Ukelønn til fireåring?

CottageCore

Glad i forumet
Februarhjertene 2025
Fireåringen fikk en lommebok i bursdagsgave. Hun spurte om hun kunne få penger til å putte oppi, så jeg svarte at man må jobbe for å få penger. Jeg spurte om hu ville ha en jobb i huset og få penger for det, og hu (som naturligvis ikke skjønner helt konseptet) sa ja.

Jeg har en tanke om at å legge rene klær i skapet, rydde etter seg, lage middag, støvsuge, gå ut med søppel og lignende skal være prentet inn fra start som noe alle bidrar med. Jeg føler vi er på god vei dit (selv om det sikkert kan snu når de blir eldre). Jeg har lyst til at jobben skal være noe «ekstra» utover det vi forventer. Jeg sliter dog med å komme på eksempler som egner seg for en fireåring.

Eksempler på hva jeg tenker på for tenåringer er;
- Klippe plenen
- Skifte dekk på bilen
- Luke i bed/så og bidra i grønnsakshagen
- Reparere ting
- Male huset/beise terrassen eller andre ting som må gjøres av vedlikehold rundt i huset

En ting jeg tenker kanskje er en mulighet er å vanne blomster. Hu har sin egen kanne. Hu kunne f.eks. vannet 1-2 ganger i uka. Hu kommer nok til å spørre om å vanne hver dag, for hu har ikke skjønt dagene ennå. Men jeg har en forventning om at innen hun er ca. 5 år vil navna på dagene og kanskje også rekkefølgen sitte.

En annen ting jeg har vurdert er bleieskift av noen av tissebleiene til bittelillebror. Men samtidig har jeg ikke lyst til at omsorg for familie skal bli en betalt jobb. Og hu gleder seg så over å gjøre det nå. For øvrig samme gleden med å få lov til å vanne blomster :laughing002

Pante flasker hu finner ute kunne vært en ting, men det krever også at vi foreldre drar ut med hu. Og med mann i turnus, tre barn hvorav jeg er i permisjon med minste på to mnd, gjør at jeg ikke ønsker å forplikte meg til å gå ut på flaskejakt i tide og utide. Hjemme produserer vi maks én pose pant i halvåret/året.

Så ja… Finnes det noen gode «jobber» for fireåringen min?

Rydde lekene sine, legge klærne i skapet, være flink å spise maten sin, pusse tenner, fikse håret. Syntes ikke de skal gjøre mer enn det, kanskje bare tørke støv, men ikke forvent beste resultatet av en fireåring. Men nå syntes jeg ikke ukelønn til fireåring er normalt heller da. Vår har lommebok og har penger i, men er fra bursdagspenger og opplevelser, feks kino.

• Liker
Reactions: HCS
Rydde lekene sine, legge klærne i skapet, være flink å spise maten sin, pusse tenner, fikse håret. Syntes ikke de skal gjøre mer enn det, kanskje bare tørke støv, men ikke forvent beste resultatet av en fireåring. Men nå syntes jeg ikke ukelønn til fireåring er normalt heller da. Vår har lommebok og har penger i, men er fra bursdagspenger og opplevelser, feks kino.
Hun gjør alle disse tingene fra før, og med stor glede, så jeg ønsker ikke å legge penger oppå det. I tillegg tenker jeg det er fint å lære ungene at det er endel man må gjøre i livet vi ikke får betalt for. Jeg får ikke betalt for husarbeid :laughing002 Hun har aldri fått kontanter fra noen. Alle penger hun får blir satt direkte til aksjefondet hennes fra giver, og ikke at hun har vært på kino før, men vi bruker jo selv ikke kontanter lenger. Så det er bare fordi det er lettere for en fireåring å forholde seg til penger når de er fysiske. Jeg tror også vi voksne hadde hatt et mye lavere forbruk av penger dersom de var fysiske kontanter slik som tidligere. Ellers «betaler» hun ofte med mitt kort når vi handler mat på butikken.

«Være flink til å spise maten»- er en setning vi bevisst aldri sier, da vi er opptatt av at ungene skal spise fordi de er sultne og ikke fordi vi foreldre forventer at de skal spise. Hvis ungene ikke vil ha noe, sier de at de «ikke har lyst på i dag». På den måten lager de ikke en barriere for seg selv hvor de må «stå for» noe de sa sist de fikk maten servert. Det nullstilles ved hvert måltid. Vi fortsetter å servere det vi vil ha til middag, og har aldri opplevd kresenhet utover at de enkelte dager sier de ikke ønsker et eller annet på tallerkenen, eller i perioder unngår noe. Det må likefullt ligge på tallerkenen i små mengder. De trenger aldri å spise opp maten sin hvis de ikke vil/orker. De får frokost, lunsj og middag, og får beskjed om at det er lurt å spise seg mett til måltidet slik at de ikke blir sultne innen neste måltid. Det hjelper nok på slik at de ofte spiser en god del. Skal jeg være litt direkte og ærlig, vil jeg personlig hevde at å betale en unge for å spise mat er en dårlig idé.

Det jeg spør om er rett og slett oppgaver hun kan gjøre som ikke inngår i det klassiske husarbeidet, fordi det er noe vi alle må gjøre uansett.

Last edited:
Back
Topp