Hæ? Nå er jeg superforvirra. Når man er 12+1 er man jo fullgått 12 uker og i sin 13 uke ?
Første trimester var ut uke 12+6. Når du er 13+0 er du over i andre trimester
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Hæ? Nå er jeg superforvirra. Når man er 12+1 er man jo fullgått 12 uker og i sin 13 uke ?
Da er jeg det imorgen jeg daFørste trimester var ut uke 12+6. Når du er 13+0 er du over i andre trimester![]()
Da er jeg det imorgen jeg dadet er jo superspennende !!

Egentlig synes jeg det bare er tullete å tenke at man er i sin et eller annet uke. Alt i helsevesenet teller fra uke som er gått, altså at du er 12+6 i dag. Er bare forvirrende med det andre som de bruker i apper.![]()
Ja, det er uansett mer praktisk med uker.Trimester betyr jo egentlig 3 mnd. Men som beskrevet tidligere så går det på utvikling til ungen. Egentlig er det litt gammeldags med trimester. Man bruker helst uker.
Ja det syns jeg også. Veldig forvirrende!Egentlig synes jeg det bare er tullete å tenke at man er i sin et eller annet uke. Alt i helsevesenet teller fra uke som er gått, altså at du er 12+6 i dag. Er bare forvirrende med det andre som de bruker i apper.![]()
Ikke blodbanken! Der er "uke 12" = 11+0-11+6Egentlig synes jeg det bare er tullete å tenke at man er i sin et eller annet uke. Alt i helsevesenet teller fra uke som er gått, altså at du er 12+6 i dag. Er bare forvirrende med det andre som de bruker i apper.![]()
Ikke blodbanken! Der er "uke 12" = 11+0-11+6
SerIøst? For et idiotisk system av dem når obspost, poliklinikk og fødeavdeling går etter «normal» regning. Gir bare rom for feilbehandling.
Men uke 12 er 11+0 til 11+6. 11+6 da er du Ferdig med uke 12.
Så det stemmer det som blodbanken sier. Det sier de også på sykehuset der jeg fødte og tok en abort. Du kan ikke ta abort i uke 12+0 fordi 12+0 er i uke 13
Ja jeg vet det, men det er fortsatt misvisende når andre avdelinger teller fullgåtte uker.
Det gjorde ikke fødeavdelingen der jeg varde telte uker og dager.
Ok. Men du har fortsatt termin i fullgåtte 40+2 og barnet er levedyktig fra fullgåtte 23+0. Så anbefaler deg å telle uker slik.
Ka men poenget er jo at du har termin i uke 41. 23+0 er i uke 24. 40+2 er i uke 41
Rent logisk/språkmessig er det forskjell på 12 (fullgåtte) uker og uke 12, som er den tolvte uken. Problemet oppstår når noen sier "uke 12" om 12 uker, men det er det mange som gjør, legen min inkludert. Man må vite hvordan terminologien blir brukt ved det enkelte helseforetaket, men det er ingen generell regel, har jeg merket.Ok. Men du har fortsatt termin i fullgåtte 40+2 og barnet er levedyktig fra fullgåtte 23+0. Så anbefaler deg å telle uker slik.
Er jo akkurat dette jeg prøver å si er misvisende! Jeg har jobbet flere år på nyfødt intensiv tidligere. så jeg kan med hånda på hjertet si at det er fullgåtte uker de går ut i fra.
Forklarer jo littJeg er sykepleier
Meg ogsåHæ? Nå er jeg superforvirra. Når man er 12+1 er man jo fullgått 12 uker og i sin 13 uke ?
Men når de sier at man må ta de blodprøvene etter uke 12, så betyr det at man må ta de etter 12+0 og ikke i den tolvte uka (altså 11+0-11+7). Mener jeg var til første kontroll 11+5 sist jeg var gravid og måtte komme tilbake senere for det var for tidlig å ta blodprøvene. Nå skal jeg ikke til første kontroll+blodprøve før neste uke siden vi har høstferie her så blir 13+5Rent logisk/språkmessig er det forskjell på 12 (fullgåtte) uker og uke 12, som er den tolvte uken. Problemet oppstår når noen sier "uke 12" om 12 uker, men det er det mange som gjør, legen min inkludert. Man må vite hvordan terminologien blir brukt ved det enkelte helseforetaket, men det er ingen generell regel, har jeg merket.
Og jeg prøver å si at det blir feil å si «helsevesenet teller sånn». For det gjør de ikke her jeg bor. De gjør muligens det på sykehuset der du jobber, men er ikke dermed sagt at resten av Norge gjør det sånnher jeg bor er 23+0 i uke 24. Du er 23 fullgåtte uker men du er i uke 24