Uker vs mnd

Bubba

Elsker forumet
Marsboerne
Litt tankefull og lurer på hva dere svarer når dere får spørsmål om hvor langt dere er på vei?

Jeg vet jo hvor mange uker jeg er og fokuserer på det. Men når man får spørsmålet fra andre, så svarer jeg i mndr. Men jeg surrer så fælt med når jeg går over i neste mnd. Jeg tenker vel at terminen er 18mars, så jeg går over i ny mnd hver 18. i mnd. ;)
Men så møter jeg jo andre gravide som sier de er 5mndr, men som har termin senere enn meg, så da blir jeg forvirra igjen. :rolleyes: Sååå hva gjør dere?

sier jeg er 18+6 jeg :-P hehe elller rett å slett månden jeg er i.

For øyeblikket sier jeg halvveis ca.

Mamma til Herman venter lillesøster 12.mars 2014
Taster på appen :-)

Har ikke peiling på hvilken mnd jeg er i. Går liksom i uker :p damer forstår det som regel, men ikke mannfolk ;-)

Jeg synes det er vanskelig å si for jeg klarer ikke helt å skjønne dette med mnd.. :p Regner man med juni? da er jeg isåfall 5 mnd.. men tror jeg har gått rundt å sagt jeg er 4 mnd da jeg ikke har regnt med juni :p nei dette er ikke enkelt :p
Men kommer litt an på hvem som spørr.. er ikke alle som skjønner dette 21+5 greiene (gjorde det ikke selv heller før jeg ble gravid nå) så da har det hvertfall de siste ukene vært greit å sagt at jeg er hallveis :D

Jeg er i den sjette mnd, og har gått fem mnd fullgåtte..er 22+2 i dag.

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg regner selv i uker, men har skjønt at folk som ikke har barn, (eller mannfolk) vil ha det i mnd.. Men da blir jeg forvirra ;) I følge gravid app er jeg i femte mnd nå, så jeg får følge den!

pleier og si uker, og di som ikke forstår, så sier jeg at det er 40uker, og at jeg har termin i mars:)

Det er ikke verre enn å ta antall uker*7/28
Altså er jeg 5.5mnd fullgått.

22*7/28=5.5

En gravid mnd er 28 dager.

1 fullgått måned: 4 uker + 3 dager
2 fulgåtte måneder: 8 uker + 6 dager
3 fullgåtte måneder: 13 uker + 2 dager
4 fullgåtte måneder: 17 uker + 5 dager
5 fullgåtte måneder: 22 uker + 2 dager
6 fullgåtte måneder: 26 uker + 5 dager
7 fullgåtte måneder: 30 uker + 2 dager
8 fullgåtte måneder: 35 uker + 5 dager
9 fullgåtte måneder: 40 uker + 2 dager

Jeg sier ca halvveis, men kommer jo an på hvem som spør. Til venninner sier jeg uker. Mannen er ikke helt med tror jeg. Sto i oppvasken her en dag, så kommer han bort og spør meg om når vi skal få vårt neste barn. Først skjønte jeg ikke om han mente denne, eller evt neste, mens det han lurte på var termindatoen.

22*7/28=5.5

Hehe, kan ikke dra fram kalkulatoren hver gang noen spør heller :b I dag sier den tøysete svenske gravid appen at jeg er i 6. gravidmnd, men det kan umulig stemme, for jeg er "bare" 19+6.. Holder meg til uker jeg ;)

22*7/28=5.5

Da blir man jo garantert forvirret, for da blir et svangerskap 10 mnd, ikke 9. ;) Jeg sier stort sett antall mnd ut fra hvor lenge det er igjen til termin. Nå sier jeg "nesten 5 mnd" siden jeg har termin 10. Unntaket er når andre gravide spør. Har selv alltid irritert meg over atgravide plutselig begynner å regne i uker. :)

Hehe, kan ikke dra fram kalkulatoren hver gang noen spør heller :b I dag sier den tøysete svenske gravid appen at jeg er i 6. gravidmnd, men det kan umulig stemme, for jeg er "bare" 19+6.. Holder meg til uker jeg ;)

Det er fordi den appen teller en gravidmåned som 4 uker, noe som bare er teit egentlig siden en måned jo stort sett er 30 eller 31 dager. Og teller man en måned som fire uker går man gravid i 10 måneder og det blir jo helt feil. Men over gravidmåned på appen står det kalendermåneder og det stemmer mye bedre:)

Da blir man jo garantert forvirret, for da blir et svangerskap 10 mnd, ikke 9. ;) Jeg sier stort sett antall mnd ut fra hvor lenge det er igjen til termin. Nå sier jeg "nesten 5 mnd" siden jeg har termin 10. Unntaket er når andre gravide spør. Har selv alltid irritert meg over atgravide plutselig begynner å regne i uker. :)

Faktisk så er jo et svangerskap nærmere 10 mnd enn 9 mnd siden det er 40 uker. Skjønner ikke det der jeg.

Faktisk så er jo et svangerskap nærmere 10 mnd enn 9 mnd siden det er 40 uker. Skjønner ikke det der jeg.

My point exactly. :) Men siden folk flest tenker 9 mnd synes jeg det er enklere å si 9 mnd minus tid igjen til termin,

Ble ikke så klok av dette :-) Hehe, Jeg skal begynne å si at jeg har termin i mars til de som ikke skjønner uker. Så kan de selv regne ;-)

Ble ikke så klok av dette :) Hehe, Jeg skal begynne å si at jeg har termin i mars til de som ikke skjønner uker. Så kan de selv regne ;-)

Hehe.. Ja det er like greit egentlig.

Tenkte over det i stad, og jeg har faktisk 4 lønninger igjen før permisjon ;-)

My point exactly. :) Men siden folk flest tenker 9 mnd synes jeg det er enklere å si 9 mnd minus tid igjen til termin,

Jeg trodde et svangerskap var 9 mnd jeg, frem til jeg ble gravid sist gang. Så skjønner at folk er forvirret. Men blri jo 9 mnd hvis man regner fra man er 4 uker på vei. Eller? Jaja... Jeg sier hvertfall at jeg har termin i midten av mars ca jeg. Så får fok regne selv ;)

Back
Topp