Uke 23/24

Eirin85

Elsker forumet
Høsthjerter 2017
I dag er jeg 23+0, og preglife sier uke 24. Og da kom jeg til å tenke på dette med senabort kontra prematur fødsel. Er det fra nå legene vil gjøre alt for å redde babyen fordi det regnes som prematur fødsel, eller er det fra 24+0 (25)?

Håper forøvrig alle bebisene våre holder seg inne til minst uke 37! [emoji170][emoji173]
72fcf605ed93bd62109bba8ce43b6b5e.jpg

Aldri brukt Preglife og hadde ingen anelse om at man kan betegne uken man er på vei inn i som uken man er i. Trodde at så lenge det står 23+x så er man i uke 23[emoji6]. Da lærte jeg noe nytt i dag også.

Forøvrig skal det være 24 "fullgåtte" uker før man forsøker å redde nurket (antar det er 24+0), men det blir uansett en medisinsk vurdering fra legenes side, som med alle premature fødsler.[emoji54] Håper også alle blir i magene til så nærme termin som mulig (med noen få unntak da)!

Npen steder i landet prøver de å redde fra 23+x. Hvis foreldrene gjerne vil og baby virker sterk. Men kun 29% av de de prøver å redde overlever. Tror det øker til ca 50% i uke 24+x. Og over 90% i uke 27+. Jeg leste en artikkel om det tidligere denne uken, men husker ikke hvor.

Aldri brukt Preglife og hadde ingen anelse om at man kan betegne uken man er på vei inn i som uken man er i. Trodde at så lenge det står 23+x så er man i uke 23[emoji6]. Da lærte jeg noe nytt i dag også.

Forøvrig skal det være 24 "fullgåtte" uker før man forsøker å redde nurket (antar det er 24+0), men det blir uansett en medisinsk vurdering fra legenes side, som med alle premature fødsler.[emoji54] Håper også alle blir i magene til så nærme termin som mulig (med noen få unntak da)!
Min jordmor gjør begge deler skjønner du, derfor er jeg ekstra forvirra [emoji23] Vil egentlig ikke tenke så mye på det, kan ikke bare ukene fly nå <3

Det kommer helt an på sykehuset og dens praksis. Noen har det fra uke 23 og noen fra uke 24. St.Olavs hospital har fra uke 23, de har masse flott utstyr og er ganske eksperter på for tidlig fødte.

De kan begynne å gjøre forsøk på å redde barnet fra uke 23, men dette kommer nok an på sykehuset, legene og hva foreldrene selv ønsker. Jeg og mannen har snakket om det og er enige om at dersom fødsel skulle skje i uke 23 ønsker vi ikke at legene skal prøve å redde lille...

Overlevelsesrate for premature barn: https://www.babyverden.no/baby/rundt-10-prosent-overlever-i-uke-23/

Uke 23 – 29 %
Uke 24 – 56 %
Uke 25 – 84 %
Uke 26 – 90 %

Denne overlevelsesraten sier dog ingen ting om hva slags skader og senkonsekvenser dette vil kunne få for den lille...

De kan begynne å gjøre forsøk på å redde barnet fra uke 23, men dette kommer nok an på sykehuset, legene og hva foreldrene selv ønsker. Jeg og mannen har snakket om det og er enige om at dersom fødsel skulle skje i uke 23 ønsker vi ikke at legene skal prøve å redde lille...

Overlevelsesrate for premature barn: https://www.babyverden.no/baby/rundt-10-prosent-overlever-i-uke-23/

Uke 23 – 29 %
Uke 24 – 56 %
Uke 25 – 84 %
Uke 26 – 90 %

Denne overlevelsesraten sier dog ingen ting om hva slags skader og senkonsekvenser dette vil kunne få for den lille...
Shit, det er kanskje verdt å snakke om ja!! :/

Shit, det er kanskje verdt å snakke om ja!! :/

Vet ikke hvor vanlig det er å snakke om det? De aller færreste babyer blir jo født å tidlig, så sjansen er jo heldigvis svært liten for at det skjer! :)

Uke 23 – 29 %
Uke 24 – 56 %
Uke 25 – 84 %
Uke 26 – 90 %

Enig, vi hadde heller ikke ønsket å redde i uke 23

Uke 23 – 29 %
Uke 24 – 56 %
Uke 25 – 84 %
Uke 26 – 90 %

Må nok ha en prat med mannen om dette... Har litt komplikasjoner knyttet til svangerskapet, så er litt ekstra å ta hensyn til for oss.

Uke 23 – 29 %
Uke 24 – 56 %
Uke 25 – 84 %
Uke 26 – 90 %

Vi har også pratet om dette hjemme. Blir å sammenligne litt med at vi snakker om hvordan vi vil bisettes om vi skulle bli borte. For ting jo skje oss også Selvom man er ment til å leve til man blir gammel.

Back
Topp