Uker Vs måneder

heldige oss <3 <3

Forelsket i forumet
Er det noen her som vet når hvilken mnd man er når man er i uke 23 for eksempel? Vi går jo 10 mnd gravid, men de fleste vet jo ikke dette.. hadde mer peiling på det forrige gang jeg var gravid, men det er en stund siden nå.
Så synes jeg det høres så rart ut å si: 23 uker...

23-27 uker er 6.mnd :)

Har heller aldri forstått hvorfor en sier 9 mnd. Det er jo faktisk 10!

Snart 6 fullgåtte mnd da :P

Dette har jeg også lurt på. Før jeg ble gravid selv har jeg bare hørt at gravide sier hvilken måned de er i, så ble litt forvirret da jeg fant ut at når det regnes i uker "passer" det ikke med 9 måneder. Hvorfor regnes det ikke 10 måneder?? Men den oversikten over her var jo grei:)

Det var jo en fin oversikt. :) Jeg liker selv best å si hvor mange uker, og hvis noen er usikker på hva jeg mener så sier jeg bare hvor lenge det er igjen til termin. :)

Vi regner jo at svangerskapet starter første dag i siste mens. Da er vi jo egentlig ikke gravide :) Derfor virker 10 mnd logisk, men er jo ikke gravide i 10 mnd :)

Vi regner jo at svangerskapet starter første dag i siste mens. Da er vi jo egentlig ikke gravide :) Derfor virker 10 mnd logisk, men er jo ikke gravide i 10 mnd :)
I mitt hode er det mer logisk at svangerskapet begynner ved befruktning og ikke siste mens, men det er sikkert en god grunn til at det er slik det regnes og jeg regner ikke med at dette vil endre seg med det første bare fordi jeg synes det er mer logisk:-) :-)

Sent from my iPhone using BV Forum

I mitt hode er det mer logisk at svangerskapet begynner ved befruktning og ikke siste mens, men det er sikkert en god grunn til at det er slik det regnes og jeg regner ikke med at dette vil endre seg med det første bare fordi jeg synes det er mer logisk:-) :-)

Sent from my iPhone using BV Forum
Er vel fordi det er lettere å vite når siste mens var :) Ikke alle som har full kontroll over når befruktning skjedde ;)

Er vel fordi det er lettere å vite når siste mens var :) Ikke alle som har full kontroll over når befruktning skjedde ;)
Det har du rett i! Jeg ble gravid med assistert befruktning, så da vet man jo nøyaktig når befruktning er;) Men som du sier er jo ikke det så lett å vite når man blir gravid på normal måte:p

Er det via i Phone kanskje? Jeg finner den ikke på Android

Er det noen her som vet når hvilken mnd man er når man er i uke 23 for eksempel? Vi går jo 10 mnd gravid, men de fleste vet jo ikke dette.. hadde mer peiling på det forrige gang jeg var gravid, men det er en stund siden nå.
Så synes jeg det høres så rart ut å si: 23 uker...

Det der med uker vs. mnd er alltid forvirrende :p Enklest å svare i uker når folk spør, men de som ikke er "oppi det" ser jo bare dumt på en ;) Men er vi gravide i 10 mnd? Vi er gravide i 40 uker, men en mnd er jo mer enn 4 uker. Så helt oppi 10 mnd blir det vel ikke? Hvis min første dag i siste mens var 20. Juni er termin 30. Mars. 9 mnd og 10 dager. Og trekker man fra tiden man ikke er gravid de 2 første ukene, så er man jo 4 dager under 9 mnd gravid. Men det sistnevnte må man ikke tenke hardere på, det gjør bare forvirringen "hvor mange mnd er du på vei?" komplett :D For det regner man fra første dag i siste mens, ikke sant? Slik at siste mens 20. Juni gjør meg 1 mnd fullgått hver 20. ..?

Last edited:
Det der med uker vs. mnd er alltid forvirrende :p Enklest å svare i uker når folk spør, men de som ikke er "oppi det" ser jo bare dumt på en ;) Men er vi gravide i 10 mnd? Vi er gravide i 40 uker, men en mnd er jo mer enn 4 uker. Så helt oppi 10 mnd blir det vel ikke? Hvis min første dag i siste mens var 20. Juni er termin 30. Mars. 9 mnd og 10 dager. Og trekker man fra tiden man ikke er gravid de 2 første ukene, så er man jo 4 dager under 9 mnd gravid. Men det sistnevnte må man ikke tenke harere på, det gjør bare forvirringen "hvor mange mnd er du på vei?" komplett :D For det regner man fra første dag i siste mens, ikke sant? Slik at siste mens 20. Juni gjør meg 1 mnd fullgått hver 20. ..?
Er 9 kalendermnd, men 40 uker:)

Back
Topp