UL & nakkefold

Jeg hadde ALDRI, ALDRI, tatt abort pga at ungen har downs. Jeg hadde aldri tatt abort uansett da, det skal sies, men jeg kommer til å elske ungen uansett om h*n har downs, mangler en arm, har stor nese osv.

jeg må si at jeg synes det er flott at det opplyses om dette, og det bør absolutt gjøre det. dette er ikke noe en lege bør holde skjult i det hele tatt for jeg mener det er en rett en har som vordende foreldre å få greie på.

når det er sagt er det ikke fordi jeg stiller meg positiv til å ta abbort pga at en oppdager en kromosom feil, men at en får tid til å fordøye beskjeden noe jeg tror gjør at en blir mer rustet til å ta imot barnet som fortsatt er et lite mirakel, en om en oppdager det ved en fødsel. sist nevnte tror jeg vil gi en mer negativ situasjon en om en har visst hva som venter hele tiden.

jeg er helt enig i at barn med downs er på lik linje med alle andre.mennesker og jeg personlig ville elsket barnet mitt like mye uansett, men at jeg selv vil ha mulighet til å få vite.om barnet mitt er alvorlig sykt, har downs eller har en hofte feil, den retten vil jeg forbeholde meg nettop fordi jeg da vil være så klar som jeg kan til å ta imot barnet mitt med de absolutt beste forutsettningene med å oppdra han eller henne med de utfordringene som venter oss[:)][:)]

Syns det er helt på trynet at enkelte tar abort pga downs.. forkastelig!
Det er snakk om at man dreper ett liv. Noe som har begynt å leve!
Det er ikke som å slå til en flue, eller knerte en innpåsliten veps, men dette er kjøtt og blod fra mor og far! Noe dere har blitt enige om å lage, eller fått fordi dere elsker hverandre! De dreper barna sine!!
Selv om man har downs, så har man like mye glede av barnet sitt!
Jeg ser på de med down som velskapte skapninger. De setter mer pris på livet sitt enn noen andre.
Du kan gi dem en bruskort, og de vil være evig takknemlige (for å ta det som ett utgangspunkt).
Kanskje det krever litt mer av en som er født med down, men det krever jaggu meg like mye som å ha en tenåring i hus!!

Jeg leste en artikkel for noen år siden, at Danmark ville innføre abort i 6 mnd eller no. Grunnen til dette var at da kunne de ta abort om kjønnet ikke var like mye ønsket som det andre kjønn!
Altså...... jeg har ikke ord engang!!
Det burde jo for f*** meg ikke vært lovlig!!
Ja, jeg kjenner jeg blir ekstremt provusert her jeg halvligger og ser teit ut, så jeg avslutter nå jeg tror jeg, før det kommer enda verre gloser ut av meg:P

Jeg hører egentlig til inne på Februar, er ikke veldig aktiv, men tenkte jeg skulle svare på denne tråden.

Min bror og svigerinne var med i et prosjekt for å "oppdage" downs mwd tidlig ultralyd. Babyen ble målt flere ganger, og de fikk samme beskjed hver gang, alt ser bra ut, ingenting å bekymre seg for..

Da dagen for fødselen kom, var det ei bittelita, nydelig jente som hadde Downs. Dere kan tenke dere sjokket til disse unge foreldrene på sykehuset. Mitt poeng er at det også kan være litt dumt å sette all sin lit til disse tidlige UL i forhold til Downs. Sjokket og fallhøyden kan nemlig bli veldig stor i etterkant. Nå har det gått bra med min bror og hans familie, og de har ei nydelig jente som nærmer seg to år. Men det er ikke noe de unner noen å gjennomgå, da det er så masse følelser inne i bildet etter en fødsel, og det ble langt fra det de hadde sett for seg..

Men ingen ville vært foruten vesle prinsessa, som eier hele rommet med en gang hun kommer!! :)

er tydlig at dette er et veldig sårt tema. det gjelder nok å ha respekt for alles meninger og ytringer. men ens mening er jo som oftest basert på ens egne erfaringer og er nettop derfor det også blir så sårt.

selv har jeg tatt den vansklige avgjørelsen med å ha tatt abbort, og jeg har slitt mye med det etter jeg fødte min datter. var 16 år og i et rusmiljø så jeg tror selv at jeg gjorde det riktige...
når en ikke kan oppfostre et barn så det har grunnleggende behov dekket og tilstrekkelig med omsorg og kjærliget, så er det i noen tilfeller desverre kanskje riktig å ta den vansklige avgjørelsen.

men nå som jeg har bært frem en datter kan jeg med hånden på hjertet si.at jeg aldri kunne tatt abort igjen.

men finnes så mange triste situasjoner der til og med jeg har forståelse for at noen velger å ta.abbort.
det jeg synes burde bli annerledes er hvor tid grensen for abbort bør settes, for meg burde den senkes. men er jo et annet tema.

Her er jeg enig med siven79.
Livet er ikke alltid sort hvit.
Det er mange mange gråsoner der man ikke har mulighet eller kapasitet
til å kunne ta seg av et annet menneske.
Så valget der er opp til hvert enkelt menneske å ta.
Og JA noen ganger er det til det beste både for embryo og mor å avslutte det .
Så all respekt til de som faktisk klarer å se det store bildet å ta et riktig valg for både seg selv og den lille.

Men nå sier ikke jeg at jeg synes abort er et greit "prevansjons middel" for de som er slappe
og tar sjangser og bare fordi
kjønnet er feil skal man ta abort.

Synes det er topp at vi har ul som en del av oppfølging under graviditet og er tilhenger av tidlig ul for å kunne
skaffe seg så mye informasjon og best kunne klargjøre seg selv for tiden som kommer.
Det er klart man er bedre rustet til å ta i mot et barn med downs eller andre sykdommer
om man vet om det på forhånd.

uff nei kunne sikkert plapret om dette i evig lange baner..
så slutter brått og brutalt..

ORIGINAL: fillifjonka

Så all respekt til de som faktisk klarer å se det store bildet å ta et riktig valg for både seg selv og den lille.

Men nå sier ikke jeg at jeg synes abort er et greit "prevansjons middel" for de som er slappe

Synes det er topp at vi har ul som en del av oppfølging under graviditet og er tilhenger av tidlig ul for å kunne
skaffe seg så mye informasjon og best kunne klargjøre seg selv for tiden som kommer.
Det er klart man er bedre rustet til å ta i mot et barn med downs eller andre sykdommer

Enten har jeg ord langt meg feil eller så misforstår folk..:(

Med denne tråden har jeg ikke ment noe med at jeg ikke skjønner eller bærer hat til folk som tar abort pga man ikke har mulighet til å ta seg av et annet menneske. Men att folk tar abort BARE fordi det er en liten feil med ungen. Att ungen er har downs så kan han/hun leve et helt normalt som oss også, men såklart man vet jo aldri.

ORIGINAL: Fluffy.

Med denne tråden har jeg ikke ment noe med at jeg ikke skjønner eller bærer hat til folk som tar abort pga man ikke har mulighet til å ta seg av et annet menneske. Men att folk tar abort BARE fordi det er en liten feil med ungen. Att ungen er har downs så kan han/hun leve et helt normalt som oss også, men såklart man vet jo aldri.

jeg leste gjennom det siste du skrev å så var ikke det
at jeg mener du bærer hat mot noen pga abort..
Skjønner det er fort gjort å missforstå når man sitter i hver sin stue å ikke
har mulighet til å komme med ekstra forklaringer.
Dette var bare det jeg mente om hele Abort saken..at det er grå soner.
Tenkte ikke på deg i det hele tatt negativt ..
så hvertall ikke bekymre deg for det fra min side hvertfall..[:D][:D]

nei har ikke ment å VÆre stygg jeg heller, syns det må gå ann å ytre sine meninger på et diskusjons forum.[:)][:)]
uten å være usaklig selvfølgelig. men er jo et sårt tema og mye hormoner her så blir sikkert fort litt sinne inni bildet[;)]

Alle har forskjellige meninger om ting og godt er det
for hjelp så kjedelig verden skulle vært hvis alle var enige
om alt.. hele tiden...
[:D]
hehe[:D]

ORIGINAL: Fluffy.

jeg leste gjennom det siste du skrev å så var ikke det
at jeg mener du bærer hat mot noen pga abort..
Skjønner det er fort gjort å missforstå når man sitter i hver sin stue å ikke
har mulighet til å komme med ekstra forklaringer.
Dette var bare det jeg mente om hele Abort saken..at det er grå soner.
Tenkte ikke på deg i det hele tatt negativt ..
så hvertall ikke bekymre deg for det fra min side hvertfall..[:D][:D]

Hehehe.. Blir litt mer vanskligere da ja :p
Men alle har sine meninger og oppfattning av ting uansett så, også av egen erfaringer [:D] Hehe.

syns hver enkelt gravide kvinne/gravide par skal få LOV til å velge å ta denne besluttningen selv, hvert enkelt par har eit ønske/håp... og ikke minst kapasitet... og det er en ærlig sak om noen føler de er klar for å ta seg av eit barn enten d lider av downs eller noe annet.
En skal aldri dømme, for når en står m beina i situasjonen selv.... så er d ymse hva som kan dukke opp....

hvert enkelt menneske, må få velge selv... dersom muligheten er tilstede, uten å bli dømt av andre som ikke vet hva de tenker/føler om saken.

Back
Topp