Ukeshandling mat

Ukeshandler du?

• Ja

Votes: 8 100,0%
  • Nei

Votes: 0 0,0%

• Antall som har svart
    8

Jeo16

Andre møte med forumet
Jeg lurer på om noen av dere har middagstips for en hel uke slik at ikke noe blir kastet :) ?

(Jeg har vært flink til å ukeshandle før, men med økonomisk trygghet har vi blitt veldig dårlige på å planlegge. Nå må det spares og jeg trenger hjelp. For også før når vi handla for uka, kjøpte vi mye som ble kasta.

Vi har en på 1 år, men han spiser det han får. Så vi er 3 personer)

Nå har jeg fått laget middagsliste for ei uke da :) tror jeg får brukt alt jeg kjøper her.

Mandag: Fiskegrateng med gulrøtter, potet, brokkoli
Tirsdag: Suppe med brød
Onsdag: Karbonader med stekt løk, potet og asparges bønner.
Torsdag: Seiblokk med gulrøtter, potet og brokkoli
Fredag: Tacolefser m/kjøtt og salat (rester av lefsene skal jeg ha majones, ost, skinke og litt salat og ha plastfolie rundt og legge i kjøleskapet, da blir de garantert spist opp)
Lørdag: kyllingfilet, ris, bretagnesaus og resten av salaten fra tacoen
Søndag: lapskaus med kjøttpølse (frysepose med lapskaus og bruk opp resten av gulrøtter, og brokkoli hvis det er igjen)

Har ikke en hel meny å komme med, men kan komme med noen tips. Vi planlegger alltid middager og kaster minimalt med mat :)

Kjøper du gulrot kan du for eksempel ha raspet gulrot til fiskegrateng en dag, grønnsakssuppe eller lapskaus en dag. Hvis vi kjøper salat planlegger vi slik at den blir brukt opp ved å ha taco en dag og lasagne med salat til eller pastasalat neste dag, eventuelt bruke resten til lunsj. Lefsene kan du lage chips av, tortillapizza eller quesadillas. Rømmen kan gå på søndagsvafler :D Grønnsaker kjøper vi ofte frossent, så slipper vi å tenke på å bruke det opp med en gang. Skriv ned hvilke ingredienser du ikke får brukt opp og finn middager der du kan få brukt resten :)

Har ingen meny for den varierer vi fra uke til uke. Vi har "fast" opplegg med at vi spiser suppe/vegetar mandager og fisk tirsdag og torsdag. Når det er en "regel" så synes jeg det er lettere å planlegge fiskemiddagene som jeg ofte ellers hopper over siden jeg ikke er så glad i fisk. Prøver da å ha en dag fet fisk og en dag hvit.

Stort sett lager vi restesuppe på mandager. Da havner alt av grønsaker som begynner å bli litt slapt i gryta. Vi sper med kraft/buljong og noen ganger har vi i en boks tomater, rester av tomatpuré (eller friske tomater om de er over høyden). Rester av pålegg, pølse og kjøtt fra andre middager putter vi om vi har, om ikke koker vi egg, røde linser, makaroni eller kikerter for at det skal mette. Har vi gammelt brød lager vi ostesmørbrød eller krutonger til å ha i. Vi krydrer etter hva slags grønsaksrester vi har - noen ganger er det som lapskaus, italiensk eller indisk. Noen ganger passer det å toppe den med gresskarkjerner, en rømmeklatt eller rive parmesan over. Som regel blir det en stor gryte så jeg har lunch for en eller to dager i tillegg.

Vi bruker forresten stort sett kolonial.no og sparer mye på det. Det er bittelitt dyrere enn vanlig lavprisbutikk, men fordi jeg handler hjemmefra så unngår jeg dobbeltkjøp. I tillegg tvinger det meg til å planlegge. Frukt og grønt kjøper vi på torget her vi bor og brød kommer med morgenlevering.

Vi lager middagsliste for hver uke også ukeshandler vi. Eller, det er vel strengt tatt kona som fikser den biten. Jeg bare kommer med noen middagsforslag også er det hun som pleier å sette sammen plan og ellers gå gjennom skap og skuffer og finne ut hva vi trenger. Jeg er heldig der!

Jeg lurer på om noen av dere har middagstips for en hel uke slik at ikke noe blir kastet :) ?

(Jeg har vært flink til å ukeshandle før, men med økonomisk trygghet har vi blitt veldig dårlige på å planlegge. Nå må det spares og jeg trenger hjelp. For også før når vi handla for uka, kjøpte vi mye som ble kasta.

Vi har en på 1 år, men han spiser det han får. Så vi er 3 personer)
Vår ukesmeny denne uka:

Mandag: Stekt torskefilèt m/ potet og gulrøtter
Tirsdag: Pølse og mos
Onsdag: Hjemmelaget grønnsaksuppe (potet,kålrot,gulrot,pølse,buljong,purreløk) serveres med flatbrød
Torsdag: Fiskeboller i karrisaus m/potet og gulrøtter
Fredag: Spise ute (skal på et standupshow i byen)
Lørdag: Taco
Søndag: Koteletter m/potet og grønnsaker

Back
Topp