UL og nakkefold

Ms. SiloMon

Forelsket i forumet
Er det mange her inne av dere som har vært på tidlig UL nå eller i tidligere svangerskap som har fått sjekka nakkefold?

(se innlegg nr 13 i denne tråden http://forum.babyverden.no/tm.aspx?m=20819436)
("Ser det er flere her som nevner UL mellom uke 11 og 13 pga nakkefoldsjekk og Downs. Har legene lov til å sjekke dette i Norge da? Vet det har vært lov i Danmark.")

Sist svangerskap hadde jeg også tidlig UL, og da fortalte dama som foretok undersøkelsen at de hadde ikke lov til å si noe om nakkefold.

Har ikke tenkt så mye på å sjekke dette selv, men lurer bare på hva som er vanlig praksis blant leger der ute...

Tror ikke det er vanlig nei, å heller ikke lov..

Det er kun kvinner i risikogrupper som blir tilbudt denne ultralyden, så om du tar tidlig UL og legen forteller deg om nakkefolden osv, så gjør han faktisk noe ulovlig..

Jeg var på tidlig UL i uke 9 engang, å han gynekologen sa da til meg at nakken så helt fin ut.. Jeg skjønte fint lite, hvorfor skulle han si det liksom ? For det første så er det for tidlig å se, for det andre så har han ikke lov til det.

ORIGINAL: siven79

Har aldri hørt noe om at det ikke er lov. Det HAR vært diskutert om det skal innføres tidlig UL i Norge men motstanden har ligget i det at da vil aborter øke pga det man finner av feil. Så jeg har aldri oppfattet av den diskusjonen at det er ulovlig å informere om downs.

Man kan jo faktisk søke om sen abort på grunnlag av downs så hvorfor skulle det da være ulovlig?

Min gyn har hvertfall informert meg ang nakkefold. Tror ikke så mange ville gjort det om de risikert refs eller enda værre, lisensen, på å si det.[8|]

Hmm, var av den oppfatning at det var ulovlig jeg.. Kanskje det er ulovlig å gi en UL kun basert på sjekking av nakkefold da ? Hvis man ikke er i risikogruppen..

Jeg sniker litt fra Januar... Min gyn. sa at han ikke har lov til å ta ul for å sjekke nakkefolden, men hvis jeg var på ul for noe annet og han såg at nakkefolden var unormal- så er han pliktig til å si ifra om at noe kan være galt. Med andre ord, det er svært vanskelig å skille mellom ulovelig og plikt [&:]

ORIGINAL: aemde og Lille Prins

ORIGINAL: siven79

Har aldri hørt noe om at det ikke er lov. Det HAR vært diskutert om det skal innføres tidlig UL i Norge men motstanden har ligget i det at da vil aborter øke pga det man finner av feil. Så jeg har aldri oppfattet av den diskusjonen at det er ulovlig å informere om downs.

Man kan jo faktisk søke om sen abort på grunnlag av downs så hvorfor skulle det da være ulovlig?

Min gyn har hvertfall informert meg ang nakkefold. Tror ikke så mange ville gjort det om de risikert refs eller enda værre, lisensen, på å si det.[8|]

[link=http://forum.babyverden.no/javascript:void%28addSmiley%28%27body1%27,%20%27http://forum.babyverden.no/image/s4.gif%27%29%29][;)][/link]

Hmm, var av den oppfatning at det var ulovlig jeg.. Kanskje det er ulovlig å gi en UL kun basert på sjekking av nakkefold da ? Hvis man ikke er i risikogruppen..

Forsto det også som det var ulovlig (hun som foretok UL sist snakka om at man kunne miste lisensen om man sa noe om det). Men vet at det er tillatt for de som er i risikogruppene.

Men jeg vet ikke hva som er praksis da. Bare så rart om det gjøres så mye forskjellig når de har det samme regelverket å forholde seg til.

Blir spennende å se om de sier noe om det på UL i dag

jeg hadde tidlig ul sist for å se nakkefold osv. (volvat) ingen problem. tror ikke det er ulovlig. og jeg er ikke i noe risikogruppe. men dette var jo privat selvfølgelig. ville jo aldri fått henvisning til tidligul for å se nakkefold. har aldri hørt om noen som ikke har fått vite det jeg. 

Kommer faktisk hjem fra UL på privat senter nå. Spurte faktisk om dette, i og med at jeg ble litt nysgjerrig på hva som praktiseres rundt omkring. Fikk beskjed om at det var bare et fåtall sykehus som fikk lov til å undersøke dersom kvinnene var i risikogruppa.

Synes det er interessant å lese hvilke erfaringer dere har med leger og gyn. rundt omkring[:)] Så rart at det sies så mye forskjellig.

Back
Topp