UL-terminer

lenemor

Forumet er livet
En ting jeg lurer på... alle gravide får ul sånn ca rundt uke 18, for i de ukene rundt der utvikler alle barn seg likt, og de kan gi en ganske god indikasjon på hvor "gammelt" fosteret er... og dermed sette en termindato..

Allikevel ser jeg stadig at folk som har vært på ul utenom den "vanlige" som får nye termindatoer... hvordan kan legene sette termindatoer på foster i uke 20 og 30 når alle barn utvikler seg forskjellig etter uke 19 (eller når det er)??

Skjønner ikke dette jeg... [8|]

Hmm.. Rart dette egentlig..
Jeg har mens termin 6e sep, UL termin 8e sep og fikk nå enda en på 3D UL, 3e sep.. hmm..
Får bare vente og se når lille WILMA tenkt seg og komme ut, selv trur jeg det blir før [:D]

jeg har jo min termin 26. september (ut fra befruktning... nå kan jeg selvsagt ha bommet med en dag på den da.. men ikke mer!). Menstermin er 29. september, og så får jeg ul-termin 8. oktober.. Men den er i alle fall satt i den perioden hvor barn skal ha utviklet seg ganske likt... selv om jeg ikke tror på den!

Har selv ei vennine som blei satt tilbake 2 uker på ul.. Men utifra hennes beregninger kan ho umulig ha blitt gravid på det tidspunktet..!
Tror at jordmora/legen som tar ul bare går ut fra et gjennomsnnitt jeg..

ORIGINAL: lenemor

jeg har jo min termin 26. september (ut fra befruktning... nå kan jeg selvsagt ha bommet med en dag på den da.. men ikke mer!). Menstermin er 29. september, og så får jeg ul-termin 8. oktober.. Men den er i alle fall satt i den perioden hvor barn skal ha utviklet seg ganske likt... selv om jeg ikke tror på den!

Akkurat sånn som meg dette. Min termin er i følge befruktning den. 1. okt. Så fikk jeg ny termin på privat ultralyd....det ble den 29.sept, og tilslutt fikk jeg termin 6.oktober på den ordinære ultralyden...

Tror jo mest på min egen termin, men lar tickeren gå i følge den nye jeg fikk....jaja...sånn er nå det!

Mens-termin kan avvike noe, da vi alle har eggløsning på forskjellige tidspunkter i mens-syklusen.
Noen har tidlig egløsning og noen har det sent... Dette finner man best ut selv ved å finne sit eggløsningstidspunkt.
UL-termin baserer seg på gjennomsnittet. Og jeg vil nok tro at det er litt individuell forskjell på hvem som utfører UL og når man får termin. Ikke alle er like nøyaktige når de måler den lille i magen, og det er ikke alltid at det er like lett å måle den lille heller.
Min tante, som er 5 år eldre enn meg, venter også sitt tredje barn. Hun mener å ha rimelig god kontroll på når hun har eggløsning, og når hun ble gravid. Men hun ble satt tilbake 16 dager på UL. forhold til sin egen mens-termin. Hun holder ennå på å krangle med jordmor og lege pga. dette. For om terminene har 16 dagers forskjell, kan dette ha mye å si dersom hun plutselig skulle gå på overtid, og når de eventuelt vil sette igang fødselen hennes.
Så det kan være både merkelige og skumle greier!

Jeg tror mest på mens-terminen min 4 sept., men ul-termin ble satt til 10 sept. Er jo ikke store forskjellen men pga at barna var såpass store iforhold til skjemaet tror jeg de er eldre jeg.
Når jeg gikk med de to andre fulgte de middelstreken hele tiden så det er litt rart hvis disse plutselig skulle bli større.
Ja,ja de kommer når de kommer uansett. Bare jeg klarer å holde de der til uke 37 så er jeg kjempefornøyd. Er vettskremt for at de skal komme for tidlig, og at de dermed skal få noen problemer med ett eller annet.

ORIGINAL: Lehcar

Mens-termin kan avvike noe, da vi alle har eggløsning på forskjellige tidspunkter i mens-syklusen.
Noen har tidlig egløsning og noen har det sent... Dette finner man best ut selv ved å finne sit eggløsningstidspunkt.
UL-termin baserer seg på gjennomsnittet. Og jeg vil nok tro at det er litt individuell forskjell på hvem som utfører UL og når man får termin. Ikke alle er like nøyaktige når de måler den lille i magen, og det er ikke alltid at det er like lett å måle den lille heller.
Min tante, som er 5 år eldre enn meg, venter også sitt tredje barn. Hun mener å ha rimelig god kontroll på når hun har eggløsning, og når hun ble gravid. Men hun ble satt tilbake 16 dager på UL. forhold til sin egen mens-termin. Hun holder ennå på å krangle med jordmor og lege pga. dette. For om terminene har 16 dagers forskjell, kan dette ha mye å si dersom hun plutselig skulle gå på overtid, og når de eventuelt vil sette igang fødselen hennes.
Så det kan være både merkelige og skumle greier!

Det er det som bekymrer meg - jeg har termin 26. september basert på el/befruktningsdato. På ul fikk jeg termin 8. oktober. Med ul-termin vil ikke jeg være på overtid før 22. oktober... nesten en måned etter min egen termin.

Men vi har sporet helt bort fra det jeg ikke forstod til å begynne med her damer - jeg spurte om noen visste hvordan man kan sette termin på babyer ute i uke 25-30 når alle barn vokser forskjellig når de er kommet så langt??

det er den terminen som er fra uke 18 som gjelder uansett! men når du er på ul senere kan legen se hvor langt den har utviklet seg siden da.. altså han setter en ny termin som både kan gå opp og ned. sånn jeg har forstått det

Hei Lenemor. Dersom man får oppgitt ulike terminer på flere ultralyder, er det datoen fra ultralyden rundt uke 18 som teller. Jeg har selv fått flyttet terminen min fra en ul til en annen, og det er rutineultralyden rundt uke 18 som er den som brukes for å fastslå hvor gammelt fosteret er. Tror det må svært spesielle forhold til for at man får terminen flyttet på bakgrunn av ev. senere ultralyder, fordi fostrene etterhvert vokser ulikt. Noe annet er at fastleger/jordmødre kan være uenige i ul-termin, men det er uansett denne datoen det blir tatt utgangspunkt i ved ev. igangsetting ol.

De tar alltid utgangspunkt i ultralyden fra ca uke 18 sa jordmoren min. Samtidig kan de notere seg ned at man ikke tror på den UL og at man er bekymret i forhold til overtid...det skal i allefall min JM gjøre.

Jeg er liksom litt bekymret i forhold til om den kommer for tidlig også jeg, for jeg får ikke føde på ABC før jeg har nådd uke 37. JM sa at jeg skulle juge om terminen min dersom det skjedde....hun sa bare: " Si at terminen din er i slutten av september siden det er det du tror. Og så skylder du bare på veer og forvirring hvis de oppdager det"

Måtte jo le litt av dette da...men det er jo flott at hun åpner for muligheten, for jeg vil så gjerne føde på ABC!

M

Ifølge de legene jeg har hatt gjennom mine svangerskap, sier de at den riktigste UL vil være UL som er gjort før uke 18. Dette, nettopp som du sier lenemor, fordi fosterene vokser så forskjellig framover. Noen vokser raskere og andre vokser mindre. Men dersom dette skulle bli et problem, vil de nok sjekke størrelsen på den lille med UL oftere.... Vår yngste jente var jo stooor og pga. meget plagsomme kynnere den siste tiden fikk jeg lov å bli satt igang 17 dager før tiden. Dette fordi den lille i magen var såpass stor og at hun helt fint ville klare seg på egenhånd etter fødselen, til tross for at hun ble født 2 1/2 uke før termin.

Men det er et godt spørsmål du stiller lenemor!!!
Og mitt svar er bare basert på min erfaring og hva de legene jeg har snakket med har sagt.
Dessuten vet vi jo alle at leger aldri er helt enige med hverandre + at hvert sykehus har sine egne retningslinjer og praksis på hvordan de "løser" dette.

Back
Topp