Ul for sjekk av morkake.

Lykke til! [emoji5] Gi oss en update om du har anledning!

Det gikk bare godt :) Morkaka var flytta seg helt opp til toppen. Sjekka ellers str, navlestreng, mage, hode og fostervann. Alt var supert [emoji106] Men h*n lå i tverrleie så må tilbake om 4 uker for å se om h*n har festa seg riktig [emoji28] 2% over snittet. Førstemann var 14-16% over snittet så jeg er veldig fornøyd med det! Får mest sannsynlig gå til termin og føde naturlig så lenge ungen snur seg :)
 
Det gikk bare godt :) Morkaka var flytta seg helt opp til toppen. Sjekka ellers str, navlestreng, mage, hode og fostervann. Alt var supert [emoji106] Men h*n lå i tverrleie så må tilbake om 4 uker for å se om h*n har festa seg riktig [emoji28] 2% over snittet. Førstemann var 14-16% over snittet så jeg er veldig fornøyd med det! Får mest sannsynlig gå til termin og føde naturlig så lenge ungen snur seg :)

Så bra! Satser på at h*n snur seg [emoji56]
 
Sjekk på mandag, spent og gleder meg [emoji4] Tror morkaka skal ha flytta seg -har en "blind spot" ved navlen der eg ikke kjenner spark, så antar at den er der [emoji106]
 
Hvordan gikk det? [emoji5]
Det gikk fint, morkaka hadde flyttet seg omtrent som eg trodde, fikk i tillegg sett ansikt i 3d, bekreftet kjønn og målt hvor stor hun er -estimert til 2077g 32+5, 6,7% over normalen (den normalen må jo egentlig bare være et gjennomsnitt med ett "fasitsvar", slik at alle kommer over eller under i større eller mindre grad).
Uansett, frisk og fin jente, og alt ligger til rette for normal fødsel [emoji4][emoji85]
 
Jeg skal på kontroll av morkaken på fredag! Spent, men tror den har flyttet seg for var på 3d ul og da kunne ikke han se at den lå foran åpningen. Skal ha vekstestimering av lillegutt også siden storesøster var liten! Det jeg er mest spent på er egentlig hva slags leie han har, for sist lå han i seteleie. Og jeg kjenner jg ikke er så veldig ivrig på å føde i sete, mtp hvor fort jeg fødte sist gang....
 
Jeg skal på kontroll av morkaken på fredag! Spent, men tror den har flyttet seg for var på 3d ul og da kunne ikke han se at den lå foran åpningen. Skal ha vekstestimering av lillegutt også siden storesøster var liten! Det jeg er mest spent på er egentlig hva slags leie han har, for sist lå han i seteleie. Og jeg kjenner jg ikke er så veldig ivrig på å føde i sete, mtp hvor fort jeg fødte sist gang....

Setefødsler tar som regel litt lengre en vanlig, det er vist mer vanskelig å få ut rompa [emoji13] Jeg fødte i sete og det tok lang tid! Så hvis du følte det gikk for fort sist er det kanskje ikke så ille? (selv om det alltid er litt mer risiko knyttet til en setefødsel)
 
Last edited:
Setefødsler tar som regel litt lengre en vanlig, det er vist mer vanskelig å få ut rompa [emoji13] Jeg fødte i sete og det tok lang tid! Så hvis du følte det gikk for fort sist er det kanskje ikke så ille? (selv om det alltid er litt mer risiko knyttet til en setefødsel)

Kan ikke mye om setefødsel, men ser bare for meg at alt skal revne siden jeg føder så fort og at da det "største" kommer ut sist. Er også så redd for at han skal sette seg fast og at det ender med hastekeisersnitt. Hadde en kjempe fin fødsel sist og er ikke redd for smerten ved å føde osv - men kjenner at jeg har heelt angst for å føde i seteleie. Er så redd det skal skje noe med han. Sette seg fast, få for lite oksygen osv. Fikk du noe alternativer når det ble vist at din lå i sete? Kunne du velge om du ville forsøke vaginalt eller planlagt keisersnitt? Hvordan opplevde du din fødsel? :) Håper du synes det er greit jeg spør! Vet at min kan snu seg fortsatt altså, bare tenker mye på det!
 
Kan ikke mye om setefødsel, men ser bare for meg at alt skal revne siden jeg føder så fort og at da det "største" kommer ut sist. Er også så redd for at han skal sette seg fast og at det ender med hastekeisersnitt. Hadde en kjempe fin fødsel sist og er ikke redd for smerten ved å føde osv - men kjenner at jeg har heelt angst for å føde i seteleie. Er så redd det skal skje noe med han. Sette seg fast, få for lite oksygen osv. Fikk du noe alternativer når det ble vist at din lå i sete? Kunne du velge om du ville forsøke vaginalt eller planlagt keisersnitt? Hvordan opplevde du din fødsel? :) Håper du synes det er greit jeg spør! Vet at min kan snu seg fortsatt altså, bare tenker mye på det!

Så klart du kan spør [emoji5] Jeg ville helst føde vanlig så om jeg hadde fått planlagt ks hvis jeg hadde ønsket det vet jeg ikke. Men vi fikk veldig god oppfølging og de tok seg god tid til å svare på alle spm vi hadde.
De skal alltid måle bekkenet hvis babyen ligger i seteleie når det nærmere seg. Kombinert med estimert størrelse på babyen blir det da sett om det er nok plass. Er det ikke det, blir det ks.
Når det gjelder selve fødselen er det mye oppfølging da også, jeg hadde 6 personer rundt meg under utdrivningsfasen. Det er alltid en barnelege der og folk som har vært med på mange setefødsler.
For meg gikk det veldig greit, bortsett fra at det tok laang tid. Ca 30 timer, fra de ordentlige riene begynte til ungen var ute (ca 15 timer aktiv fødsel hvorav 1,5 time med pressing). Siden rompa er mindre og mykere går ting mindre raskt fram. Hodet til gutten vår ble tatt med tang, det gikk veldig greit. Jeg fikk et lite klipp før det og revnet ikke ellers. Når det tar så lang tid tøyes jo alt litt og litt. De var også flink til å få hodet rolig ut.
Det er jo alltid litt risiko for oksygenmangel når navlestrenger ligger i klem før hodet er ute. Men de vet dette på forhånd og har alt til stede for å få hodet ut raskt. Blir det setefødsel skal du alltid føde på et sykehus der de har nok folk som har erfaring med det. De kan jo så mye nå og har så mange tekniske hjelpemidler.
Har du snakket med jm om dette? Hun kan fortelle deg mer enn jeg kan [emoji5] De sa i allefall til oss at, ja det er litt ekstra risiko, men i de aller fleste tilfeller går det veldig fint!
 
Last edited:
Så klart du kan spør [emoji5] Jeg ville helst føde vanlig så om jeg hadde fått planlagt ks hvis jeg hadde ønsket det vet jeg ikke. Men vi fikk veldig god oppfølging og de tok seg god tid til å svare på alle spm vi hadde.
De skal alltid måle bekkenet hvis babyen ligger i seteleie når det nærmere seg. Kombinert med estimert størrelse på babyen blir det da sett om det er nok plass. Er det ikke det, blir det ks.
Når det gjelder selve fødselen er det mye oppfølging da også, jeg hadde 6 personer rundt meg under utdrivningsfasen. Det er alltid en barnelege der og folk som har vært med på mange setefødsler.
For meg gikk det veldig greit, bortsett fra at det tok laang tid. Ca 30 timer, fra de ordentlige riene begynte til ungen var ute (ca 15 timer aktiv fødsel hvorav 1,5 time med pressing). Siden rompa er mindre og mykere går ting mindre raskt fram. Hodet til gutten vår ble tatt med tang, det gikk veldig greit. Jeg fikk et lite klipp før det og revnet ikke ellers. Når det tar så lang tid tøyes jo alt litt og litt. De var også flink til å få hodet rolig ut.
Det er jo alltid litt risiko for oksygenmangel når navlestrenger ligger i klem før hodet er ute. Men de vet dette på forhånd og har alt til stede for å få hodet ut raskt. Blir det setefødsel skal du alltid føde på et sykehus der de har nok folk som har erfaring med det. De kan jo så mye nå og har så mange tekniske hjelpemidler.
Har du snakket med jm om dette? Hun kan fortelle deg mer enn jeg kan [emoji5] De sa i allefall til oss at, ja det er litt ekstra risiko, men i de aller fleste tilfeller går det veldig fint!

Takk for så informativt svar! :) Har ikke snakket med jordmor om det, hun sa vi skulle ta det nærmere fordi han fortsatt kan snu seg. Og det har hun jo helt rett i! Så godt å høre at du har hatt en fin erfaring med setefødsel! Jeg vet jo at det er mange som gjør det, og at det går bra i mange tilfeller. Vet ikke helt hvorfor jeg har sånn angst for det, for noe fødselsangst sånn generelt har jeg ikke. Han her er estimert til å være ca 3,8 kg ved termin sa de sist UL. Får bare se hvordan det går nærmere termin, kan jo hende at dette ikke blir noen aktuell problemstilling for meg i det heletatt :) Og blir det det, så håper jeg på mye god informasjon i forkant. Siden jeg har født vaginalt før og hatt en kjempe fin opplevelse med det hadde jeg ikke blitt like skuffet over et planlagt keisersnitt dersom det var seteleie denne gangen, som jeg antakelig ville blitt som førstegangsfødende. Nettopp fordi jeg har vært så heldig å få oppleve dette en gang iallefall, og det er jo en fantastisk opplevelse selv om det er veldig smertefullt :) 15 t med aktivfødsel og 1,5 t pressing hørtes slitsomt ut! Så flink du er. Jeg kom inn på føden med 8,5 cm, fødte 2,5 time senere, pressingen varte 12 min. Det tok rett og slett over hele kroppen, og var en veldig intens opplevelse. Så er kanskje derfor jeg kjenner at det skremmer meg litt om rier og pressrier skulle bli like kraftige og effektive ved en evt setefødsel. Men som du sier - så kanskje det automatisk tar lengre tid ved setefødsel, selv om man i utgangspunktet er en "rask føder", hehe :)
 
Jeg var på kontroll på mandag å sjekka morkaka si plassering via innvendig ul side de ikke klarte å se det bra nok på kontrollen jeg var på i uke 32. Er nå uke 34 å skal tilbake om to uker for enda en sjekk siden det ikke var nok klaring enda til å kunne føde vanlig .. blir veldig spennende å høre :)
 
Nå har jeg også vært på UL og morkaken har flyttet seg [emoji3] Ikke noe enormt mye men nok til at jeg kan føde vanlig.

Har ikke snakket med jordmor om det, hun sa vi skulle ta det nærmere fordi han fortsatt kan snu seg. Og det har hun jo helt rett i!

Hun lå også med hodet ned [emoji322] Jeg har vært litt bekymret siden sist time hos jm, da hun mente å kjenne at babyen lå i akkurat samme leie som storebror gjorde da han ble født. Er ikke redd for å føde i sete igjen, men hvis det blir setefødsel igjen kan jeg ikke føde på sykehuset i nærheten (vi har flyttet og nærmeste sykehus har ikke nok kompetanse). Håper virkelig hun blir liggende sånn!
Hvordan går det med deg nå? Noe nytt?
 
Last edited:
Back
Topp