Ukesforvirring og lengde på svangerskap

Spinam

Glad i forumet
Julegavene 2019
Hvilken uke sier dere at dere er i? For nå er jeg akkurat kommet i uke 34, men er jo da startet på den 35. Den ene appen sier at jeg er i uke 35, men jeg sier 34.

Hva sier dere?

Og, det er også sånn at jeg er 8 mnd gravid, i den 9. Måneden men det er to måneder til termin...? :hilarious: the confusion is real
 
Jeg sier jeg er 35+1, vet jeg er inni 36 uken.. men har alltid sagt hvor mange uker og dager som er fullgått alle tre svangerskapa.

Er det dem sier og skriver hos lege/ sykehus osv og som jeg har fått med meg.
 
Har du gått 34 fullgåtte uker, så har du begynt på uke 35. Altså 34+1 til 6 = du er i uke 35. Da sier jeg det, fordi du er i den 35’te uken, og har gått fulle 34 uker + noen dager. Jordmor og lege og alle regner det sånn.
 
Mener det samme som de over.

Når det kommer til mnd så er det litt mer tricky. Om man regner 1 mnd som 4 uker altså 28 dager, så er man gravid i 10 mnd. 40uker/(7dagerx4uker)=10 mnd.
Om man regner 1 mnd som 31 dager, så er man gravid i 9 mnd.

Så det hele spørs egentlig på hvordan man ser på det. De fleste «uvitne» som spør «hvor lang på vei er du?» om du sier 18 uker vil de begynne å telle «4,8,12,16... ah så du er 4,5 mnd på vei». Samtidig vil andre kunne si 4 mnd fordi de teller dager, «30,60,90,120...126»
 
Jeg er 33+5 og sier da uke 33. Det sier både overlegene på sykehuset og legen.. de sier ikke uke 34.
 
Jeg sier fullgåtte uker og har inntrykk av at både jordmor og legen gjør det samme.
 
Har du gått 34 fullgåtte uker, så har du begynt på uke 35. Altså 34+1 til 6 = du er i uke 35. Da sier jeg det, fordi du er i den 35’te uken, og har gått fulle 34 uker + noen dager. Jordmor og lege og alle regner det sånn.
Legen min regner som du sier, jordmor og sykehuset som @Abstract83 sier :hilarious: Så her var det full forvirring i starten. Har valgt å si til helsepersonell i fullgåtte uker, fordi det virker som den mest «riktige måten». For alle andre har jeg sagt ca mnd fordi så mange ikke klarer å regne så kjapt i hodet, så fremst de ikke er mor eller gravid selv. Ei venninne spurte, og spurte etterpå; hvor mange uker er det man er gravid igjen? :joyful: Haha.
 
Haha, det sies visst litt forskjellig da ja. Til folk sier jeg også måneden, men jeg er i 8. Måned og den gjengse oppfatning er at man går i 9 måneder, og det får man ikke til å gå opp ikke sant, så det blir enda mer forvirrende enn å si uker :yuck:
 
Jeg sier fullgåtte uker, fordi jeg ikke vil "jukse" :p Og fordi det er det jordmor og sykehus snakker om.

Når det gjelder måneder, så regner jeg alltid 9 måneder minus tiden det er igjen til termin, syns det gir mest mening for at folk skal skjønne det :p
 
Er i uke 32+3 og sier jeg er i uke 32 og fra søndag i uke 33.
 
Jeg er 33+5 og sier da uke 33. Det sier både overlegene på sykehuset og legen.. de sier ikke uke 34.
Når jeg har snakket med helsepersonell vil de alltid vite hvilken uke jeg er i, ikke hvor mange fullgåtte uker jeg har. Jeg har brukt å si f.eks. 32+4, og da svarer de med: så du er i uke 33. Både fastlegen og de på sykehuset sier det sånn.
 
Når jeg har snakket med helsepersonell vil de alltid vite hvilken uke jeg er i, ikke hvor mange fullgåtte uker jeg har. Jeg har brukt å si f.eks. 32+4, og da svarer de med: så du er i uke 33. Både fastlegen og de på sykehuset sier det sånn.

Så rart det gjør de ikke her.
 
Er det folk med barn (eller gravide) eller helsepersonell sier jeg uke+dag, altså 37+3. Er det folk som ikke har peiling eller som jeg føler ikke trenger vite så detaljert (sånn som pårørende på jobb, andre foreldre i barnehagen osv), sier jeg den kommer i månedsskiftet november/desember.
 
Jeg sier fullgåtte uker og slenger på "av 40".
Så noen dager til sier jeg "ferdig med 36 av 40 uker nå". Synes det er den enkleste måten å kommunisere tydelig. Måneder klarer jeg ikke å regne det om til.

Jordmoren min har lagt opp ukeskontrollene etter samme system som Kabakaba nevner. "Kontroll i uke 38" betyr at jeg skal neste uke, når jeg er 37+noe.
 
Jeg sier fullgåtte uker og slenger på "av 40".
Så noen dager til sier jeg "ferdig med 36 av 40 uker nå". Synes det er den enkleste måten å kommunisere tydelig. Måneder klarer jeg ikke å regne det om til.

Jordmoren min har lagt opp ukeskontrollene etter samme system som Kabakaba nevner. "Kontroll i uke 38" betyr at jeg skal neste uke, når jeg er 37+noe.
Jepp, og det forvirret meg også veldig en god stund. Men så gikk jeg så lei av å ikke huske/henge med på disse ukene, så jeg skrev de ned i kalenderen min. Har en fysisk kalender jeg liker å notere i. Så før kontroller og ultralyd osv så fører jeg opp uke+dag. Og på slutten av hver fullgåtte uke skriver jeg antallet fullgåtte uker. Det er eneste måten jeg klarer å holde kontroll på dette på.
 
Gjør det enkelt å sier hvor mange uker og dager som er fullgåtte, feks 36+2 uker på veg:hilarious:
 
Jepp, og det forvirret meg også veldig en god stund. Men så gikk jeg så lei av å ikke huske/henge med på disse ukene, så jeg skrev de ned i kalenderen min. Har en fysisk kalender jeg liker å notere i. Så før kontroller og ultralyd osv så fører jeg opp uke+dag. Og på slutten av hver fullgåtte uke skriver jeg antallet fullgåtte uker. Det er eneste måten jeg klarer å holde kontroll på dette på.
Jeg har skrevet inn fullgåtte uker i kalenderen min :happy:
 
Back
Topp