Uke 23

Oh Dear

Forumet er livet
VIP
Januar 2017
Viktig milepæl, dette! skulle det skje noe nå blir det regnet som en prematur fødsel og ikke en abort. Leger vil gjøre langt mer for stoppe en eventuell fødsel, sette lungemodningssprøyter osv. For ikke å snakke om at en baby født nå faktisk kunne overlevd, selv om sjansene er små og konsekvensene gjerne store. Men det føles bra å komme så langt, altså :)

Gratulerer med milepælen<3 teller helt klart ned her også! 6 dager igjen! Etter den uken er det bare å telle ned til fødsel;p

Jeg har ikke nådd halvveis enda, så per nå teller jeg ned til det. Men må være deilig å komme til den uken, og vite at nå vil de gjøre alt de kan for å redde lille dersom en fødsel skulle starte❤️

Har ei bekjent som jobber på nyfødt intensiven på et av de største sykehusene i landet, hun har fortalt masse om dette. I morra er jeg 23+0, det er stort.

Deilig å vite det. 22 uker her.
Men lurer på om jeg hørte og leste at det er fra uke 24 de vil gjøre noe om det skjer noe? Godt å vite det er en uke før da.
Vi får håpe uansett alt går bra fremover :)

Deilig å vite det. 22 uker her.
Men lurer på om jeg hørte og leste at det er fra uke 24 de vil gjøre noe om det skjer noe? Godt å vite det er en uke før da.
Vi får håpe uansett alt går bra fremover :)

Hm, vet jeg har lest/hørt uke 23 i forbindelse med konkrete historier, tidlig vannavgang osv. Måtte søke det opp, og i store medisinske leksikon står dette:

Grensen mellom prematur fødsel og abort kan være vanskelig å trekke, men settes nå vanligvis ved uke 24.

Men så er det jo også en del uklare skiller. Mener de for eksempel 24. uke, eller 24 fullgåtte uker? For jeg går jo inn i den 24. uka nå. :p

I denne artikkelen til BV ser det ut som det er uke 23 som blir fokusert på, uten at det sies spesifikt at det er der grensen ligger. Men tror det er det mange sykehus regner med, at man har passert 23 fulle uker i alle fall.

http://www.babyverden.no/Baby/Tema/Premature-barn/Rundt-10-prosent-overlever-i-uke-23/

Hm, vet jeg har lest/hørt uke 23 i forbindelse med konkrete historier, tidlig vannavgang osv. Måtte søke det opp, og i store medisinske leksikon står dette:

Grensen mellom prematur fødsel og abort kan være vanskelig å trekke, men settes nå vanligvis ved uke 24.

Men så er det jo også en del uklare skiller. Mener de for eksempel 24. uke, eller 24 fullgåtte uker? For jeg går jo inn i den 24. uka nå. :p
Ja det er spørs hva de mener. Men jeg ville trodd de hjelper om det er inni eller fullggåtte. Noen dager burde ikke si stort akkurat der.

Ja det er spørs hva de mener. Men jeg ville trodd de hjelper om det er inni eller fullggåtte. Noen dager burde ikke si stort akkurat der.

På den andre siden har hver dag babyen får være i mors liv veldig mye å si. :) Men det viktige så tidlig er jo at de prøver å stoppe eventuelle rier/hindre truende fødsel. Og det gjør de heller ikke før denne grensa som sykehuset opererer med, etter det jeg har forstått.

Jublet litt for en uke siden selv ja. Nå er det 3.trimester jeg ser som neste milepæl. Og det er jo sååå lenge til :p

Jublet litt for en uke siden selv ja. Nå er det 3.trimester jeg ser som neste milepæl. Og det er jo sååå lenge til :p

Samme her. Måtte sjekke når tredje trimester begynner og jeg trodde faktisk jeg var nærmere! 24+1 nå, og fortsatt en mnd igjen. Føler jeg har vært i andre trimester en evighet, haha :P

24+0 i dag og ja det er en fantastisk følelse å ha kommet så langt:D krysser fingre og tær for at lille ikke kommer på lenge enda da, virker som et mareritt å måtte gå gjennom mange uker på nyfødtintensiven og aldri vite om lille vil overleve eller ikke.

24+0 i dag og ja det er en fantastisk følelse å ha kommet så langt:D krysser fingre og tær for at lille ikke kommer på lenge enda da, virker som et mareritt å måtte gå gjennom mange uker på nyfødtintensiven og aldri vite om lille vil overleve eller ikke.

Klart, ti-femten uker til er å foretrekke :D

Oi, det visste jeg ikke! Bikka 23 uker i går, så dette var godt å lese :) Min milepæl er 1. oktober, da er det akkurat 100 dager igjen :)

Woho det er stort! Gleder meg til det! Er 21+3 i dag, så nærmer meg :)

Gratulerer :) her har jeg litt tid igjen. Men håper virkelig at babyen holder seg der 10 uker til iallefall :)

Gratulerer! Det er en viktig milepæl for meg også, men jeg har fortsatt 1 uke igjen før jeg er halvveis..

23+5 her. Rart å tenke på at lille kan overleve allerede nå! Håper han holder seg inne til 2017 :)

Back
Topp