ElskerJesus♡
Ut på landet☘️
Tilgangsansvarlig
Novemberbarna 2021
♡Julekulene 2021♡
Skuddårsspirene 2024
De som ønsker svangerskapsavbrudd etter uke 12 må få tillatelse i abortnemd. I 2020 ble det gjennomført 508 nemdbehandlede avbrudd og 498 ble innvilget i primærnemd. Så påstanden om at ingen får abort i Norge etter uke 12 er feil. Men man må få det godkjent i en nemd. Noen andre får altså bestemme det for kvinnen. Mange kvinner beskriver det ekstra krevende i en ellers svært vanskelig situasjon å være avhengig av hva en nemd skulle mene om hennes situasjon. Debatten om fri abort til uke 18 handler om man må gjennom nemd eller ikke mellom uke 12 og 18.
Mer om tall for aborter i Norge kan du lese her: https://www.fhi.no/hn/helseregistre-og-registre/abortregisteret/abort---fakta-med-statistikk/
Jeg synes heller ikke det er greit å bruke abort som prevensjon, eller å ta abort "uten grunn" frem til uke 18. Men det er det veldig få som gjør, altså. Det store flertallet gjør det før uke 9. De som gjør det så sent har som regel en veldig god grunn, og da mener jeg det må være et informert valg kvinnen selv skal få ta.
Det er kvinnen som skal leve livet sitt videre, med eller uten barnet, så jeg mener kvinnen (sammen med sin partner) må få være med å ta det valget over sin egen fremtid. Men her kan man jo være enige om å være uenige
Trur ikkje du forsto poenget mitt alt du skriver er eg klar over, eg snakker om at fritt valg for abort ikkje er lov etter uke 12, og dermed blir det jo rart at du skriver "det er det veldig få som gjer", for såklart er det veldig få fordi det er jo ikkje lov. Alle senaborter som blir innvilget har gode grunner for å bli godkjent, og dei blir alltid innvilget då. Ingen kan vite om antallet senaborter vil være få om det blir lovlig i Norge. Men me kan se til andre land, der friske nydelige babyer opp til uke 39 blir abortert. Korleis veit me at slik blir det ikkje i Norge? Nemda beskytter friske barn, og den beskytter kvinner. Det første leger seier om barnet er veldig sykt er at "dette får du innvilget", så det er jo rart at det skal føles som ein ekstra byrde for disse kvinnene.. eg trur heller kvinnene bør tenke at nemda ikkje er der for å gjer det vanskeligere, men tryggere.