så fint bebis og masse aktivitet, fikk høre verdens vakreste hjertelyd og bekreftelse på at alt så veldig fint ut (mål, magesekk,blodgjennomstrømning,armer, bein, ryggrad, nesebein, nakkefold...) til slutt byttet hun til innvendig og bildene ble enda finere og klarere. Lange fine bein som sparka skikkelig og :alien Såå gøy og godt å se. :love017

Back
Topp