Ulønnet permisjon før far tar sin del

Hei,

Dette med å dele opp ulønnet perm. underveis var nytt for meg - er det noe en har rett på fra arbeidsgiver? Noen gode artikler hvor dette står forklart?

Jeg også har lurt litt på hva det eg. vil si at ulønnet permisjon må tas ut direkte etter foreldrepengeperioden, men det virker som dette gjelder for foreldrene samlet, dvs. mor kan gå tilbake til arbeid og deretter ta ulønnet perm etter far er ferdig med sin del;

"Kontinuitetskrav
Permisjonen må tas ut rett etter at den ordinære foreldrepermisjonen er avsluttet. Det betyr at foreldrene ikke kan velge å komme tilbake til arbeidet etter endt periode med foreldrepenger for så å ta utvidet foreldrepermisjon på et senere tidspunkt når barnet er blitt større.

Kravet til kontinuitet gjelder foreldrene som helhet. Går mor ut i arbeid mens far er hjemme med barnet, kan hun gå ut i ulønnet permisjon når far er ferdig med sin permisjon, uten at kravet til kontinuitet er brutt.

Ekstra permisjon etter denne bestemmelsen gir ikke rett til ytelser fra folketrygden.

Den som vil benytte retten til utvidet foreldrepermisjon skal varsle arbeidsgiver i henhold til varslingsplikten i arbeidsmiljøloven § 12-7."

Det er nytt ja, har lest at det ikke er noe man har krav på, men vet ikke.

Når det gjelder å ta ulønnet etter, så vet jeg at reglene tolkes ulikt og at noen mener mor må ta ulønnet rett etter sin, mens andre mener det går greit å ta de etter far sin. Hva som stemmer vet jeg ikke.
 
Back
Topp