Uker vs måneder

*Stella*

Forumet er livet
Stjal denne fra et annet terminforum jeg:

Og vi er vel "i uke 5" når vi er 4+2 f.eks. 4 uker er ferdig, og begynt på den femte, derfor i femte? Og altså i andre måned, allerede :)

En liten oversikt over hvilken mnd man er i på de forskjellige ukene[:D]

1.trimester
  • 1. mnd: uke 1 - 4
  • 2. mnd: uke 5 – 9
  • 3. mnd: uke 10 - 13

2.trimester
  • 4. mnd: uke 14 – 18
  • 5. mnd: uke 19 - 22
  • 6. mnd: uke 23 - 27

3.trimester
  • 7. mnd: uke 28 - 32
  • 8. mnd: uke 33 – 36
  • 9. mnd: uke 37 - 40

Jeg ser på det som man er i uke 4 til hele uken er ferdig[:)]

Ulike "uke for uke" oversikter regner det litt forskjellig.

De fleste sier nemlig at man er I FJERDE UKE frem til man er passert fire. Da begynner man på den femte.
Men akkurt babyverden sin oversikt sier at vi er i uke fire fra 4+0 til 4+6 (denne begynner nemlig med uke 0, i motsetning til de fleste andre, som begynner med uke 1)

Men altså.. det er jo til å bli forvirret av, når akkrat BV regner annerledes...

Jepp, det er det jeg mener.

Og derved er det forvirrende at BV sin uke for uke-oversikt skriver om "uke fire, når du er 4+0 til 4+6", ettersom dette egentlig er femte uke...

ORIGINAL: *mia87*

Jeg fant denne på juli sitt forum..[:D]

1 fullgått måned:      4+2
2 fullgåtte måneder:  8+4
3 fullgåtte måneder:  12+6
4 fullgåtte måneder:  17+1
5 fullgåtte måneder:  21+3
6 fullgåtte måneder:  25+5
7 fullgåtte måneder:  30+0
8 fullgåtte måneder:  34+2
9 fullgåtte måneder:  38+4
Frem til termin:         40+2 = 10. svangerskapsmåned

Denne likte jeg! Enkel og grei å forholde seg til[:)]

Den der var forvirrende synes jeg også.

Men så er ikke jeg så knusende nøye opptatt av måneder da, det er sånn som jeg svarer til de "uinnvidde", og da svarer jeg sånn ca likevel. Nå sier jeg at jeg er ca 3,5 måned på vei, eller ca halvveis i fjerde måned. Til de mer innvidde, som har behov for mer nøye svar, svarer jeg uansett i uker, og sånnsett, der også avrunder jeg..

Fikk spm i går om hvor mange uker jeg var på vei, og svarte 15. Svarte ikke 15+5. Er jo sånnsett nesten 16 fullgåtte, og 16 hadde vært et like rett svar. But who cares?

Babyen kommer nok i august en gang, og eneste tilfeller ette med uker og dager er såå nøye er dersom det er snakk om prematur fødsel eller overtidsberegning, og da forholder de seg til det de finner på UL om et par uker, og legene får jo vite svar i uker og dager, ettersom de ser på helsekortet, så nøye omregninger til måneder stresser jeg ikke med.

Joda, jeg synes også det, men da forholder jeg meg i så fall til den oversikten jeg først postet inn, den er brukt av de fleste terminforum jeg har titta innom, og fungerer greit.

Når en beynner å ta hensyn til x antall dager i hver måned, så må en jo lage en ny slik for hver terminmåned da, for det er jo FORSKJELL på hvor lange månedene er også... Det blir for voldsomt for meg, jeg forholder meg til den som regner i hele uker, og ikke minst, at jeg slipper å komme til 10 måneder... 9 holder....

Back
Topp