Uke 11 og han gjettet kjønn

Glapia18

Betatt av forumet
er ikke det veldig tidlig? Var på ul idag. Jeg har termin 3 mai egentlig. Men han syntes det så ut som jeg var litt kortere på vei.. rundt 11 uker..(men jeg har født begge de tidligere før uke 37) og vet jeg får små barn...
Han spurte om han Fikk gjette kjønn.... jeg sa værsågod... så sa han jeg tror det er ei tulle der inne...

Skal på ultralyd om to uker så da får vi nok vite.
 
Jøss, det var merkelig at han var så ivrig på å gjette kjønn i uke 11, det er nemlig ikke lov i følge Bioteknologiloven.. :)

§ 4-5. Opplysning om kjønn før 12. svangerskapsuke
Opplysning om fosterets kjønn før 12. svangerskapsuke som fremkommer ved fosterdiagnostikk eller annen undersøkelse av fosteret, skal bare gis dersom kvinnen er bærer av alvorlig kjønnsbundet sykdom.


Men veldig stas å få vite så tidlig da, blir spennende om det stemmer. :)
 
Jøss, det var merkelig at han var så ivrig på å gjette kjønn i uke 11, det er nemlig ikke lov i følge Bioteknologiloven.. :)

§ 4-5. Opplysning om kjønn før 12. svangerskapsuke
Opplysning om fosterets kjønn før 12. svangerskapsuke som fremkommer ved fosterdiagnostikk eller annen undersøkelse av fosteret, skal bare gis dersom kvinnen er bærer av alvorlig kjønnsbundet sykdom.


Men veldig stas å få vite så tidlig da, blir spennende om det stemmer. :)

Jeg fikk også vite kjønn på tidlig ul i uke 11. Han sa det uoppfordret. Skal sies at det tas med en klype salt så tidlig da gutt og jente kan se ganske like ut på et stadie, så jeg løper ikke ut og kjøper "riktig" farge på klær enda.
Så tydelig at ikke alle bryr seg om loven.

Til trådstarter vil jeg si meg enig: jeg var også satt ut over at legen var så sikker på kjønn så tidlig.
 
Begrunnet han hvorfor han trodde det var en gutt?
 
Var det ikke noen som la ut bilder av gutte og jentefoster inne her en plass... kanskje det ikke var her på mai-forumet, men ihjertfall så kjønnsorganene identiske ut for meg :-O
 
Uke 11+0-11+6 er jo 12. Svangerskapsuke da, så det kommer vel kanskje litt an på hvordan man ser det.

Ja, det er faktisk sant. :)

Men tror du ikke loven er ment slik at det ikke skal være mulig å få vite kjønn før etter grensen for selvbestemt abort? Er det også 12. uke tro? Altså at grensen egentlig er 10+6?
 
Ja, det er faktisk sant. :)

Men tror du ikke loven er ment slik at det ikke skal være mulig å få vite kjønn før etter grensen for selvbestemt abort? Er det også 12. uke tro? Altså at grensen egentlig er 10+6?

Grensen for selvbestemt abort er vell etter hva jeg har forstått 12 fullgåtte uker? Altså frem til 11+6, så da burde det ikke være rom for tolkning angående å si kjønn på ultralyd, og det burde da ikke (og er ikke lov) før 12+0
 
Grensen for selvbestemt abort er vell etter hva jeg har forstått 12 fullgåtte uker? Altså frem til 11+6, så da burde det ikke være rom for tolkning angående å si kjønn på ultralyd, og det burde da ikke (og er ikke lov) før 12+0

Høres veldig logisk ut. Så da er jo faktisk bioteknologiloven litt tvetydig, syns jeg..
 
Begrunnet han hvorfor han trodde det var en gutt?

Da jeg var på tidlig ul i uke 11+6 så han penis flere ganger under undersøkelsen og viste oss det han så. Vi fikk med oss bilder som viser det veldig tydelig, men likevel blir jeg jo litt usikker siden det er så tidlig. Slår meg ikke helt til ro.
 
Da jeg var på tidlig ul i uke 11+6 så han penis flere ganger under undersøkelsen og viste oss det han så. Vi fikk med oss bilder som viser det veldig tydelig, men likevel blir jeg jo litt usikker siden det er så tidlig. Slår meg ikke helt til ro.

Frem til fosteret er 15 uker har både jenter og gutter en liten stubb mellom bena.

Det er altså vinkelen og formen på denne lille utveksten som kan si om det er gutt eller jente. Dette kan de se allerede etter 12 uker. Men da må man ha et profilbilde der stubben syns mens man samtidig ser hele ryggraden til fosteret, slik at man kan se hvordan stubben står ift den.

Hvis vinkelen mellom utveksten og ryggraden er mer enn 30 grader er det sannsynligvis en gutt. Hvis den peker rett frem, ned eller mindre enn 30 grader oppover er det antagelig en jente. :)

Jeg har selv vært på ultralyd i uke 14 og fått vite at jeg 90% sikkert ventet en gutt. Fødte en jente, hehe.

Jente 12 uker:
3557923.jpeg


Gutt 12 uker:
5028629.png
 
Frem til fosteret er 15 uker har både jenter og gutter en liten stubb mellom bena.

Det er altså vinkelen og formen på denne lille utveksten som kan si om det er gutt eller jente. Dette kan de se allerede etter 12 uker. Men da må man ha et profilbilde der stubben syns mens man samtidig ser hele ryggraden til fosteret, slik at man kan se hvordan stubben står ift den.

Hvis vinkelen mellom utveksten og ryggraden er mer enn 30 grader er det sannsynligvis en gutt. Hvis den peker rett frem, ned eller mindre enn 30 grader oppover er det antagelig en jente. :)

Jeg har selv vært på ultralyd i uke 14 og fått vite at jeg 90% sikkert ventet en gutt. Fødte en jente, hehe.

Jente 12 uker:
3557923.jpeg


Gutt 12 uker:
5028629.png

Bra forklart! Til oss forklarte gynekologen det akkurat slik i 12+2, og sa det fortsatt var vanskelig å se det på stubben i den uka. Hos oss trodde han at det er jente siden det så ut til at den skulle peke nedover, men han da at det var litt tidlig for å si helt sikkert.
 
Sist jeg var gravid var jeg på ultralyd når jeg var 11+6 da sa han at han trodde det var gutt for den Nuben pekte opp og ikke ned over! Han fikk rett! Men han sa også at han egentlig ikke hadde lovt til å si noe enda, men siden det var mindre enn tolv timer til jeg var over i uke 12 måtte det jo gå greit! Jeg trodde og at jeg var over tolv uker, han satt meg litt tilbake! Men fram til uke 18 vokser de sånt i nyk og rap at det kan godt hende jeg var over tolv uker, min mens termin var vertfall det! Skal til han samme nå på torsdag, og jeg klarer nesten ikke å vente [emoji7] da er jeg 13+4 eller noe, så håper jeg får høre noe om kjønne på disse to mageboerene!
 
Back
Topp