Uke 11 abort

De som ønsker svangerskapsavbrudd etter uke 12 må få tillatelse i abortnemd. I 2020 ble det gjennomført 508 nemdbehandlede avbrudd og 498 ble innvilget i primærnemd. Så påstanden om at ingen får abort i Norge etter uke 12 er feil. Men man må få det godkjent i en nemd. Noen andre får altså bestemme det for kvinnen. Mange kvinner beskriver det ekstra krevende i en ellers svært vanskelig situasjon å være avhengig av hva en nemd skulle mene om hennes situasjon. Debatten om fri abort til uke 18 handler om man må gjennom nemd eller ikke mellom uke 12 og 18.

Mer om tall for aborter i Norge kan du lese her: https://www.fhi.no/hn/helseregistre-og-registre/abortregisteret/abort---fakta-med-statistikk/

Jeg synes heller ikke det er greit å bruke abort som prevensjon, eller å ta abort "uten grunn" frem til uke 18. Men det er det veldig få som gjør, altså. Det store flertallet gjør det før uke 9. De som gjør det så sent har som regel en veldig god grunn, og da mener jeg det må være et informert valg kvinnen selv skal få ta.

Det er kvinnen som skal leve livet sitt videre, med eller uten barnet, så jeg mener kvinnen (sammen med sin partner) må få være med å ta det valget over sin egen fremtid. Men her kan man jo være enige om å være uenige :)

Trur ikkje du forsto poenget mitt :) alt du skriver er eg klar over, eg snakker om at fritt valg for abort ikkje er lov etter uke 12, og dermed blir det jo rart at du skriver "det er det veldig få som gjer", for såklart er det veldig få fordi det er jo ikkje lov. Alle senaborter som blir innvilget har gode grunner for å bli godkjent, og dei blir alltid innvilget då. Ingen kan vite om antallet senaborter vil være få om det blir lovlig i Norge. Men me kan se til andre land, der friske nydelige babyer opp til uke 39 blir abortert. Korleis veit me at slik blir det ikkje i Norge? Nemda beskytter friske barn, og den beskytter kvinner. Det første leger seier om barnet er veldig sykt er at "dette får du innvilget", så det er jo rart at det skal føles som ein ekstra byrde for disse kvinnene.. eg trur heller kvinnene bør tenke at nemda ikkje er der for å gjer det vanskeligere, men tryggere.

Trur ikkje du forsto poenget mitt :) alt du skriver er eg klar over, eg snakker om at fritt valg for abort ikkje er lov etter uke 12, og dermed blir det jo rart at du skriver "det er det veldig få som gjer", for såklart er det veldig få fordi det er jo ikkje lov. Alle senaborter som blir innvilget har gode grunner for å bli godkjent, og dei blir alltid innvilget då. Ingen kan vite om antallet senaborter vil være få om det blir lovlig i Norge. Men me kan se til andre land, der friske nydelige babyer opp til uke 39 blir abortert. Korleis veit me at slik blir det ikkje i Norge? Nemda beskytter friske barn, og den beskytter kvinner. Det første leger seier om barnet er veldig sykt er at "dette får du innvilget", så det er jo rart at det skal føles som ein ekstra byrde for disse kvinnene.. eg trur heller kvinnene bør tenke at nemda ikkje er der for å gjer det vanskeligere, men tryggere.
Det første jeg tenker er... Fordi det er Norge? :hilarious: Andre land har mye idiotisk for seg som Norge aldri ville funnet på. Som den nye abortloven i Texas, men at våpen er en menneskerett i USA fortid alle har rett til å beskytte seg selv. Og Trump, da.

Det første jeg tenker er... Fordi det er Norge? :hilarious: Andre land har mye idiotisk for seg som Norge aldri ville funnet på. Som den nye abortloven i Texas, men at våpen er en menneskerett i USA fortid alle har rett til å beskytte seg selv. Og Trump, da.

Eg trur ikkje det er stor forskjell på mennesker i ulike deler av verden, det er ledere som leder, og følgere som følger. Er lederene gode, trygge, med fine verdier og eit stort blikk så vil følgerne også stå i det samme. Er lederne trangsynte, egoister, fokus på feil ting osv, så vil følgere ta det også som sannhet heilt blindt, dessverre. Til ein ny og bedre leder vekker dei opp, eller ein dårligere leder drar dei dypere inn i det. Ein kan jo se til krigene i verden og kor ekstremt mange som følge blindt. Dei gjer det ikkje fordi dei er domme, dei følger lederene sine og stoler på dei.

Er det som var poenget mitt med å hoppe inn i denne tråden, at om me lede fram med fri abort til uke 18 er det viktig at me prater om ka abort i dei ukene innebærer, at babyen er eit menneskeliv som fysisk må tas livet av, at babyen er fullstendig, bare ikkje stor og sterk nok til å overleve utenfor livmor. (Korleis dei forsvarer abort etter uke 23 forstår eg faktisk ikkje)

Per dags dato finnes det mange som tar abort og trur at det ikkje ein gang er eit menneske, og når realiteten/sannheten når dei og dei forstår så er det veldig vanskelig for dei. For ein hører konstant: det er bare en celleklump. Eg er veldig for at alle valg mennesker skal ta skal være basert på sannhet og eit fullstendig bilde ❤

Da misforstod jeg det du skrev om at ingen får ta abort etter uke 12. Du mente selvbestemt abort etter uke 12.

Mitt poeng er at når 85% av selvbestemte aborter skjer før uke 9, er det veldig rart om det plutselig skulle dukke opp mange som vil ta abort etter uke 12. Skulle det ikke da vært flere som fikk nei i abortnemdene? Eller som gjennomførte aborten i uke 10, 11 og 12?

Jeg synes man skal ha tro på at kvinner tar valg som er det beste for seg selv og barnet. Men de må selvsagt få informasjon om hva en abort innebærer. Aner ikke hvor mye informasjon man får før man gjennomfører en selvbestemt abort..

I hvilke land aborterer man i uke 39?

I hvilke land aborterer man i uke 39?

Fleire delstater i USA f.eks.
Og i Canada er det ingen reguleringer på abort i det heile. Gjer som du vil liksom..

Eg trur dei fleste kvinner tar det beste valget for seg selv, ikkje for barnet. Men det er ein heilt anna sak som me ikkje trenger å diskutere :)

Når folk er over 12 veker gravide og ein veit at det krever mykje å få tatt abort så søker ein ikkje ein gong, det seier seg sjølv? Men det virker som antall er veldig viktig for deg, så eg kan informere om at 1 senabort av friskt barn holder for meg å stemme nei. Å tale for barnet sine rettigheter er ikkje synonymt med å krenke kvinner sin rettighet, selv om mange tror det.

Men det var ikkje meininga å diskutere abort her, heller meir å opplyse om andre sider av saken slik TS starta❤

Last edited:
Fleire delstater i USA f.eks.
Og i Canada er det ingen reguleringer på abort i det heile. Gjer som du vil liksom..

Eg trur dei fleste kvinner tar det beste valget for seg selv, ikkje for barnet. Men det er ein heilt anna sak som me ikkje trenger å diskutere :)

Når folk er over 12 veker gravide og ein veit at det krever mykje å få tatt abort så søker ein ikkje ein gong, det seier seg sjølv? Men det virker som antall er veldig viktig for deg, så eg kan informere om at 1 senabort av friskt barn holder for meg å stemme nei. Å tale for barnet sine rettigheter er ikkje synonymt med å krenke kvinner sin rettighet, selv om mange tror det.

Men det var ikkje meininga å diskutere abort her, heller meir å opplyse om andre sider av saken slik TS starta❤

kan du nevne noen delstater i USA hvor det er aborter i uke 39? Og kilde??

kan du nevne noen delstater i USA hvor det er aborter i uke 39? Og kilde??

Her er en troverdig kilde som forklarer loven på en god og oversiktlig måte:

https://www.factcheck.org/2019/02/addressing-new-yorks-new-abortion-law/

Der står det blant annet at av alle aborter er det 1,3% som tar abort sent i graviditeten. De fleste såkalte "late term abortions" utføres mellom uke 21 og 24 og da som regel etter at det oppdages at barnet er sykt på "anatomy scan" i uke 20. Alle kilder jeg finner sier at mindre enn 1% av aborter utføres etter uke 24. Det påpekes også at man ikke vet noe om hvor sent aborter utføres da det er så få som tar abort etter uke 24 at man ikke får ført skikkelig statistikk. For å ta en abort på dette tidspunktet må barnet være så sykt at det ikke er levedyktig. Er mors liv truet setter man heller i gang fødselen/forløser med keisersnitt og gjør det man kan for å redde barnet etterpå, men abortmotstandere har en tendens til å hevde at også dette er en form for abort da det dessverre hender at babyene dør da de ikke er klare for livet på utsiden enda.

I noen få tilfeller er det snakk om kvinner som tar abort sent (uke 21-24) da de ikke har tilgang til aborttjenester der de bor. Som regel bærer også disse på syke barn. De har blitt tvunget til å gå gravid lenger enn ønsket fordi de har vært nødt til å bruke tid på å finne noen som kan utføre aborten, de må ha spart masse penger osv. Da tar ting tid, og babyen blir større og større. Et kjempegodt argument for å ha tilgang på abort i alle stater og land slik at man slipper å måtte vente så lenge!

Man kan være helt sikker på at det er GODE grunner til å gjennomføre en senabort. Det er ikke snakk om kvinner som bare ombestemmer seg og ikke gidder. Jeg har også lest artikler som tar for seg diverse kvinners opplevelse med senabort. En mamma fikk en sprøyte som stoppet barnets hjerte helt smertefritt i uke 32. Babyen ville hatt store smerter og dø av kvelning etter fødsel om hun fødte barnet mens det enda levde. Hun ønsket bare at barnet hennes skulle unngå smerter. Jeg kunne aldri funnet på å dømme mødre for slike valg for å være ærlig.

Vil også understreke at hele den mørja med at man kan ta abort helt inntil fødsel er fake news som ble oppkonstruert etter at en lege uttalte seg litt uheldig. Donald Trump kosa seg jo veldig med det, og fant på sin helt egen virkelighet hvor han hevdet at hvem som helst bare kan spankulere inn på et sykehus og be om å få babyen drept. Dessverre ble jo dette bensin på bålet for mange abortmotstanderene som tar alt den mannen sier for den komplette sannhet. I virkeligheten er jo ikke dette sant i det hele tatt.

(Dette ble litt langt, beklager det!)

Last edited:
Her er en troverdig kilde som forklarer loven på en god og oversiktlig måte:

https://www.factcheck.org/2019/02/addressing-new-yorks-new-abortion-law/

Der står det blant annet at av alle aborter er det 1,3% som tar abort sent i graviditeten. De fleste såkalte "late term abortions" utføres mellom uke 21 og 24 og da som regel etter at det oppdages at barnet er sykt på "anatomy scan" i uke 20. Alle kilder jeg finner sier at mindre enn 1% av aborter utføres etter uke 24. Det påpekes også at man ikke vet noe om hvor sent aborter utføres da det er så få som tar abort etter uke 24 at man ikke får ført skikkelig statistikk. For å ta en abort på dette tidspunktet må barnet være så sykt at det ikke er levedyktig. Er mors liv truet setter man heller i gang fødselen/forløser med keisersnitt og gjør det man kan for å redde barnet etterpå, men abortmotstandere har en tendens til å hevde at også dette er en form for abort da det dessverre hender at babyene dør da de ikke er klare for livet på utsiden enda.

I noen få tilfeller er det snakk om kvinner som tar abort sent (uke 21-24) da de ikke har tilgang til aborttjenester der de bor. Som regel bærer også disse på syke barn. De har blitt tvunget til å gå gravid lenger enn ønsket fordi de har vært nødt til å bruke tid på å finne noen som kan utføre aborten, de må ha spart masse penger osv. Da tar ting tid, og babyen blir større og større. Et kjempegodt argument for å ha tilgang på abort i alle stater og land slik at man slipper å måtte vente så lenge!

Man kan være helt sikker på at det er GODE grunner til å gjennomføre en senabort. Det er ikke snakk om kvinner som bare ombestemmer seg og ikke gidder. Jeg har også lest artikler som tar for seg diverse kvinners opplevelse med senabort. En mamma fikk en sprøyte som stoppet barnets hjerte helt smertefritt i uke 32. Babyen ville hatt store smerter og dø av kvelning etter fødsel om hun fødte barnet mens det enda levde. Hun ønsket bare at barnet hennes skulle unngå smerter. Jeg kunne aldri funnet på å dømme mødre for slike valg for å være ærlig.

Vil også understreke at hele den mørja med at man kan ta abort helt inntil fødsel er fake news som ble oppkonstruert etter at en lege uttalte seg litt uheldig. Donald Trump kosa seg jo veldig med det, og fant på sin helt egen virkelighet hvor han hevdet at hvem som helst bare kan spankulere inn på et sykehus og be om å få babyen drept. Dessverre ble jo dette bensin på bålet for mange abortmotstanderene som tar alt den mannen sier for den komplette sannhet. I virkeligheten er jo ikke dette sant i det hele tatt.

(Dette ble litt langt, beklager det!)

Veldig godt skrevet! Jeg skulle virkelig ønske at abort var tilgjengelig i alle delstater i USA slik at mødrene slapp å ha den ekstra påkjenningen ved å finne et sted og spare opp penger.

Eg fødte to babyer i fjor i som var 13+5 og 16/17 uker. Begge var nydelige ❤ fantastiske perfekte babyer begge to, som heile familien holdt og hadde tid med før me begravde dei.

Ein ting er abort før uke 12, men det eg har tenkt mykje på er dette med at forkjempere vil at abort skal bli lovlig fram til uke 18/22. Eg klare ikkje å skjønna korleis noken kan klare å fullføre ein abort i de ukene, altså en frisk og fint utviklet baby. Ein går jo gjennom rier (mine var ma, så blei satt igang) og må presse babyen ut. Eg trur oppriktig at når ein kjemper for dette og fører ein slik sak så aner ein virkelig ikkje ka ein faktisk går til og ka disse kvinnene blir utsatt for. Det samme gjelder nok kvinner i uke 9-12 idag, eg trur mange får seg ein støkk når (eller om) dei ser babyen som kjem ut. For ein snakker om Embryo, celleklump etc. Men celleklump er bare babyen fram til egget fester seg i livmor, og embryo er bare ein betegnelse på eit tidlig stadium av menneskeliv.

Eg er veldig for myyyykje meir info rundt abort, og då spesielt seinabort debatten. Ein kjemper for abort stort sett for kvinner sin del, og når babyen blir glømt oppi det heile så kan det skape mykje problemer psykisk for kvinnene i ettertid. Viktig å se heile bildet og faktisk snakke om babyen i sammenheng med abort, så eg syns tråden din var veldig fin ❤

Så enig med deg!

Back
Topp