FrkNordby93
Glad i forumet
Igår så var det bare lysebrunt hele dagen og ga seg delvis på kvelden, men idag har det gått fra brunt til lyserosa.. jeg er 8+0 i morgen, og kjenner jeg er skikkelig nervøs for å miste..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Det er dessverre helt vanlig å blø i svangerskap, uansett om det går bra eller dårlig. I snitt får 1/3 vellykkede svangerskap blødninger; og alle hvor det ikke går bra.Igår så var det bare lysebrunt hele dagen og ga seg delvis på kvelden, men idag har det gått fra brunt til lyserosa.. jeg er 8+0 i morgen, og kjenner jeg er skikkelig nervøs for å miste..
Legen min var ikke så interessert i det, men fra igår til idag har det gått fra rosabrunt til bare brunt, og det kan også komme av stress da jeg har hatt svigermor på besøk i nesten 2uker + jeg må anstrenge meg når jeg prater fordi hun hører dårlig.. pfffDet er dessverre helt vanlig å blø i svangerskap, uansett om det går bra eller dårlig. I snitt får 1/3 vellykkede svangerskap blødninger; og alle hvor det ikke går bra.
Forstår frykten veldig, og de dagene man ikke vet, og havner litt "midt mellom" er horrible.
Siden du er passert 6-7 uker, så vil jeg anbefale ultralyd. Du kan spørre legen om de kan ordne ultralyd for deg, siden du er blødninger; men vanligvis får man ikke før det er friskt blod; mer enn spotting.
Hvis blødningen ikke tar seg opp og ikke gir noe smerte, så er sjansene ganske gode for at det er noe helt uskyldig. Man får lettere blødninger fra bl.a. slimhinner i svangerskap, og spotting kan også komme fra et blodkar oppi der et sted.
Men ja.. du er på det stadiet i svangerskapet at man dessverre ikke får gjort noe til og fra.. men du KAN sjekke ståa på ultralyd, og det kan evt gi litt ro i sjelen.

Nei, om man ikke har smerter med (tegn på ExU) eller faktisk blødning, så blir det ofte ikke noe hjelp fra legen.. men privat ultralyd går alltids om man er bekymretLegen min var ikke så interessert i det, men fra igår til idag har det gått fra rosabrunt til bare brunt, og det kan også komme av stress da jeg har hatt svigermor på besøk i nesten 2uker + jeg må anstrenge meg når jeg prater fordi hun hører dårlig.. pfff![]()
En liten oppdatering! I dag er det ingenting rosa/rødbrunt, føler det er et bra tegnNei, om man ikke har smerter med (tegn på ExU) eller faktisk blødning, så blir det ofte ikke noe hjelp fra legen.. men privat ultralyd går alltids om man er bekymret![]()

Alltid et godt tegn når det ikke tar seg opp, og ikke er smerter!En liten oppdatering! I dag er det ingenting rosa/rødbrunt, føler det er et bra tegn![]()
Jaa, så får en smøre seg med tålmodighet til UL 15.oktober!Alltid et godt tegn når det ikke tar seg opp, og ikke er smerter!![]()
Har enda ikke merka noe til det, men nå hadde en jo sengegymnastikk i går da, så jeg blør jo hver gang en har gjort noe såntJeg har en spontanabort nå og det er ingen tvil. Blør masse hele tiden og kjenner kroppen bare presser ut alt som er. Sender varme tanker! Håper det går bra for deg!
men det er ikke masse liksom, bare sånn brunrosa til lysebrunt plutselig.Problemet er nok det at det ikke er så myeå gjøre dersom det er en pågående spontanabort. I utgangspunktet vil de at kroppen skal ordne opp selv, før de evt. bistår. Det føles veldig som å ikke bli tatt på alvor, Men når Helsenorge viser til at det "Ifølge en norsk studie ender 10 til 15 prosent av alle svangerskap i spontanabort." så forstår man kanskje bedre hvor "vanlig" det er.Har enda ikke merka noe til det, men nå hadde en jo sengegymnastikk i går da, så jeg blør jo hver gang en har gjort noe såntmen det er ikke masse liksom, bare sånn brunrosa til lysebrunt plutselig.
Men legen vil jo ikke høre på meg så får bare vente til jeg skal til sykehuset den 15oktober da..
Tja, 8+2 så fikk jeg skikkelig alvorlig sterke smerter som gikk fra 5 - 1000 på 10min.. kom på legevakten etter å ha fått ut 1 svær klump med koagel og en til på legevakten.. hun baserte mengden blod på 1 bind... eh.. ga meg 3 tramadol og sendte meg hjem uten å gjøre en gynekologisk undersøkelse eller måle hcg.. 1 dag senere stoppa blødningene omtrent, og kom forferdelige smerter tirsdagen så jeg ikke kunne gå.. så ble innlagt på sykehuset, fikk 8 cycotec som ikke funka.. og endte opp med full utskrapning i narkose fordi det var så mye igjen at dem klarte ikke se noenting oppi det. Takk gudene for en våken, nyutdannet turnuslege som tok meg på alvor.Problemet er nok det at det ikke er så myeå gjøre dersom det er en pågående spontanabort. I utgangspunktet vil de at kroppen skal ordne opp selv, før de evt. bistår. Det føles veldig som å ikke bli tatt på alvor, Men når Helsenorge viser til at det "Ifølge en norsk studie ender 10 til 15 prosent av alle svangerskap i spontanabort." så forstår man kanskje bedre hvor "vanlig" det er.
Når det er sagt så er jeg en av de som blødde rundt menstrausjonstiden hver måned i første trimester. Og ganske mye (koagler og mensenliknende, men ikke helt). Og det gikk bra med både meg og guttungen. Det er nok ikke normen, men det kan skje - og det er absolutt ikke ukjent at gravide blør tidlig i svangerskapet heller. Krysser fingrene for at det går bra for deg!
For en utrolig fæl opplevelse! Og så bra at du fant noen som tok deg på alvor.Tja, 8+2 så fikk jeg skikkelig alvorlig sterke smerter som gikk fra 5 - 1000 på 10min.. kom på legevakten etter å ha fått ut 1 svær klump med koagel og en til på legevakten.. hun baserte mengden blod på 1 bind... eh.. ga meg 3 tramadol og sendte meg hjem uten å gjøre en gynekologisk undersøkelse eller måle hcg.. 1 dag senere stoppa blødningene omtrent, og kom forferdelige smerter tirsdagen så jeg ikke kunne gå.. så ble innlagt på sykehuset, fikk 8 cycotec som ikke funka.. og endte opp med full utskrapning i narkose fordi det var så mye igjen at dem klarte ikke se noenting oppi det. Takk gudene for en våken, nyutdannet turnuslege som tok meg på alvor.
Ja, jeg er jo TS, men nå gikk det som det gikk, og da får en bare prøve igjen. Skal til fastlegen min den 24, også skal jeg forklare for han at neste gang så skal jeg bli tatt på alvor.. fordi dette her var ikke gøy..For en utrolig fæl opplevelse! Og så bra at du fant noen som tok deg på alvor.
Mener absolutt ikke at man bare skal akseptere å bli avfeid, og i hvert fall ikke dersom man har sterke smerter i tillegg. Var kun ment som en forklaring på hvorfor legene ikke kan/vil gjøre noe når det føles veldig alvorlig og skummelt ut for den som gjennomgår det. TS skrev kun om blødninger, så svarte ut ifra det.